Gå til innhold

Tre grunner til at kollektivtilbudet i Oslo er i verdenstoppen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som daglig kollektivbruker i Oslo må jeg si at jeg synes tilbudet er fantastisk bra. Og det er ganske merkbart at det gjøres store investeringer og utbedringer jevnlig.

 

I diverse kommentarfelt kan man få inntrykk av at folk bare klager og syter, noe jeg synes er helt merkelig og grovt urettferdig for Ruter og politikerne. Derfor er det godt å se at Oslos kollektivsystem får ros internasjonalt i sammenligning med andre byer som sikkert sliter med de samme utfordringene. Utvikling av apper både for reiseinformasjon og billetter gjør at tilbudet i dag fungerer som et rullende fortau så lenge man befinner seg relativt sentralt i byen. Jeg blir stadig overrasket over hvor mange ruter som finnes på kryss og tvers hvis jeg gjør et søk et tilfeldig sted jeg ikke kjenner rutene og stoppene. Og stort sett kommer man fra den ene til den andre siden av byen på rundt 30 minutter, selv om det innebærer et bytte eller to underveis. Skulle man tatt bil ville mye tid gått med til leting etter parkeringsplass, for ikke å snakke om faren for kork og dårlig fremkommelighet.

 

Jeg blir stadig overrasket over kolleger som bare helt intuitivt setter seg i bilen når de skal på møter og lignende i sentrum, når en 12-minutters tur med trikk/bane/buss ville vært mye enklere. Ofte må man regne med å gå to-tre kvartaler (ca. 500 meter) til sin destinasjon, men dette kan utrolig nok virke som en helt uoverstigelig hindring for mange.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

ja, kollektivtilbudet er bra, men det som er aller mest lønnsomt for både samfunn og bruker er jo alt for dårlig. Sykkelnettet er tragisk dårlig, og gjør at samfunnet taper gigantbeløp grunnet handlingslammelsen med å få på plass det vi har vært enige om siden 70-tallet! 40 år etter er vi langt fra målet. Trass i at mange byer i naboland for lengst er i mål, og vil enda lenger. Kollektivreisen er ikke noe mål i seg selv. Det er det kun gange og sykkel som er. Kollektiv skal ta seg av lengre reiser. I København tar gange og sykkel hånd om 60 % av rushreisene innen 15 km.

Det første vi bør gjøre nå er å få på plass vedtatt sykkelnett, og gjøre de tilleggsgrep som får sykkelandelen opp på et rimelig nivå. Så får vi se hva vi trenger i tillegg. De foreslåtte 80 milliardene til nye kollektivløsninger i KVU Oslo-navet tror jeg da kan tones ned til en brøkdel av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er også daglig kollektivbruker i Oslo. Ruter (og systemet rundt) fortjener rosen de får. Det finnes forbedringspotensialet på diverse områder(spesielt for rullestolbrukere), men i grove trekk er det meste veldig bra. 

 

For meg, som ferdes frem og tilbake til Blindern hver dag, ville en bil være større "pain in the ass" faktor enn kollektivt. Da blir det enkelt valg for min del - og jeg er ikke særlig opptatt av miljøet. Jeg velger de løsningene som passer meg best uavhengig av miljøet, og jeg er relativt sikker de fleste andre tenker det samme. 

Endret av Woods
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lengre togsett på togene i rushtiden kunne sikkert gitt mye uttelling. NSB forklarer at plattformlengden blir et stort problem, spesielt langs lokalrute traseen mellom Skøyen og Ski. En svært trafikkert strekning. Det er altså infrastruktur det står i, gamle små perronger noen plass som på ingen måte er dimensjonert for dagens behov. Tettere togtrafikk er vel heller ikke mulig (langs samme trase) grunnet trafikksikkerhet vil jeg anta.

Lenke til kommentar

Lengre togsett på togene i rushtiden kunne sikkert gitt mye uttelling. NSB forklarer at plattformlengden blir et stort problem, spesielt langs lokalrute traseen mellom Skøyen og Ski. En svært trafikkert strekning. Det er altså infrastruktur det står i, gamle små perronger noen plass som på ingen måte er dimensjonert for dagens behov. Tettere togtrafikk er vel heller ikke mulig (langs samme trase) grunnet trafikksikkerhet vil jeg anta.

 

Lengre togsett er ikke mulig grunnet plattformlengde. Dagens plattformer er rundt 200-220m lange, et trippeltsett vil komme nært mot 320-330m (med unntak av de gamle 69-setta, som i teorien kan gå opptil 4 sett koblet sammen i 2-vogns variant). Ski-pendlerene vil få en merkbar forbedring i tilbudet så snart Follobane-prosjektet står ferdig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...