Gå til innhold

kan ikke miste fett uansett hva faen jeg gjør


Anbefalte innlegg

er litt over 20% kroppsfett og har nå i flere år prøvd å miste fett. jeg har løpt mye, løftet vekter, spist lite, sultet meg... prøvd alt, men uansett hva jeg gjør så mister jeg ikke fett, noen ganger føles det til og med som om jeg blir feitere. jeg skjønner faen ikke hvordan dette er mulig, er det pga forferdelige gener??? jeg har nå kommet til et punkt hvor jeg gjør hva som helst for å miste alt fettet så fort så mulig, og hvis det ikke går an så skal jeg gå inn i en buss fullt av uskyldige mennesker og sprenge meg selv

 

 

 

hva burde jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tell kalorier (kcal) sånn at du er sikker på at du inntar mindre kalorier enn du forbrenner over en lengre periode. For hver gang du har et underskudd på 7000 kcal skal du gå ned ca. 1 kg. Du må telle alt du spiser og drikker som inneholder kalorier. Om du ikke teller er du ikke helt sikker. Dersom du skeier ut uten å telle kan du innta langt mer enn du tror. Du må spise så sunt (mye grønnsaker, fullkorn, belgfrukter, frukt, fisk og magert kjøtt) at du klarer å bli mett på de kaloriene du har til rådighet, samt for å få dekket næringsbehovet ditt.

Dersom du ikke går ned slik kaloriunderskuddet tilsier er det noen muligheter: Du overestimerer kaloribehovet (dårlig kalkulator/formel), underestimerer kaloriinntaket, du går på medisiner som tukler med forbrenninga eller så har du motbevist termodynamikkens første lov.

Lenke til kommentar

Tell kalorier (kcal) sånn at du er sikker på at du inntar mindre kalorier enn du forbrenner over en lengre periode. For hver gang du har et underskudd på 7000 kcal skal du gå ned ca. 1 kg. Du må telle alt du spiser og drikker som inneholder kalorier. Om du ikke teller er du ikke helt sikker. Dersom du skeier ut uten å telle kan du innta langt mer enn du tror. Du må spise så sunt (mye grønnsaker, fullkorn, belgfrukter, frukt, fisk og magert kjøtt) at du klarer å bli mett på de kaloriene du har til rådighet, samt for å få dekket næringsbehovet ditt.

 

Dersom du ikke går ned slik kaloriunderskuddet tilsier er det noen muligheter: Du overestimerer kaloribehovet (dårlig kalkulator/formel), underestimerer kaloriinntaket, du går på medisiner som tukler med forbrenninga eller så har du motbevist termodynamikkens første lov.

 

hva hvis jeg spiser 1000 kalorier, drikker mye kaldt vann og trener med vekter hver dag

 

kommer jeg til å miste fett fort på denne måten???

Lenke til kommentar

 

Tell kalorier (kcal) sånn at du er sikker på at du inntar mindre kalorier enn du forbrenner over en lengre periode. For hver gang du har et underskudd på 7000 kcal skal du gå ned ca. 1 kg. Du må telle alt du spiser og drikker som inneholder kalorier. Om du ikke teller er du ikke helt sikker. Dersom du skeier ut uten å telle kan du innta langt mer enn du tror. Du må spise så sunt (mye grønnsaker, fullkorn, belgfrukter, frukt, fisk og magert kjøtt) at du klarer å bli mett på de kaloriene du har til rådighet, samt for å få dekket næringsbehovet ditt.

 

Dersom du ikke går ned slik kaloriunderskuddet tilsier er det noen muligheter: Du overestimerer kaloribehovet (dårlig kalkulator/formel), underestimerer kaloriinntaket, du går på medisiner som tukler med forbrenninga eller så har du motbevist termodynamikkens første lov.

 

hva hvis jeg spiser 1000 kalorier, drikker mye kaldt vann og trener med vekter hver dag

 

kommer jeg til å miste fett fort på denne måten???

 

Ja, men da mister du også mye muskler og motivasjon med et så drastisk kaloriunderskudd. Bruk en kalkulator for å beregne hvor mye kalorier du omtrentlig trenger i løpet av en dag. Bruk for eksempel denne: https://tdeecalculator.net/ Dersom du spiser 500 kcal mindre per dag enn det kalkulatoren regner ut, vil du sannsynligvis gå ned 1/2 kg per uke. Å gå ned noe fortere enn 1/2-1,0 kg i uka kan fort føre med seg utbrenthet, demotivasjon og muligens stort muskeltap. Det kan også hjelpe mye med kondisjonstrening (moderat til høy intensitet med varighet over 30 min) da dette kan heve hvileforbrenninga di ganske mye opptil 24 timer etter (after burn). Da kan du gå ned fortere uten å føle at du sulter i hjel.

Lenke til kommentar

 

Tell kalorier (kcal) sånn at du er sikker på at du inntar mindre kalorier enn du forbrenner over en lengre periode. For hver gang du har et underskudd på 7000 kcal skal du gå ned ca. 1 kg. Du må telle alt du spiser og drikker som inneholder kalorier. Om du ikke teller er du ikke helt sikker. Dersom du skeier ut uten å telle kan du innta langt mer enn du tror. Du må spise så sunt (mye grønnsaker, fullkorn, belgfrukter, frukt, fisk og magert kjøtt) at du klarer å bli mett på de kaloriene du har til rådighet, samt for å få dekket næringsbehovet ditt.

 

Dersom du ikke går ned slik kaloriunderskuddet tilsier er det noen muligheter: Du overestimerer kaloribehovet (dårlig kalkulator/formel), underestimerer kaloriinntaket, du går på medisiner som tukler med forbrenninga eller så har du motbevist termodynamikkens første lov.

 

hva hvis jeg spiser 1000 kalorier, drikker mye kaldt vann og trener med vekter hver dag

 

kommer jeg til å miste fett fort på denne måten???

 

Det klarer du i 2 dager, så stikker du hjem på tredje dagen og spiser 6000 kalorier.

Endret av Akse
Lenke til kommentar

Tell kalorier (kcal) sånn at du er sikker på at du inntar mindre kalorier enn du forbrenner over en lengre periode. For hver gang du har et underskudd på 7000 kcal skal du gå ned ca. 1 kg. Du må telle alt du spiser og drikker som inneholder kalorier.

 

7000 Kcal? Tenker du ernæring, for en polfarer som rekker pulk, eller hva.....?

 

En normal mann (med normal aktivitet) trenger ca 2 200 Kcal pr. døgn og damer ca 1750 Kcal pr døgn. Ikke 7 000! Størrelse har lite å si, men aktivitet har en del å si.

Lenke til kommentar

 

Tell kalorier (kcal) sånn at du er sikker på at du inntar mindre kalorier enn du forbrenner over en lengre periode. For hver gang du har et underskudd på 7000 kcal skal du gå ned ca. 1 kg. Du må telle alt du spiser og drikker som inneholder kalorier.

 

7000 Kcal? Tenker du ernæring, for en polfarer som rekker pulk, eller hva.....?

 

En normal mann (med normal aktivitet) trenger ca 2 200 Kcal pr. døgn og damer ca 1750 Kcal pr døgn. Ikke 7 000! Størrelse har lite å si, men aktivitet har en del å si.

 

 

Det han sier er at 1 kg fett, tilsvarer 7000kcal. Altså må du ligge minus 7000kcal, over en periode for å gå ned 1 kg fett.  Ligger du -500 kcal hver dag, vil du bruke 2 uker på å gå ned 1kg fett. 

Lenke til kommentar

 

 

 

hva hvis jeg spiser 1000 kalorier, drikker mye kaldt vann og trener med vekter hver dag

 

kommer jeg til å miste fett fort på denne måten???

 

Som jeg nevnte i mitt første innlegg, så trenger en mann ca 2 200 Kcal/døgn. Og innar du mer ernæring enn det, legger du på deg, i beste fall opprettholder du din kroppsvekt.

 

Vanlig slanking, har jeg lite tro på. Det må til en holdnings- og en livsstilsendring på plass. Og en liten kommentar. Å løfte vekter, bidrar normalt ikke til redusert kroppsvekt. Å bygge muskler, øker kropsvekten, da muskler veier bvetydelig mer enn fett. Derimot jogging/løping, hjelper mye bedre, hvis en har fokus på vekt og fett.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Det han sier er at 1 kg fett, tilsvarer 7000kcal. Altså må du ligge minus 7000kcal, over en periode for å gå ned 1 kg fett.  Ligger du -500 kcal hver dag, vil du bruke 2 uker på å gå ned 1kg fett. 

 

Forstår prinsippet, men forklaringen er til å missforstå. Derfor en pressisering, på andre vilkår. Og hurtig slanking, er vel ikke noe å anbefale. Det er livsstilsendring som må på plass, for at slikt skal bli varig. Ellers blir det bare en  jo - jo, effekt

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det han sier er at 1 kg fett, tilsvarer 7000kcal. Altså må du ligge minus 7000kcal, over en periode for å gå ned 1 kg fett.  Ligger du -500 kcal hver dag, vil du bruke 2 uker på å gå ned 1kg fett.

Forstår prinsippet, men forklaringen er til å missforstå. Derfor en pressisering, på andre vilkår. Og hurtig slanking, er vel ikke noe å anbefale. Det er livsstilsendring som må på plass, for at slikt skal bli varig. Ellers blir det bare en  jo - jo, effekt

Forklaringen til Dr. Chaos var slett ikke vanskelig å forstå. Jeg tror heller du leser litt for fort igjennom det han skriver. Jeg tror alle andre enn deg skjønte hva Dr. Chaos mente :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg følte det også på den måten da jeg var veldig overvektig. Trente, men nåla på vekten bevegde seg ikke. Så begynte jeg å telle kalorier med en app, registrerte absolutt ALT jeg fikk i meg. Da lærte jeg ett og annet, og det ga resultater. Det hjalp også at jeg begynte å sykle til/fra jobb, og jeg har faktisk et stykke, over 10 km hver vei. Tok vel av 15 kg ila. 4-5 mnd. Det holder ikke å tenke at "yess, nå er målet nådd". Man må tenke at dette er en endring i livsstil, og at det løpet man har begynt, det skal vedvare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du har prøvd lenge og mange forskjellige ting. Så går jeg utifra du har både lest og sett på masse YouTube video. Fått tips osv osv. Om en da ikke klarer å få dem resultatene en vil ha. Så er det på tide å få hjelp av en trening og ernærings ekspert. Bestill en time på et trenings studio for samtale så får du den veiledningen du trenger for å nå dine mål. 

 

Ikke kast bort mer tid på noe som tydeligvis ikke fungerer.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Forklaringen til Dr. Chaos var slett ikke vanskelig å forstå. Jeg tror heller du leser litt for fort igjennom det han skriver. Jeg tror alle andre enn deg skjønte hva Dr. Chaos mente :)

 

Tja... bra at du forstod. :) Tviler på, at ALLE andre forstod den knotete forklaringen. Derfor min kommentar.

 

Og hva er - 500 Kcal, pr dag, når det ikke informeres om hva som er behovet. Eks. inntar en person 5 000 Kcal, holder det ikke med å redusere 500!

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Forklaringen til Dr. Chaos var slett ikke vanskelig å forstå. Jeg tror heller du leser litt for fort igjennom det han skriver. Jeg tror alle andre enn deg skjønte hva Dr. Chaos mente :)

Tja... bra at du forstod. :) Tviler på, at ALLE andre forstod den knotete forklaringen. Derfor min kommentar.

 

Og hva er - 500 Kcal, pr dag, når det ikke informeres om hva som er behovet. Eks. inntar en person 5 000 Kcal, holder det ikke med å redusere 500!

Les en gang til hva Dr. Chaos skriver, men les sakte. Det han skriver er at dersom du spiser 500 kcal mindre enn du vanligvis gjør hver dag, så vil du gå ned ca. 1/2 kilo i uka. Dette er uavhengig av om du vanligvis spiser 3000 eller 4000 kcal om dagen.

 

500 kcal x 7 dager er 3500 kcal som igjenn tilsvarer 1/2 kg fett

Lenke til kommentar

For å presisere: Kaloribehovet er individuelt, og en må derfor beregne hva som er ens daglige kaloribehov. Her spiller flere faktorer, som alder, høyde, aktivitet, nåværende vekt og muskelmasse, inn. -500 kcal er å ha et underskudd på 500 kcal i forhold til dette nullbehovet, og gir nettotap på 1/2 kg fett i uka. Hva som er nullbehovet kan ikke jeg avgjøre uten å ha nok informasjon om vedkommende, men for menn ligger det fort mellom 2000-3000 kcal. Uten å ha regnet ut dette individuelt er det ren gjetning. Derfor må folk bruke en kalkulator, formel eller slå opp i en tabell.

En annen presisering: Kaloribehovet går ned etter hvert som en går ned i vekt, så det er viktig å regne ut og justere for hver gang en har gått ned noen kilo.

Presisering tre: Tap av fett bør ikke gå kjempefort og skal helst være resultat av sunne livsstilsendringer framfor sultestrategier. Den beste indikatoren på vellykket slanking er vektnedgang (fettprosentnedgang) uten å føle at en sulter seg.

Endret av Dr. Chaos
Lenke til kommentar

For å presisere: Kaloribehovet er individuelt, og en må derfor beregne hva som er ens daglige kaloribehov. Her spiller flere faktorer, som alder, høyde, aktivitet, nåværende vekt og muskelmasse, inn.

Det er vel ingen menn i vanlig aktivitet, som klarer seg med kun 2000 kcal pr døgn, uten å gå ned i vekt. Og motsatt, så er det vel ingen som trenger 3000 kcal. Hvor har du dette fra? At det finnes folk med høy forbrenning som kan spise hva som helst, uten å legge på seg, er noe annet, men de er i fåtall. Og er vel urelevant her.

 

Kroppsvekt og alder har også lite med saken å gjøre. Hvis to voksne menn, med ulik alder og vekt utfører samme fysiske aktivitet, i løpet av døgnet, har de omtrent samme energibehov. Men i befolkningen, så er ofte eldre noe mindre aktive, enn de yngere og trenger dermed noen mindre energi. De detaljene du forsøker deg på, gjelder ganske få kcal og ikke mange hundre. Så normal behovet, er mer avhengig av aktivitet, enn alder og vekt. Gjennomsnitts behovet, behøver du ikke regne ut, det finnes i tabeller. :)

 

Undrer også på hvorfor du kommer med dette utspillet om -500 kcal? Det er jo å oppfordre til "hurtig slanking".

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

 

For å presisere: Kaloribehovet er individuelt, og en må derfor beregne hva som er ens daglige kaloribehov. Her spiller flere faktorer, som alder, høyde, aktivitet, nåværende vekt og muskelmasse, inn.

 

Det er vel ingen menn i vanlig aktivitet, som klarer seg med kun 2000 kcal pr døgn, uten å gå ned i vekt. Og motsatt, så er det vel ingen som trenger 3000 kcal. Hvor har du dette fra? At det finnes folk med høy forbrenning som kan spise hva som helst, uten å legge på seg, er noe annet, men de er i fåtall. Og er vel urelevant her.

 

Kroppsvekt og alder har også lite med saken å gjøre. Hvis to voksne menn, med ulik alder og vekt utfører samme fysiske aktivitet, i løpet av døgnet, har de omtrent samme energibehov. Men i befolkningen, så er ofte eldre noe mindre aktive, enn de yngere og trenger dermed noen mindre energi. De detaljene du forsøker deg på, gjelder ganske få kcal og ikke mange hundre. Så normal behovet, er mer avhengig av aktivitet, enn alder og vekt. Gjennomsnitts behovet, behøver du ikke regne ut, det finnes i tabeller. :)

 

Undrer også på hvorfor du kommer med dette utspillet om -500 kcal? Det er jo å oppfordre til "hurtig slanking".

Tror ærligtalt du liker å krangle og kverulere. Jeg tror det som Dr. Chaos har bidratt med i denne tråden er til mere hjelp for TS enn det du har bidratt med. -500 kcal for dagen, altså 1/2 kilo i uken er ikke hurtigslanking. Det vil si ca. 25 kilo på et år, og er et fint tempo om en har noen kilo en vil bli kvitt.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Tror ærligtalt du liker å krangle og kverulere. Jeg tror det som Dr. Chaos har bidratt med i denne tråden er til mere hjelp for TS enn det du har bidratt med. -500 kcal for dagen, altså 1/2 kilo i uken er ikke hurtigslanking. Det vil si ca. 25 kilo på et år, og er et fint tempo om en har noen kilo en vil bli kvitt.

 

Ts trenger kanskje mer et utgangspunkt, for hva han egentlig trenger av ernæring. Og før han har det, er dette med 500 kcal lite hjelp og ganske urelevant. Om han i dag inntar så mye næring, at en reduksjon på i inntaktet ikke fører til noen vektreduksjon. Hva da?  Dette har jeg sett før. Så kanskje du skulle slutte å by deg, hvis du ikke vet bedre.

 

Editt: Det er veil feil å kalle det "hurtig slanking", når jeg tenker meg om.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...