Gå til innhold

Mann 43 år som er usikker på hva som er riktig kosthold og kostholdstilskudd.


Anbefalte innlegg

Jeg er en mann på 43 år som liker å trene. Til vanlig trener jeg crossfit ca 2 til 4 ganger i uken. Noen ganger har jeg trent opptil 5 ganger i uken. Etter hvert som jeg har trent lurer jeg på dette med kosthold og kostholdstilskudd. Hva ville være det riktige kostholdet for meg? Jeg veier ca 90 kg og er 183 høy. Iflg. BMI-kalkulatoren er da 27.17, overvektig. Nå vet jeg ikke om det er riktig fordi jeg mener jeg har omdannet fett til muskelmasse. En tid har jeg tatt slike karbohydrater før trening og under trening (slik du kjøper på boks;"tilskudd av karbohydrater og mineraler for tilføring av energi og opprettholdelse av væskebalansen."). Jeg har også fått høre at man kan ta proteiner etter trening osv. Nå lurer jeg litt på hva jeg bør gå for? Hvilket mål bør jeg ha? Jeg ønsker rett og slett og trene godt, være i så god form jeg kan for min alder og helt enkelt kunne se best mulig ut.

Hvilket type kosthold og hvilket kostholdstilskudd bør jeg gå for?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er en mann på 43 år som liker å trene. Til vanlig trener jeg crossfit ca 2 til 4 ganger i uken. Noen ganger har jeg trent opptil 5 ganger i uken. Etter hvert som jeg har trent lurer jeg på dette med kosthold og kostholdstilskudd. Hva ville være det riktige kostholdet for meg? Jeg veier ca 90 kg og er 183 høy. Iflg. BMI-kalkulatoren er da 27.17, overvektig. Nå vet jeg ikke om det er riktig fordi jeg mener jeg har omdannet fett til muskelmasse. En tid har jeg tatt slike karbohydrater før trening og under trening (slik du kjøper på boks;"tilskudd av karbohydrater og mineraler for tilføring av energi og opprettholdelse av væskebalansen."). Jeg har også fått høre at man kan ta proteiner etter trening osv. Nå lurer jeg litt på hva jeg bør gå for? Hvilket mål bør jeg ha? Jeg ønsker rett og slett og trene godt, være i så god form jeg kan for min alder og helt enkelt kunne se best mulig ut.

 

Hvilket type kosthold og hvilket kostholdstilskudd bør jeg gå for?

Det er så utrolig mye informasjon/feil-informasjon ute i verden om ernæring og kosthold, men jeg skal gi deg noen enkle bommesikre råd om du vil komme i ditt livs beste form og vedlikeholde det.

 

1.en vesentlig del av kostholdet ditt hver dag burde være grønnsaker. ja, hver dag. resten blir jevnt fordelt med protein og karbohydrater.

 

2. kutt ned på alt av sukkerdrikke og søtsaker og helst kutt vekk alt.

 

3. få i deg nok vann i løpet av dagen rundt 2-3 liter

 

4.  ta deg noen gåturer på 30-60 min hver dag. 

 

5. Fortsett med crossfit.

 

6. kutt ned på ferdigmat. lag maten din selv.

 

kosttilskudd: 

 

Vitamin D3 tilskudd er noe alle i Norge burde ta (spesielt høst/vinter) siden de fleste ikke er i nærheten av det de burde være. Tar selv rundt 4000 UI hver dag. Får enkelt vite nivået ditt av vit-D hos lege, men de tar ofte bare høyde for at du dekker minimumsnivået. 

 

om du trener mye (virker som du gjør det) er det greit med Magnesium og sink i ekstra mengder. 

 

Omega 3 tilskudd er også noe som burde tilføres gjennom kosttilskudd. Et vanlig kosthold dekker ikke dette.

 

 

 

 

 

 

 

 

Endret av insomeseriousproblems
Lenke til kommentar

Takk for kjempefine tilbakemeldinger. Jo, jeg spiser hva jeg kalle som et rimlig normalt kosthold. Jeg kunne helt sikkert spist mere grønt. prøver å unngå sukker. Jeg bruker slikt karbohydratpulver før trening og har tatt proteinbar etter trening. Ellers kunne jeg sikkert gjort en rekke andre endringer, men synes det er vanskelig å være flink med matlagingen. Det krever jo tross alt endel innsats. Jeg er helt enig i dette med gåturer. Det er nok et veldig godt tips. :-)

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...