Gå til innhold

SCSI-enhet dukker ikke opp


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har anskaffet en Nikon Coolscan III, en negativ-scanner med SCSI-interface. Denne lar seg ikke oppdages i Windows XP.

 

PCèn er av helt kurrante specs, og det er installert to SCSI-kort i den, ett Kofax Adrenaline 450 og ett Adaptec 2940 AHA. Begge kort er installert korrekt i Windows XP, som er det eneste OS som har innebygd støtte for scsi.

 

Scanneren vil ikke vises i Windows.

 

Er det noen som husker rekkefølgen for å boote en SCSI-enhet?

Må enheten slås på før PC startes?

Hvilken kanal er default?

 

Jeg har terminator-stykke på enheten og har prøvd begge kort, alle kanaler med og uten terminator.

 

Overser jeg noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville heller først satset på å sjekke at scsi kortet fikk kontakt med scanneren og det ville jeg heller sjekket via web biosen på kortet, normalt sett skal selve scsi kortet ha id 7 og din scanner trenger ikke eksta terminator siden den har en innebygd aktiv terminator - 'A small dial controls the SCSI ID'

 

Sett scanner til id 6 og prøv å se om du da får kontakt.

 

I min scsi web bios kan jeg iallefall se hva som er tilkoblet uten å gå innom windows men jeg er usikker om dine kort faktisk har web bios.

 

Edit:

Se ut som at Adaptec kortet iallefall har web bios - du når den med 'Ctrl-A'

Endret av GabrielV
Lenke til kommentar

Jeg ville heller først satset på å sjekke at scsi kortet fikk kontakt med scanneren og det ville jeg heller sjekket via web biosen på kortet, normalt sett skal selve scsi kortet ha id 7 og din scanner trenger ikke eksta terminator siden den har en innebygd aktiv terminator - 'A small dial controls the SCSI ID'

 

Sett scanner til id 6 og prøv å se om du da får kontakt.

 

I min scsi web bios kan jeg iallefall se hva som er tilkoblet uten å gå innom windows men jeg er usikker om dine kort faktisk har web bios.

 

Edit:

Se ut som at Adaptec kortet iallefall har web bios - du når den med 'Ctrl-A'

Web-biosen til Adaptec nekter å laste under oppstarten, kan dette da tyde på et defekt kort? Den vises greit i XP, men da ikke under POST.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har noe tilkoblet det andre scsi kortet så kan du jo iallefall begynne med å ta det ut av maskina, jeg hadde samme problem at jeg ikke fikk opp web bios og da måtte jeg aktivere 'Interrupt 19 Capture' i bios - du kan jo prøve med det først å se om du kommer vidre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

1 - Win XP har nok ikke "automagisk" støtte for SCSI, og langt i fra for SCSI scannere, som gjerne trenger ASPI drivere.

 

2 - Har du en SCSI HD eller optisk enhet som du vil boote fra ?

 

3 - Sørg for at kontroller og scanner har hver sin ID, og at kjeden er rtiktig terminert.

 

4 - Slå på Scanneren først, slik at SCSI kortet finner den under initialiseringen sin, 

 

PS.

Ingen av disse kortene har "web-bios", men Adaptec'en har ihvertfall en BIOS med GUI, hvor du kan sette de forskjellige parameterne.

 

PPS.

Her kan du kanskje finne noen tips ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...