Gå til innhold

Bruker rettighetter på delte mapper


Anbefalte innlegg

Det er absolutt best practice å lage ett felles share som alle brukerne får mappet opp på en felles bokstav, så har de forskjellige avdelingene sin egen mappe under der igjen med individuelle rettigheter. Brukerne skal sikkert ha fellesmapper som alle har tilgang til også som da ville vært naturlig å legge under det samme toppnivået?

 

Du slipper hassle med massevis av mappede disker som Haughom sier, du slipper masse forvirring blant brukere og det hele blir mye mer ryddig. Jeg har vært innom ganske mange norske og internasjonale selskaper som konsulent etter hvert, jeg har sett kun ett selskap som opererte med masse disk mappings og det var et sabla rot, total kaos. 

 

Ok,

Ja jeg ser den.

Må i tenke boksen før jeg setter igang med noe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok,

Takk for god respons.

 

Da har jeg fått svar på det jeg trengte tror jeg.

 

Men avdelingene trenger de disse NTFS retighettene?

 

Modify

Read & execute

List folder contents

Read

Write

 

Administrator: Full controll

 

Ja, det stemmer. Husk også å fjerne Inheritance.

Lenke til kommentar

På mappen som heter share01 går du til security, advanced, velger Change Permissions, velger så Everyone, Edit...

Der velger du så "This folder only"

Dersom det skal ligge filer på dette nivået som også skal kunne leses velger du heller "This folder and files" (kryss samtidig av check-boksen for "Apply these permissions to objects and/or containers within this container only")

 

Å slå av arv på de individuelle undermappene er en måte å løse det på, dette er en alternativ approach som jeg personlig foretrekker i en organisasjon med struktur, orden og gode audit-rutiner.

Lenke til kommentar

Share og NTFS rettigheter er litt forvirrende men.

 

Først på Share01 går du til security, advanced, velger Change Permissions, velger så Everyone, Edit. velger "This folder and files"

 

dUhKTzhU.jpeg

 

Skal det gjøres noe med dette på toppnivå?

 

Tlp4d3RL.jpeg

 

Eventuelt hva vil disse gjøre?

 

Så navigerer jeg meg inn i mappen, avd1 har nå en hengelås på seg. legger til sikkerhetsgruppen avd1 og gir den modify.

 

Nnd6VCtn.jpeg

 

Da får hele domene tilgang til denne Share01 og alle som er medlem av avd1 får tilgang til mappen avd1 og kan enditere filer, opprette undermapper å slikt.

 

 

Når man holder på mes mapper og rettigheter, hva kan Worst case scenario.

Låse alle ute av alt? Korrupte filer?

Lenke til kommentar

Her nærmer du deg bra :)

 

Worst case scenario er at noen får tilgang til data de ikke skal ha tilgang til, avhengig av typen data og virksomhet kan dette være alt fra uheldig til svært alvorlig.

Eksempelvis her jeg jobber kan det være svært uheldig både med tanke på personvern og med tanke på at flere ulike konkurrerende bedrifter har data i samme domene.

 

Å gi for lite rettigheter er ikke noe å være bekymret for, det kan jo løses ved å gi mer rettigheter etterhvert som behovet melder seg. Det er langt mer uheldig å gi for mye rettigheter siden svært få vil si fra om dette..

Dersom du låser noen ute kan du uansett ta eierskap og på denne måten få tilgang til dataene igjen og så på nytt sette de rettighetene du ønsker å ha.

 

 

 

Rettighetene dine på Share01 er nå som jeg ville hatt de, det samme gjelder mappen avd01 ut fra hva jeg kan bedømme.

 

Administrators har vel full tilgang som de bør ha regner jeg med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...