Gå til innhold

NetCom/Telia innfører "Roam like Home"


Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-376f9

News flash: NetCom innfører Roam like Home. De skriver: "

BRUK MOBILEN SOM HJEMME I NORDEN OG BALTIKUM

Vi feirer med å fjerne roamingkostnadene i Norden* og Baltikum på de fleste av våre abonnement. Det betyr at du kan ringe, tekste og surfe akkurat som hjemme når du er i disse landene."

Way to go, Telia. Dette har vi ventet på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo bra å tilby dette ja, men fleste hoteller av litt klasse har internet\trådløs på hotell rommet det er mye bedre løsning en mobiltnettet burde være mulig å få opp mot 100 mbit langt billigere.

 

Fleste mobile bredbånd varer hastigheten fra 25-60 mbit avhenging av dekning og brukere i et området.

 

https://www.telia.dk/privat/abonnementer/mobilt-bredbaand/

 

Men ja dette er ikke så ille pris, hvis det ikke er bindingstid på utstyret.

Selv om det hjelper lite for kravstore brukere.

Lenke til kommentar

LMH1: Hvor kom hoteller fra?  :hmm:

Fordi de fleste som reiser utenlans bruker hotell, derfor kan mobiltbredbånd være dårligere alternativ hvis det finnes gratis måte å få internett på, har man 2-3 mbit gratis og må betale tilsvarende som mobil bredbånd har hotellet veldig dårlig avtale på bredbånd må være få som betaler for det i så fall.

 

I de tilfellene hvor hotellet gir gratis nett går nok de fleste for det alternativet.

 

"Roam like Home" blir heller løsningen hvis hotellet\ restaurant i nærheten ikke tilbyr nett i heletatt eller er langt dyrere en netcom sin veriant.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

LMH1: Hvor kom hoteller fra?  :hmm:

Fordi de fleste som reiser utenlans bruker hotell, derfor kan mobiltbredbånd være dårligere alternativ hvis det finnes gratis måte å få internett på, har man 2-3 mbit gratis og må betale tilsvarende som mobil bredbånd har hotellet veldig dårlig avtale på bredbånd må være få som betaler for det i så fall.

 

I de tilfellene hvor hotellet gir gratis nett går nok de fleste for det alternativet.

 

"Roam like Home" blir heller løsningen hvis hotellet\ restaurant i nærheten ikke tilbyr nett i heletatt eller er langt dyrere en netcom sin veriant.

 

 

Det er vel en sannhet med store modifikasjoner. Jeg er ofte på utenlandsturer hvor jeg ikke engang er innom et hotell. Dagsturer til Sverige og/eller Danmark f.eks. I tillegg har jeg vært en del på reise til Litauen og der er det elendig internett stort sett overalt man befinner seg. Datapakker har vært løsningen der. Så nå når Netcom/Telia lanserer dette er jeg en glad fisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med kjøpesenter? Kan være heldig hvis man får 25-40 mbit trådløs nett der?

Vet på fjordline får man gratis nett ved å ta båt ikke noe super nett rundt 5 mbit\s hastighet.

 

Men kanskje ikke så sikkert hvis man ikke bruker VPN eller slå av fildeling og ikke bruker https:

Lenke til kommentar

Hva med kjøpesenter? Kan være heldig hvis man får 25-40 mbit trådløs nett der?

Vet på fjordline får man gratis nett ved å ta båt ikke noe super nett rundt 5 mbit\s hastighet.

 

Men kanskje ikke så sikkert hvis man ikke bruker VPN eller slå av fildeling og ikke bruker https:

Gå å legg deg, istedet for å ødelegge nok en tråd med dette tullet ditt.

 

Det hjelper usedvanlig lite med internett på hotellet, visst du skal ringe eller sende SMS.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

https://min-side.telia.no/sendsms

 

Den virker vertfall, problemet er du ikke får motta det.

SMS er gammeldags.

 

Skal ikke gå å legge meg, tuller ikke.

Du virker ut som er negativ å betale bredbånd hastighet så du burde være enig å ungå å betale netcom for noe som kan gjøres langt billigere\enklere.

 

Nå er jeg enig at det er bra det kommer nye tjenester som gjør man kan sende SMS fra kina til norge, uten det koster mere.

Men fremdeles er det billigere å gjøre slik jeg foreslår.

Lenke til kommentar

Så du mener man skal henge på et kjøpesenter for å i det hele tatt ha nett?!

 

Det å kjøpe et kontantkort eller what not hos en operatør i landet jeg er i fungerer heller ikke for min del.

Som Rusher nevner så hjelper ikke et nett hverken på SMS eller ringing, så jo, alt du foreslår blir bare tull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

For å komme tilbake til tråden. Roam like Home

 

  • gjelder i Danmark, Finland, Sverige, Estland, Latvia og Litauen
  • du kan bruke av kvoten til å ringe, sende SMS og MMS til norske nummer og til nummer i det landet du befinner deg
  • du kan bruke av datakvoten i de seks landene
  • mottak av samtale/sms/mms er gratis

 

Så kommer det som er uklart. Telia har tidligere hatt Nordenpris, dvs at du kan bruke inntil 1000 minutter per måned for å ringe i/til/mellom de nordiske landene. Denne tjenesten videreføres, og gjelder nå for de seks landene jeg listet helt i starten.

 

Edit: oppdatert info

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

For å komme tilbake til tråden. Roam like Home

 

  • gjelder i Danmark, Finland, Sverige, Estland, Latvia og Litauen
  • du kan bruke av kvoten til å ringe, sende SMS og MMS til norske nummer og til nummer i det landet du befinner deg
  • du kan bruke av datakvoten i de seks landene
  • mottak av samtale/sms/mms er gratis

 

Så kommer det som er uklart. Telia har tidligere hatt Nordenpris, dvs at du kan bruke inntil 1000 minutter per måned for å ringe i/til/mellom de nordiske landene. Denne tjenesten videreføres, og gjelder nå for de seks landene jeg listet helt i starten.

 

Edit: oppdatert info

 

Nordenpris kommer til å gjelde når du ringer fra f.eks Danmark til Sverige. Mens du er i Danmark gjelder Roam Like Home lokalt i Danmark og til Norge, men ikke til resten av landene i norden og baltikum. Hvis du forflytter deg til Sverige gjelder Roam Like Home lokalt i Sverige og til Norge men ikke til Danmark og resten av norden/baltikum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...