Gå til innhold

[Løst] Windows lisensiering


Anbefalte innlegg

Hei, noen spørsmål om lisensiering av Windows 7 Ultimate OEM versjon, og windows 10.

 

  1. Win 7. Kan jeg legge til/skifte harddisker uten at det påvirker lisensen?
  2. Win 7. Kan jeg bruke et Engelsk installasjons medium i stedet for Norsk? OEM versjon, begge har SP1.

 

  1. Win 10. Ett spørsmål angående windows 10 gratis oppgradering. Jeg oppgraderte til windows 10 på følgende måte: Reinstallerte/kjørte recovery til windows 8 (fabrikk inst.), oppgraderte til windows 8.1 for å til slutt å oppgradere til windows 10. Det ble noen problemer underveis med å aktivere windows 8.1, feil nøkkel fikk jeg beskjed om. Tenkte deretter at det ikke kunne gå mer galt så jeg installerte win 10 og fikk aktivert denne versjonen, for sikkerhets skyld trakk jeg ut lisensnøkkelen til win 10 med en gang, så er spørsmålet, kan jeg bruke den lisensnøkkelen jeg har fått tildelt hvis jeg  må gjøre en ny, ren, installasjon av win 10? Eller er det kun for oppgradering?
Endret av GARDNR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1, Har opplevd at bytte til SSD har krevd ny aktivering, men ut i fra hva folk skriver her på forumet, er det ikke alle det skjer hos. Så det går trolig bra.

 

2. Ja, Win7 (og alle versjoner etter) er både språk og bit uavhengige.

 

3. Den nøkkelen du fikk ut der er den samme nøkkelen alle som oppgraderer har fått, bare sjekk den store Windows 10 tråden, i førsteposten der har jeg postet de nøkkelene som gis ut.

Så den kan ikke brukes til noe.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Ang. 3 (Win 10. 1) - dersom du skal utføre en ren installasjon på samme maskin (låst mot hardware ID på hovedkort etter hva jeg har skjønt) så kan du velge å hoppe over nøkkel under installasjon og deretter vil den aktivere seg selv uten nøkkel så lenge den er koblet på nett.

 

Dette forutsatt at Win 10 vises som aktivert på maskinen nå

Endret av horrorr
Lenke til kommentar

1, Har opplevd at bytte til SSD har krevd ny aktivering, men ut i fra hva folk skriver her på forumet, er det ikke alle det skjer hos. Så det går trolig bra.

 

2. Ja, Win7 (og alle versjoner etter) er både språk og bit uavhengige.

 

3. Den nøkkelen du fikk ut der er den samme nøkkelen alle som oppgraderer har fått, bare sjekk den store Windows 10 tråden, i førsteposten der har jeg postet de nøkkelene som gis ut.

Så den kan ikke brukes til noe.

Hei og takk for svarene. Jeg har begynt å digitalisere VHS kasetter til DVD for venner og kjente så plutselig ble det dårlig med plass på maskinen og det blir uaktuelt med USB lagring, det blir så mye styr med ledninger. Det er best å få alt inn i kabinettet, det er jo der uansett.

 

Da blir det oppgradering av maskinvaren :) Må bare bestille ny(e) disk(er) hos komplett.

 

Det er forresten en meget bra veiledning du har lagd.

 

Mvh.

 

GARDNR

Lenke til kommentar

Ang. 3 (Win 10. 1) - dersom du skal utføre en ren installasjon på samme maskin (låst mot hardware ID på hovedkort etter hva jeg har skjønt) så kan du velge å hoppe over nøkkel under installasjon og deretter vil den aktivere seg selv uten nøkkel så lenge den er koblet på nett.

 

Dette forutsatt at Win 10 vises som aktivert på maskinen nå

Hei, supert at det er maskinvaren som er "aktiveringen" Det er snakk om en bærbar maskin med win 10 og det er ikke noe jeg kan skifte på den. Veldig grei løsning fra microsoft.

 

Ja windows er aktivert nå.

 

Takker for hjelpen.

 

Mvh.

 

GARDNR

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...