Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sjekke syn?


Anbefalte innlegg

Er 27 år og har aldri hatt problemer med syn før de siste månedene.

Jeg føler jeg ser bra, men hvis jeg f. eks konsentrerer mye på nært hold (tlf) og så ser opp på noe langt borte, tar det noen sekunder før blikket justerer. Ellers har jeg hatt mye vondt i hodet, nesten hver dag, og føler ubehaget sitter rett bak øynene. Jeg har begynt å se veldig sliten ut i ansiktet også pga mørke ringer under øynene.

 

Så for å komme til saken:

1. Kan det være jeg trenger briller selv om jeg ser klart? Eller kan hodepine være relatert til dårlige søvnvaner og for mye skjermtitting?

2. Kan mørke ringer under øynene komme av at jeg trenger briller? Jeg sover nok hver dag men har veldig ustabil døgnrytme.

3. Hvor bør jeg gå for å ta synsprøve? Vet man kan ta synstest på brillebutikken på kjøpesenteret, men vil ikke de være ekstra ivrige på å foreslå briller siden de driver butikk? Er det noen forskjell på testene hvis man går til en øyelege? Er jo greit å sjekke ting nærmere iblant (sist gang jeg var hos øyelege sjekket de trykk osv også).

4. Hvor mye bør jeg regne med å svi av på alt sammen hvis jeg trenger briller?

 

Anonymous poster hash: 9fe1d...511

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja, det kan diskuteres. De vil jo gi deg samme resultater som øyelegen, hvis de ikke er veldig umoralske.

 

Jeg ville ha gått til øyelege ved første synstest, koster jo ikke allverden i forhold til hva man får. Du har vært der før, men siden du plages med hodepine, som ofte kan linkes til synet, og de sjekket fler ting så er det vel åpenbart/ logisk å gå til øyelegen.

 

Jeg tenker at synssjekk på brillebutikk er mer for "vedlikehold", men de har utdannede folk der også. Det er ikke lov for en uutdannet person å utføre en synstest.

 

Ikke tenk mer på dette, gå til øyelege. Det er verdt pengene selv om det ikke er noe galt. Har vel hørt uttrykket, "i tilfelle rottefelle" :)

Lenke til kommentar

Gå til en Optiker (disse holder stort sett til på brillebutikkene). Disse er autoriserte helsepersonell som er første steg for å få sjekket synet. Tror ikke du skal være redd for at disse skal tukle med resultatene, da risikoen er fullstendig utelukkelse i fra yrket deres. En optiker vil så klart ikke oppnå noen form for bonus for antall svaksynte diagnosert.

 

En øyelege benytter du hvis du har øyesykdommer som krever behandling eller opperasjon. 

 

Husk at man vet sjeldent om man ser dårlig da denne forandringen skjer så gradvis at man tilpasser seg situasjonen før man merker det.

Endret av Nexx
Lenke til kommentar

Jeg ville fått en time hos optiker først (eller "brillebutikk" om du insisterer).  En moderne synsundersøkelse vil avdekke de fleste skavanker og om noe "interessant" blir oppdaget vil du uansett bli rådet til å oppsøke en øyenlege.  Hvis ingen problemer blir avdekket og synet ditt er normalt, men ubehaget du skisserer likevel fortsetter - da er det på tide å få en henvisning til spesialist.

 

Du kan selvsagt også skippe optikeren og gå rett til en spesialist, men sjansen er stor for at det rett og slett er snakk om aldersrelaterte synsforandringer som i ditt tilfelle har ankommet litt vel tidlig.  Symptomene du skisserer er i alle fall til forveksling like dem svært mange av oss vil begynne å merke på slutten av tredvetallet og utover i førtiårene.

Lenke til kommentar

Finnes det noen grunn til å ikke gå til øyelege?

1. Det er ikke jobben deres å foreta undersøkelser av hvor sterke briller man skal ha.

2. Man trenger henvisning fra lege.

3. Det er mangel på øyeleger, så du dytter syke bakover i køen.

 

 

 

Så det er bedre å gå til øyelege enn brillebutikk?
Hvis du vil sjekke synet (briller) skal du til optiker, og det finner du i brillebutikk. Øyelege er for folk som er syke i øynene.

 

 

 

1. Kan det være jeg trenger briller selv om jeg ser klart?
Ja. Kanskje bare lesebriller.

 

 

 

2. Kan mørke ringer under øynene komme av at jeg trenger briller?
Veldig usannsynlig.

 

 

 

3. Hvor bør jeg gå for å ta synsprøve? Vet man kan ta synstest på brillebutikken på kjøpesenteret, men vil ikke de være ekstra ivrige på å foreslå briller siden de driver butikk?
Optiker i brillebutikk. Jeg har opplevd at de var veldig ivrige på å selge meg PC-brille hos specsavers, enda jeg ville ha en vanlig lesebrille til PC-bruk. Også litt ivrige på det samme Synsam en gang.

 

Be om en brilleseddel når du er ferdig, dette er et ark med styrkene dine på. Da kan du bestille fra en hvilken som helst brillebutikk, også på nettet.

 

 

 

4. Hvor mye bør jeg regne med å svi av på alt sammen hvis jeg trenger briller?
500 for synsundersøkelse, 1000-3000 for et par briller.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

PS. Flere (alle?) brillebutikker er nå veldig opptatte av å selge dyrere ("utvidet") synsundersøkelser med bilde av øyet. Etter min mening bør du ikke betale for det hvis du kan unngå det. Dette får du jo "gratis" (hvis du er over frikortgrensen på 2000 og noe) hos øyelege hvis du trenger det.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 7 måneder senere...

Er 27 år og har aldri hatt problemer med syn før de siste månedene.

Jeg føler jeg ser bra, men hvis jeg f. eks konsentrerer mye på nært hold (tlf) og så ser opp på noe langt borte, tar det noen sekunder før blikket justerer. Ellers har jeg hatt mye vondt i hodet, nesten hver dag, og føler ubehaget sitter rett bak øynene. Jeg har begynt å se veldig sliten ut i ansiktet også pga mørke ringer under øynene.

 

Så for å komme til saken:

1. Kan det være jeg trenger briller selv om jeg ser klart? Eller kan hodepine være relatert til dårlige søvnvaner og for mye skjermtitting?

2. Kan mørke ringer under øynene komme av at jeg trenger briller? Jeg sover nok hver dag men har veldig ustabil døgnrytme.

3. Hvor bør jeg gå for å ta synsprøve? Vet man kan ta synstest på brillebutikken på kjøpesenteret, men vil ikke de være ekstra ivrige på å foreslå briller siden de driver butikk? Er det noen forskjell på testene hvis man går til en øyelege? Er jo greit å sjekke ting nærmere iblant (sist gang jeg var hos øyelege sjekket de trykk osv også).

4. Hvor mye bør jeg regne med å svi av på alt sammen hvis jeg trenger briller?

 

Anonymous poster hash: 9fe1d...511

 

Hei,

Hva ble utfallet av dette? Lurer også på om hvor jeg burde dra for en synsundersøkelse. Ser det er flere som er fornøyd med Argus Syn

Lenke til kommentar

Gå til enkeltstående optikere som sagt.

 

Har bare ræverfaring med disse store kjedene som Brilleland. Jeg fikk linser som ikke passet meg, og svaret var at "jeg blir vandt til det". Det var helt riv ruskende feil. I tillegg målte de styrken min feil. Jeg kjenner flere som har hatt dårlig erfaring og heller gått for enkeltstående.

 

Går man til enkeltstående, får man knall og bra service. Forteller deg hva som gagner deg, og ikke de.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Er 27 år og har aldri hatt problemer med syn før de siste månedene.

Jeg føler jeg ser bra, men hvis jeg f. eks konsentrerer mye på nært hold (tlf) og så ser opp på noe langt borte, tar det noen sekunder før blikket justerer. Ellers har jeg hatt mye vondt i hodet, nesten hver dag, og føler ubehaget sitter rett bak øynene. Jeg har begynt å se veldig sliten ut i ansiktet også pga mørke ringer under øynene.

 

Så for å komme til saken:

1. Kan det være jeg trenger briller selv om jeg ser klart? Eller kan hodepine være relatert til dårlige søvnvaner og for mye skjermtitting?

2. Kan mørke ringer under øynene komme av at jeg trenger briller? Jeg sover nok hver dag men har veldig ustabil døgnrytme.

3. Hvor bør jeg gå for å ta synsprøve? Vet man kan ta synstest på brillebutikken på kjøpesenteret, men vil ikke de være ekstra ivrige på å foreslå briller siden de driver butikk? Er det noen forskjell på testene hvis man går til en øyelege? Er jo greit å sjekke ting nærmere iblant (sist gang jeg var hos øyelege sjekket de trykk osv også).

4. Hvor mye bør jeg regne med å svi av på alt sammen hvis jeg trenger briller?

 

Anonymous poster hash: 9fe1d...511

 

Hodepine og slik som kommer fra synsproblemer for de som faktisk har dårlig syn kommer fra å anstrenge øynene for mye.

 

Jeg vil tro ditt problem er at du ser for mye på mobilen og overanstrenger øynene ved å se for mye på en liten skjerm.

 

Jeg tror ikke du trenger briller. Jeg tror nok bare du trenger å redusere mobilbruken.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...