Gå til innhold

– Norsk industri trenger en Steve Jobs


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-aheeSuTd

Jeg har også etterlyst en norsk Steve Jobs i flere år. Norske investorer strekker seg til olje, laks og fornybar energi. Trygt og godt. Innen ulike felt bioteknologi forskning er Norge langt fremme samtidig som vår lille farmasøytiske industri bygges ned. Norskutviklede produkter selges utenlands og vi går tapt av mange arbeidsplasser. Nå må Stortinget ta tak.

Lenke til kommentar

En steve jobs er vel så close til psykopat du kan komme uten å bli det, så det trenger vi ikke.

 

At "innovative selskaper så ofte blir kjøpt opp av utenlandske investorer" handler ikke om mangel på Steve jobsere men mangel på politikere gjennom årtier som ikke ser annen industri enn olje og fisk og som har som mantra at Norge ikke kan bli best på alt. Fint det, men med en slik ideologi blir man meget sårbar og dette utsagnet har på sikt vert mer til skade enn nytte for Norge og er ikke noe jeg forbinder med fremtids-synt politikk.

 

Mennesker er ikke laget for å bli "styrt, kontrollert og herset med", men veiledet og oppmuntret. Stev Jobs, og også tidvis Norske politikere, står for det første. Det siste har jeg ikke sett på en stund.

Lenke til kommentar

En steve jobs er vel så close til psykopat du kan komme uten å bli det, så det trenger vi ikke.

 

At "innovative selskaper så ofte blir kjøpt opp av utenlandske investorer" handler ikke om mangel på Steve jobsere men mangel på politikere gjennom årtier som ikke ser annen industri enn olje og fisk og som har som mantra at Norge ikke kan bli best på alt. Fint det, men med en slik ideologi blir man meget sårbar og dette utsagnet har på sikt vert mer til skade enn nytte for Norge og er ikke noe jeg forbinder med fremtids-synt politikk.

 

Mennesker er ikke laget for å bli "styrt, kontrollert og herset med", men veiledet og oppmuntret. Stev Jobs, og også tidvis Norske politikere, står for det første. Det siste har jeg ikke sett på en stund.

 

Nja, jeg tror ikke hun mener Steve Jobs som leder, men Steve Jobs som "skaper" av nye produkter. Det er en egen sort mennesker som har slikt detaljfokus og involvering, og ikke minst engasjement rundt noe som på tidspunktet kun er en ide.

 

I Norge har vi altfor mye av to typer mennesker. Den ene typen er konstant neisiere og selv-relativister som tror at kun på bakgrunn av at de ikke får noe til - får ingen noe til. Alt er liksom prøvd før, ingenting nytt kan måle seg med hva enn slags hjemmelagd ræl de hadde for 20 år siden. Jantelovens voktere. Den andre typen er sånne håpløse ideskapere som tror at mesteparten av arbeidet bak en vellykket ide er å komme på ideen. Deretter er liksom alt gjort. Det er alle andres jobb å bekrefte, det er samfunnets feil at ingen ser verdien i det de gjør. Når man kombinerer disse to typene jevnt over halvt om halvt så blir det rimelig lite innovasjon. Det er da en Steve Jobs er kjekk å ha, en fandenivoldskhet kombinert med en god visjon. Nei er bare et ja i forkledning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...