Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sitter med en Pico 4, og har forsåvidt vært veldig fornøyd med denne ganske lenge nå. Jeg har også investert i Pico trackers også, for å få en enkel fullbody tracking til spill som støtter dette. Igjen, ganske fornøyd med oppsettet, men jeg merker mer og mer at headsettet ikke blir oppdatert og stadig vekk henger etter andre konkurrenter. I tillegg blir det til at headsettet henger og samler støv når jeg nå kjenner mer og mer på artifacts og delay. Jeg har en lang historie med PCVR (rift DK2, CV1, Rift S, Valve Index, HP Reverb G2), og merker jeg savner mer og mer hvor enkelt, raskt og ikke minst hvor crisp det var med kablet headsett.

Jeg leker mildt med tanken på å enten oppgradere til en Quest Pro om jeg kan finne det til en okei pris (face tracking og eye tracking er ganske viktig for min del), eller å se på en BigScreen Beyond 2 med eye tracking, men det frister veldig lite å skulle installere basestasjoner og måtte kjøpe Index kontrollere og eventuelt nye trackere for kropp. 

Er det et annet alternativ som kommer som jeg heller burde vurdere? Det er jo mange nye headset som kommer nå fremover i år, evt. i 2026, så skjønner jo at det kanskje er en dårlig tid å oppdatere på. Men jeg er usikker på om jeg burde oppgradere til et nytt high end headset nå, eller om jeg skal erstatte min Pico 4 med en Quest 3 nå. Greit å ha et headset jeg kan ta med meg i fremtiden uansett, og det ser jo unektelig veldig bra ut (og får veldig mye oppdateringer hele tiden). Hva er deres tanker her?

Skrevet
5 hours ago, Alak87 said:

Jeg sitter med en Pico 4, og har forsåvidt vært veldig fornøyd med denne ganske lenge nå. Jeg har også investert i Pico trackers også, for å få en enkel fullbody tracking til spill som støtter dette. Igjen, ganske fornøyd med oppsettet, men jeg merker mer og mer at headsettet ikke blir oppdatert og stadig vekk henger etter andre konkurrenter. I tillegg blir det til at headsettet henger og samler støv når jeg nå kjenner mer og mer på artifacts og delay. Jeg har en lang historie med PCVR (rift DK2, CV1, Rift S, Valve Index, HP Reverb G2), og merker jeg savner mer og mer hvor enkelt, raskt og ikke minst hvor crisp det var med kablet headsett.

Jeg leker mildt med tanken på å enten oppgradere til en Quest Pro om jeg kan finne det til en okei pris (face tracking og eye tracking er ganske viktig for min del), eller å se på en BigScreen Beyond 2 med eye tracking, men det frister veldig lite å skulle installere basestasjoner og måtte kjøpe Index kontrollere og eventuelt nye trackere for kropp. 

Er det et annet alternativ som kommer som jeg heller burde vurdere? Det er jo mange nye headset som kommer nå fremover i år, evt. i 2026, så skjønner jo at det kanskje er en dårlig tid å oppdatere på. Men jeg er usikker på om jeg burde oppgradere til et nytt high end headset nå, eller om jeg skal erstatte min Pico 4 med en Quest 3 nå. Greit å ha et headset jeg kan ta med meg i fremtiden uansett, og det ser jo unektelig veldig bra ut (og får veldig mye oppdateringer hele tiden). Hva er deres tanker her?

Som du sier så er det ventet en rekke nye VR sett til neste år, bl.a. fra flere av de store aktørene som Meta, Valve, Apple, Google/Samsung, Asus. Så jeg ville nok ventet ja til de fleste av dem er ute og så sammenlignet.

Ellers så vil jo Quest 3 være en oppgradering fra Pico 4. https://vr-compare.com/compare?h1=1qnvNfJKq&h2=0q3goALzg 

Og hvis du vil ha en solid og rask trådløs tilkobling til PC med Quest 3, bruk et 40 eller 50 serie nvidia kort for tilgang til AV1 kodek og virtal desktop for best software support, samt en dedikert wi-fi 6 ruter, aller best 6e som Quest 3 støtter. 

• Hjerte 1
Skrevet

Takk, skal ta det i betraktning. Godt mulig jeg klarer å vente en liten stund til før jeg oppgraderer, selv om det er lenge til 2026 😅 Spennende å se ryktene flyr rundt Deckard nå da, og at de allerede tydeligvis er i produksjon med face cushion. Det lover i så fall bra, men vet ikke om det er lov å håpe, haha. 

Da prøver jeg å klare meg med min Pico en liten periode til, så får jeg se hva som kommer, og spare opp litt ekstra til oppgraderinga. Har allerede et 5070Ti, så det burde klare å dra en del av de nye brillene, spesielt de som støtter Foveated Rendering.

Skrevet

Fra Pico vil jeg si Crystal Light er en fin stoppeplass i vente på neste generasjon. Q3 er fin den, men faller til kort på oppløsning for pcvr. Deckard har samme problem med kraftig underspesifisert oppløsning for å nå lav nok pris. 

• Liker 1
Skrevet

Eneste grunnen til å kjøpe Q3 er tilgang til en del exclusives.  Som faktisk er gode spill, arkem og nå deadpool er eksempler på det. Hadde håpet de ville komme til PC etterhvert, men ser ikke sånn ut.

Skrevet

Prøvde Arken Age i dag, syns konseptet er litt rart, historien henger ikke på greip og er ikke sikker på om jeg er noe fan av stilen på folka du sloss mot, men det er mye bra VR saker her,  en noe simplere mele combat enn B&S men fremdeles brukbar, sammen med våpen, veldig bra interaktivitet med sakene dine, spesielt kult så kan du bruke mer eller mindre hva du vil for å ta ladegrep på "heavy gun" du kan bruke sverdet ditt, du kan bruke skjoldet eller bare en finger,  dette gjør at du kan lade hagla uten å slippe det du har i den andre hånda, veldig kult, den har også MYE options for å få VR opplevelsen akurrat slik du vil. alt kan justeres på, speislet var jeg glad for at de har lagt til hvor mye trykk grep knappen treger for å gripe og slippe, jeg har i et 1+ slitt med at høyre hånda mi slipper det har jeg holder, dette skjer i noen spill(Metro, Tactical assualt) og i det spillene har jeg hvert nødt til å sette på toogle i stedet for hold, noe som fører til mye bal på alt annet en våpene, men i Arken age kan man justere trykket man trenger og det funket, jeg slipper ikke våpen i høyre hånd lengre og jeg slipper og bruke "toogle" dette er noe alle VR spill bør ha. 

• Liker 1
Skrevet

Noen som vet hva det er....jeg fikk opp da meta quest 3 startet på nytt.... var blaning mellom en gul robot å stikk kontakt jeg har sitte spillet Apex Construct vr spill ????

Skrevet (endret)

Om jeg ser den roboten igjen da gjør jeg det…. allt virker som før har vive xr elite å valve index da men dnb sperret siden der jeg kan kjøpe strøm forsyning til valve index. I norge er 120volt med i esken ☹️ har lyst nei kan ikke sinne gå utt her 😢

Endret av MR SPEED
Skrevet

Første skikkelige video av Arken Age er oppe. 

Etter å ha hvert skuffet over andre "stor spill" i vr i det siste, delvis metro men spesielt Behemoth. Er dette gøy.

Om spillet hadde hvert spesielt imponerende utenfor VR vet jeg ikke. Det ville nok føles som en veldig lavbudsjett sak. Men gameplay loop er gøy. 

Du har 3 type  våpen, mele, light og heavy gun. Det er ikke mye, men de kan oppgraderes og disse oppgraderingene kan gjøre våpene til noe helt annet. Heavy starter som en hagle ting. Men jeg fant en oppgradering som gjorde den om til en slags laser/vannpistol sak.

Combat er dødelig, selv på "normal" skal det ikke mange treff før du dør. Mele er fysikk basert du kan blokke med mele, skjold, eller til og med skytevåpene. 

Mele og skytevåpen. Kan partere fienden og deres kroppsdeler kan plukkes opp for senere smelting. Jeg har flere ganger prøvd å lure fienden ved å klatre. Men de bare klatrer opp etter deg. Eneste som ser er ut til å stoppe fiender er vann.

Men at de klatrer etter deg, kan være greit. Så å vente med hagle dingsen. Og gi de en i trynet når de kommer opp, får de til å falle ned i døden. 

Hvor interessant spillet er å se på, vet jeg ikke, de sier kampanjen er 15ish timer, og det tror jeg på, noe av det som lager de timene er at det er mye frem og tilbake.

Du har 2  hoved ressurser, energi og fancy metal. 

Energi brukes hovedsakelig som ammo til våpen. 1 energi gir deg 1 magasin (magasin størrelsen varier fra hvilken oppgradering du har, men det ser ut som 1 energi enhet blir til et magasin enten det er 6 skudd eller 80 skudd. Energi får du av å plukke opp energi magasiner. Fra krystaller osv.

Metal er hoved valutaen. Du får denne ressursen enten direkt ved å finne metal eller ved å smelte "søppel" du finner, dette er kroppsdeler fra fiender, fjærer, tannhjul, entikke fat og kopper osv osv. Disse kan bli tiø brukbart metal ved å smelte de. Metallet brukes da til å kjøpe oppgraderinger til våpen, eller ting som healing sprøyte, skjold, granater osv.

Du kan også lage dine egne healing sprøyter ved å samle noen bær. Du kan enten spise bæra ser og da for opp til 35 healing. Eller spare dem til du finner en fruk presse. Der kan du prosessere frukten og har du mange nok får du en eller flere sprøyter.

Du har også andre ressurser, historien i spillet er at du skal redde verden fra slemminger. Som blant annet har gjort slaver av de innfødte på planeten. Du får 2 type ressurser fra denne delen av historien. Du kommer over døde kropper av slavene som fremdeles har på seg en hjelm. I hånda har de dette metallet. Du kan ødelegge hjelmen og få 3+ av  "noe" eller ta metallet og få 3+ av det. Senere ville du kunne innløse dette for fordeler.

Du skal også skyte artifacts. Dette gir deg også en type valuta. Denne kan senere brukes til å låse opp dører. Hva som er bak de vet jeg ikke enda. Da jeg ikke har fått nok av de.

Som dere skjønner er det mye "sammle saker" i spillet. Og å hente og høste de tar tid. Bokser rundt om kan ødelegges for div saker. Kister kan åpnes for div saker.  Krystaller kan knuses for energi. Frukten kan høstes for helse. Grønne Bokser kan skytes. Ved hjelp av klatre picks er det mye vertikalt i spillet det ressurser er gjemt. Men det er også en del dødtid brukt på å få brukt disse ressursene. Skap må smelted i en smelter. Ting må kjøpes i en butikk. Oppgraderinger må bruke en oppgraderings bench. Frukten må som sagt prosesseres. Og alle disse maskinene er ikke på samme sted. Et sted har både butikk og oppgradering bench i samme rom. Et annet sted i spillet har alle disse maskinene spred rundt om kring på et relativt stort område. Så mye tid går på sanking og bruk av ressurser. Så det er ikke så interessant å se på. I god vr still skal alle maskiner opereres manuelt. Ting på settes på plass. Grep må flyttes på. Knapper må trykkes på.

Men gøy er det å spille og timene går fort. På 2 dager har jeg fått 3.6 timer i spillet og er bare irriterende begynnelsen. Med tanke på hvor mye jeg har av visse ressurser vs hvor mye man trenger for å låse opp. Har jeg mye mer å gjøre.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tok sjansen på f1 2025 etter flere fornøyde vr brukere, og denne gangen har de faktisk knekt vr-koden med fornøyelig opplevelse. Hatt noen kræsj (pc og bil 😂) men etter litt rekonfigurering kjører det stabilt på 5090(krysser fingre). Berg-og-dal-bane vanskelighet med alle hjelpemidler på og gode utfordringer med alle av så er nok noe for alle. 

Endret av ps5
  • Liker 1
Skrevet

Arken age blir bedre og bedre. 

Det var kult. Men områdene virket veldig rett frem. Litt sånn arena combaten feel. 

Men etter noen timer, blir områdene mer varierte, det er stengte dører, nøkler må finnes, switches må av og på, labyrint effekter. Får old school Doom/Duke Nukem feel noe jeg liker veldig godt. Noen områder gir meg også Half-Life 1 feel. Som igjen er veldig kult.

Jeg er veldig glad for at den klassiske area combat saken ikke er der. En type gameplay jeg ikke like. Du blir ikke stengt inne i et område og må drepe alle for å komme videre (bortsett fra en gang og da er det en logisk grunn til det. Ikke noe tilfeldig magisk kraftfelt som dukker opp. )  du møter fiender i trange ganger, du åpner en dør og plutselig er de der. De har en veldig liten agro sone, men når fiendene først har oppdaget deg, vil de jage deg hele brettet til de tar deg eller du tar de. 

Det er mange måter å spille på. 

Jeg liker ikke bullet spongy fiender. Og fiendene har en tendens til å ta litt vel mange kuler. Så nå løper jeg rundt med det som startet som en hagle men nå er en sniper rifle. Den har bare 1 skudd før du må lade, men har funnet en teknikk der jeg bruker sverdet til å ta ladegrep. Så jeg bruker den i close quarters frighting 

• Liker 1
Skrevet (endret)
27 minutes ago, Gunfreak said:

Arken age blir bedre og bedre. 

Det var kult. Men områdene virket veldig rett frem. Litt sånn arena combaten feel. 

Men etter noen timer, blir områdene mer varierte, det er stengte dører, nøkler må finnes, switches må av og på, labyrint effekter. Får old school Doom/Duke Nukem feel noe jeg liker veldig godt. Noen områder gir meg også Half-Life 1 feel. Som igjen er veldig kult.

Jeg er veldig glad for at den klassiske area combat saken ikke er der. En type gameplay jeg ikke like. Du blir ikke stengt inne i et område og må drepe alle for å komme videre (bortsett fra en gang og da er det en logisk grunn til det. Ikke noe tilfeldig magisk kraftfelt som dukker opp. )  du møter fiender i trange ganger, du åpner en dør og plutselig er de der. De har en veldig liten agro sone, men når fiendene først har oppdaget deg, vil de jage deg hele brettet til de tar deg eller du tar de. 

Det er mange måter å spille på. 

Jeg liker ikke bullet spongy fiender. Og fiendene har en tendens til å ta litt vel mange kuler. Så nå løper jeg rundt med det som startet som en hagle men nå er en sniper rifle. Den har bare 1 skudd før du må lade, men har funnet en teknikk der jeg bruker sverdet til å ta ladegrep. Så jeg bruker den i close quarters frighting 

Haha! Kreativt! Jeg liker sånne spill hvor en står fritt til å velge spillestil.

Dette frister bare mer og mer!

Kanskje dette blir neste spillet mitt, må bare komme meg av avhengigheten av et annet spill for tida, som ikke er VR.

Edit:

Tilbud på spillet nå på Steam 40% av. https://store.steampowered.com/app/2274200/Arken_Age/

Endret av Enceladus
Skrevet
On 8/31/2025 at 6:07 PM, Enceladus said:

Haha! Kreativt! Jeg liker sånne spill hvor en står fritt til å velge spillestil.

Dette frister bare mer og mer!

Kanskje dette blir neste spillet mitt, må bare komme meg av avhengigheten av et annet spill for tida, som ikke er VR.

Edit:

Tilbud på spillet nå på Steam 40% av. https://store.steampowered.com/app/2274200/Arken_Age/

Det er veldig gøy. Mye frem og tilbake, mye extra saker å finne. Jeg har funnet det ene store negative så langt I spillet. Det tok sånn 7 timer, men kom til første boss. Og som jeg fryktet, de er bare super bullet spongy. Mest effektive metode å ta den på er å bruke oppgradert light gun og skjold. Gå close quarters. Og bare skyt hundrevis av laser kuler I hode på den, mens du blokker skudd og slag med skjoldet. Tar sånn type 10+ 18 sludds magasin. Når du har skutt bort all rustning fra hode. Kan du hugge det av. Etter du har drept bossen vil du møte mindre kraftige versjoner av han. Og igjen samme taktikk ser ut til å være effektiv. Men mindre skudd trengs.

Ellers har jeg fått bedre oppgradering på sniper rifla, nå har jeg 2 skudd i magasinet i stedet for 1. Har fått kikkert sikte og den gjør mer skadd. Den kan nå one-shotte de letteste fiendene, og 2 headsettet ofte nok for de fleste andre ikke heavy fiender.

Skrevet
17 hours ago, ps5 said:

Min gamle hp reverb g2 er resirkulert for å bruke lyden på crystal light, men om andre har en komplett WMR liggende i hylla har det nå endelig kommet en driver for windows 11 (etter microsoft kastet hele wmr).

https://store.steampowered.com/app/3824490/Oasis_Driver_for_Windows_Mixed_Reality/

Valve har også lagt til støtte for driveren nå i nyeste beta oppdatering:

https://www.reddit.com/r/SteamVR/s/LcSvfsl4nd

image.thumb.jpeg.aa120b84afc1dc6037c5514a86aa30bb.jpeg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...