Gå til innhold

Kjøp av skjerm


Anbefalte innlegg

27" til gaming er ikke for stort. Går vi over på 34" ultra-wide så kan det diskuteres om det blir for stort. 27" derimot er ikke for stort, gikk fra 24" til 27", og må si at jeg aldri har savnet 24" med mindre arbeidplass.

 

Begynner å lure på hvordan folk som kan mene at 27" blir for stort. Eneste tilfelle jeg kan se for meg hvor 27" blir for stort er om man gamer med lav oppløsning 600x800, slik at man ser alle pixlene. Men fra spøk til alvor, hvorvidt en skjerm er for stor avhenger av hvor nærme man sitter. Har man god benkplass, og ikke har planer om å sitte med nesa borti skjermen, så vil 27" være passe og grei størrelse.

 

Når det gjelder kjøp av skjerm så vil jeg ikke anbefale bruktmarkedet eller finn. Er du misfornøyd med skjermen så vil du ikke ha noe garanti eller reklamasjonsrett. I tillegg er det nok en del brukt skjermer som selges pga. dårlig eksemplar med enten backlight bleed eller døde pixler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitter egentlig veldig nærme skjermen og har aldri vært ei grafikkhore.

Spilte gamle cs på 800x600 for optimal gaming.

 

Skal jo også spille en del battlefield når det kommer.

 

Vil si jeg sitter ca 0.5-1 meter fra skjermen.

 

Angående brukt / nytt på skjermer så har du gode poenger her og det må jeg ta til etttertanke.

 

Tror nesten det bestte hadde vært å ha begge to ved siden av hverandre og prøve for meg noen dager :D:D

Lenke til kommentar

Tror nesten det bestte hadde vært å ha begge to ved siden av hverandre og prøve for meg noen dager :D:D

 

Har du anledning til det, så er det jo absolutt det beste. Kjekt med Elkjøp til slikt. Når det gjelder bruktkjøp, så er det bare å forsikre seg om at kvittering følger med. Garanti og reklamasjonsrett følger skjermen, ikke original kjøper. Finner man noe lokalt, så kan man jo uansett kikke før man bestemmer seg.

 

Jeg spiller ikke FPS, så for min del synes jeg 24" for smått. Men jeg er da heller ikke noen ekspert på FPS, og synes det da er fornuftig å høre på dem som har peiling. Om verdensmesteren i CS sier 27" er for stort, så er det god anledning til å anta at det stemmer. ;)

Lenke til kommentar

 

Tror nesten det bestte hadde vært å ha begge to ved siden av hverandre og prøve for meg noen dager :D:D

 

 

Har du anledning til det, så er det jo absolutt det beste. Kjekt med Elkjøp til slikt. Når det gjelder bruktkjøp, så er det bare å forsikre seg om at kvittering følger med. Garanti og reklamasjonsrett følger skjermen, ikke original kjøper. Finner man noe lokalt, så kan man jo uansett kikke før man bestemmer seg.

 

Jeg spiller ikke FPS, så for min del synes jeg 24" for smått. Men jeg er da heller ikke noen ekspert på FPS, og synes det da er fornuftig å høre på dem som har peiling. Om verdensmesteren i CS sier 27" er for stort, så er det god anledning til å anta at det stemmer. ;)

Jeg får rett og slett ta en tur ut på elkjøp her i byen å se hva de har :D

 

Komplett har 45 dagers åpent kjøp og fri retur.

 

Betyr fri retur at man kan returnere den gratis og de tar frakt?

Lenke til kommentar
Komplett har 45 dagers åpent kjøp og fri retur.

Betyr fri retur at man kan returnere den gratis og de tar frakt?

Hvis man lever utstyret slik det var i sandefjord (Hentelageret) eller på en annen pickuppoint slipper du frakt.

Sender du med posten må du nok ta returfrakten selv.

Lenke til kommentar

 

Komplett har 45 dagers åpent kjøp og fri retur.

Betyr fri retur at man kan returnere den gratis og de tar frakt?

Hvis man lever utstyret slik det var i sandefjord (Hentelageret) eller på en annen pickuppoint slipper du frakt.

Sender du med posten må du nok ta returfrakten selv.

 

Aha, så da gjelder fri retur bare for dem som bor nærme et pickuppoint eller Sandefjord?

 

Må også regne med å betale porto selv om det er feil ved varen?

Lenke til kommentar

Men tror ikke dette gjelder for pixelfeil da det er urimling kostnad å reprarere.

Så da må man muligens ta det på åpen kjøp.

 

Heller ikke dårlig baklys (LED VS OLED vs IPS panel) det må også ta på åpenkjøp hvis det ikke er i vesentlig grad.

F.eks defekt baklys gir nesten svart bilde.

 

Men er faktisk litt i tvil om man kan kreve refudert fraktkostnader ved åpen kjøp hvis det er feil på skjermen i tillegg, da selger burde være pålagt å informere om slike ting.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ser at Gabri3l kommenterer at garanti og reklamasjon følger med vare og ikke kjøper. Det er forsåvidt sant, og får man kvittering ved brukt kjøp så gjelder jo garantien. Men dessverre så blir ikke backlight bleed dekket av garanti eller reklamasjon. Døde pixeler kan i ekstreme tilfeller, som flere døde pixler i sentrum av skjerm dekkes av garanti. Men det er dessverre skjeldent at pixel feil går igjennom.

 

Eneste sikre måten å få dekket en skjerm med backlight bleed eller døde pixeler er å returnere vare på åpent kjøp. Så om man kjøper en skjerm brukt med backlight bleed eller døde pixeler så må man nok belage på å leve med dette, selv om man får med garanti. Som er grunnen til at jeg aldri ville kjøpt en skjerm brukt, med mindre jeg hadde hatt mulighet til å se på den/teste den før bruk ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser at Gabri3l kommenterer at garanti og reklamasjon følger med vare og ikke kjøper. Det er forsåvidt sant, og får man kvittering ved brukt kjøp så gjelder jo garantien. Men dessverre så blir ikke backlight bleed dekket av garanti eller reklamasjon. Døde pixeler kan i ekstreme tilfeller, som flere døde pixler i sentrum av skjerm dekkes av garanti. Men det er dessverre skjeldent at pixel feil går igjennom.

 

Eneste sikre måten å få dekket en skjerm med backlight bleed eller døde pixeler er å returnere vare på åpent kjøp. Så om man kjøper en skjerm brukt med backlight bleed eller døde pixeler så må man nok belage på å leve med dette, selv om man får med garanti. Som er grunnen til at jeg aldri ville kjøpt en skjerm brukt, med mindre jeg hadde hatt mulighet til å se på den/teste den før bruk ;)

Jeg hadde ingen problemer med å returnere en asus swift 2 ganger på garanti/reklamasjon grunnet backlight bleed.. 3. gangen hevet jeg kjøpet, og support hintet til heving alle gangene.. (Netonnet)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...