Gå til innhold

Utdannelse av Informatikk


1EDA70

Anbefalte innlegg

Hei jeg er en 16 år gammel gutt som går i 10. Klasse, og snart skal begynne på videregående, og søknadsfristen for videregående ender innen 11 dager så jeg må enten søke nå eller aldri...Jeg har lenge tenkt på hva jeg skal gjøre med livet mitt, men aldri funnet noe ordentlig svar på hva jeg har lyst til å bruke det til, og UNG.no har stengt sine (sill/få svar) spørsmål sidene sine for de har fått inn for mange innsendinger om utdanning, siden det snart skal søkes for hele landet. (omtrent) Men siden jeg ikke har visst hva jeg skal gjøre har jeg drevet å søkt rundt på alle mulige nettsider om utdanning og alt man kan bli i denne verdenen, og for meg var det spesielt et emne som vekte sterk oppsikt for meg, og det er Informatikk. Jeg sitter på pc-en omtrent hver eneste dag, og driver både meg helt vanlige ting som å være på den, men det siste året har jeg prøvd å sette meg mer inn i den delen av pc-en med programmering og lage egne ting. Dette synes jeg er så spennende, men veldig tid krevende, og av og til tukler jeg heller med problemer om programmering enn å øve til en prøve dagen før bare fordi jeg blir så irritert over at den spesielle problem stillingen jeg er i ikke vil gå opp! Siden dette et vanlig problem for meg som person, tenker jeg at å studere Informatikk må da være helt perfekt for meg! Og jeg er veldig glad for det går ann å studere Informatikk (eller computer-science). Problemet mitt er at søknadsfristen utgår om 11 dager så jeg må søke senere en snarest, men jeg vet ikke hva man må ha hatt på videregående skole for å komme inn på Informatikk-studiet! Jeg har ikke satt meg inn i hvordan søkings systemet, og hva som blir validert for å komme inn på de forskjellige studiene og sånne ting, og derfor må jeg nesten spørre her hvis UNG.no har stengt (spørre/få svar) sidene sine om utdanning.

 

Spørsmål :

 

Hva slags skole må jeg ha tatt på videregående skole for å kunne studere informatikk, og hva må jeg ha fordybet meg innenfor de forskjellige fagene på videregående, for å kunne gå videre å studere Informatikk.



Spørsmål om Informatikk:

 

Informatikk studie ser ut som et studie jeg ville passet perfekt inn i, men jeg vet ikke helt hvor jeg skal studere, og om det er noen skoler i utlandet, for jeg er ikke sikker på om Informatikk studiet blir aktuelt hvis jeg må studere i utlandet. Altså så vil jeg helst studere her i Norge, så hvilke skoler er det i Norge som underviser innenfor Informatikk, og hvor er de lokalisert?
 
Når man studerer informatikk hva kan man egentlig bli etter man er ferdig med studiet? For eksempel, hopper man rett over til jobb eller må man studere ekstra etter det, for jeg tror jeg vil bli en Sikkerhetskonsulent, og hva må man gjøre for å bli det?


OPPSUMERING AV SPØRSMÅLENE (sammenlagt) : 

 

Hva må jeg ta på videregående for å studere Informatikk på universitet? (HVILKEKEN SKOLE MÅ JEG TA)

Hva må jeg fordype meg I på videregående for å studere Informatikk?
Hvordan blir jeg en sikkerhetskonsulent? Må man i det hele tatt studere Informatikk for å bli det da?
Hvor er skolene som underviser I Norge lokalisert i Informatikk?

 

Skal man egentlig studere Informatikk hvis jeg vil bli en sikkerhetskonsulent?


Hver så snill å svar det du vet, du trenger ikke å vite alle svarene, ET svar er nok å kunne, for jeg er I en ganske så desperat situasjon nå siden jeg bare har HELE 11 DAGER på meg! 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!
 

For å studere informatikk må du ha generell studiekompetanse med Matematikk R1 eller Matematikk S1 og S2 (etter raskt søk på samordnaopptak, https://sok.samordnaopptak.no/#/studies). 

 

Det vil si at studiespesialisering er det beste valget om det er informatikk du ønsker å satse på. https://utdanning.no/utdanning/vgs/STUSP1----

 

Dersom du i løpet av studiet ombestemmer deg og vil gå bachelor ingeniør datateknikk, så kreves det Matematikk R1 (eller Matematikk S1 og S2) og R2 og Fysikk 1.

 

Om du vil sikre deg muligheten til å ombestemme deg underveis vil jeg derfor anbefale å ta både matematikk og fysikk.

Er usikker på hvor mange valgmuligheter som finns da det er en stund siden jeg gikk på skole, men mulig det finnes noen IT fag også om du ønsker å ta det. 

 

Hvor skolene er lokalisert, finner du ved å ta et søk på samordnaopptak (se link lengre oppe). 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kan legge til litt her siden jeg har tatt en annen rute. Dersom du er lei av teori og vil gjøre litt praktiske ting så kan du gå yrkesfag. Da kan du for eksempel gå på Elektro første år og deretter IKT-Servicefag et år. Da du er ferdig med de to årene kan du enten være lærling i to år (og få fagbrev) eller påbygg (dette gir deg studiekompetanse uten matten du trenger for informatikk). For å få matte kompetansen du trenger for informatikk må du her enten ta T1 og R1 som privatist (dette kan du gjøre imens du er lærling) eller gå et halvt år på privatskole etter du har tatt påbygg.

 

Det skal nevnes at hvis du går yrkesfag må du ha stå-på vilje da du begynner på påbygg (dette er er intensivkurs med 10 timer norsk per uke, naturfag, enkel matte, og et valgfag).

 

Jeg har eks. gått følgende etter år:

1. År VGS - Studiespesialiserende

2. År VGS - IKT-Servicefag

3+4. År. Lærling IKT servicefag 

5. År. VGS Påbygg (for studiekompetanse)

6. År. privatskole: Ingeniør forkurs (T1,R1,R2 og Fysikk). Her får du informatikk kravet i løpet av 3 måneder (høstsemester).

 

På studiespesialisering er det mange kjedelige fag etter min mening ihvertfall og det er generelt vanskeligere å få gode karakterer i forhold til yrkesfag. Yrkesfagene har egene fag etter hvilken linje du går på.

 

Hvis du skulle komme inn på Studiespesialisering kan du hoppe over på IKT-Servicefag (dette er et ettårig fag) på andreåret om du blir skolelei. Dette gjorde jeg. På IKT-Servicefag får du mekke på servere og leke mye med Powershell og annen scripting. Her kan du lære masse om datamaskiner og programvare på et praktisk nivå.

Endret av spots
Lenke til kommentar
NTNU

Masterprogram/sivilingeniør 5-årig

Datateknologi

Dette er det vanskeligste/dypeste av disse studiene på NTNU, så vidt jeg vet. Opptakskravene er dette:

Faglige bakgrunnskrav

  • Generell studiekompetanse
  • R1 + R2 og Fysikk 1
  • Karakteren 4 eller bedre i R2

 

Dvs. at du må velge en linje der dette er mulig å oppfylle. F.eks. allmennfag.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du må ha artium/studiekompetanse og bør/må/kan fordype deg i realfag, fortrinnsvis matte, fysikk og (siden du ønsker deg innenfor sikkerhet) samfunnsfag.

 

Du fremstår som en ypperlig kandidat til en hvilken som helst informatikk-utdanning høyskolene og universitetene i Norge tilbyr;

beholder du programmerings-lysten, er det null problem å ta de fleste fagene som kreves for en bachelor, uten å sløse bort uendelige timer på forelesninger og denslags pjatt, men heller fokusere på å programmere og knytte kontakter (blir for dumt å skrive nettverksbygging i denne sammenheng ;-))

 

Jeg ville tatt sikte på en master-grad, muligens ph. d. (absolutt ikke noe du trenger bestemme deg for nå :-)) og på grunnlag av UiOs herlige nye informatikkbygg, og at 3/4 av alle IT-jobber er i Oslo, vil Universsiitetet i Oslo være et flott sted,

med masse muligheter for deltidsjobber av relevanse ved siden av studiene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...