Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har et problem med LAN på stasjonære pcen min.. Den har alltid fungert. Pcen min begynte å tulle litt med en annen grunn, men det ble fikset. Så senere ville kjæresten legge inn Windows 8 på en annen harddisk. Så jeg har både Windows 7 og 8 på forskjellige harddisker.. Etter han la inn W8, så forsvant LAN. Har prøvd å legge inn alle slags drivere som skal passe til nettverkskortet mitt.. Jeg legger det inn på W7. Jeg har en M4A79XTD EVO hovedkort, som vil si at det er en integrert nettverkskort i den.. Har ikke trådløs kort. Vil helst bare ha LAN. Jeg testet ut om det er problem med LAN kabelen, men det er det ikke.. Den fungerer fint på andre pcer..

 

Hva kan være problemet med nettverkskortet? Har vært inne på Asus sin nettside og prøvd driverne. Hovedkortet er Asus. Men fremdeles fungerer ikke.. Kan det fortsatt være et driver problem eller er den ødelagt?

 

Tusen takk for svar på forhånd!

 

hilsen,

Datajenta95

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Få tak i en live linux cd/usb og boot opp. Da vil du fort finne ut om den fungerer eller ikke.

 

Er LAN borte fra både W7 og W8?

hva er live linux? :)

 

Jupp, LAN er borte på begge!

 

 

hehe :) beklager mangefull informasjon. 

 

Som h33t nevner over er linux et operativsystem (ala Windows 7 og Windows 8), som finnes i mange varianter. En Live Linux CD gjør at man kan starte opp Linux bare ved å ha CD i maskinen (evnt USB minnepenn). Man trenger ikke endre noe på diskene eller installere noe som helst. Linux er også svært god på automatisk deteksjon og bruk av nettverkskort. Om man starter opp Linux på en slik måte vil man derfor få en god test om problemer skyldes software eller hardware.

 

Jeg vet ikke om nedlasting av en ISO fil og brenning av denne til en CD eller USBminnepenn er noe du vil utføre selv. 

Lenke til kommentar

live linux. er ett OS. men i stedet for og installere det på hdd, så kan du kjøre det rett fra cd eller usb"live".

dette gjør du for og forsikre deg om at det ikker er windows eller drivere som er problemet.

 

ubuntu kan du laste ner her: http://www.ubuntu.com/download

 

og live cd kan du lage her: http://www.ubuntu.com/download/desktop/create-a-usb-stick-on-windows

Åja, sånn ja.. Det fungerer ikke å bruke virtuelt datamaskin på samme maskin? Laste ned Linux og legge det inn på et program som kan kjøre på pcen?

Lenke til kommentar

 

 

Få tak i en live linux cd/usb og boot opp. Da vil du fort finne ut om den fungerer eller ikke.

 

Er LAN borte fra både W7 og W8?

 

hva er live linux? :)

Jupp, LAN er borte på begge!

 

hehe :) beklager mangefull informasjon. 

 

Som h33t nevner over er linux et operativsystem (ala Windows 7 og Windows 8), som finnes i mange varianter. En Live Linux CD gjør at man kan starte opp Linux bare ved å ha CD i maskinen (evnt USB minnepenn). Man trenger ikke endre noe på diskene eller installere noe som helst. Linux er også svært god på automatisk deteksjon og bruk av nettverkskort. Om man starter opp Linux på en slik måte vil man derfor få en god test om problemer skyldes software eller hardware.

 

Jeg vet ikke om nedlasting av en ISO fil og brenning av denne til en CD eller USBminnepenn er noe du vil utføre selv.

Kan sikkert prøve det ut, men er usikker på hvordan man gjør dette. Har aldri gjort det før.. Kan sikkert få hjelp av kjæresten til å gjøre det.. Jeg forteller dere senere hvordan det gikk :)

Lenke til kommentar
 
Åja, sånn ja.. Det fungerer ikke å bruke virtuelt datamaskin på samme maskin? Laste ned Linux og legge det inn på et program som kan kjøre på pcen?

 

Det fungerer, men det vil ikke hjelpe deg til å få testet nettverkskortet / driveren din - du vil fortsatt bruke den som er i Windows (7 eller 8) og den virker jo ikke.

Lag en Linux minnepinne, boot fra den og test om det virker. Da vil du finne ut om det er drivere / windows krøll eller trøbbel med hardware.

Endret av tingo
Lenke til kommentar

Har prøvd å legge inn alle slags drivere som skal passe til nettverkskortet mitt..

 

Det lønner seg ikke akkurat å installere drivere i hytt og vær i håp om at noen skal passe ....

Hovedkortprodusenten legger ut de driverne som passer.

 

Et 'Linux Live'-tips: hvis du vil være 100% sikker på at Linux'en ikke gjør noe med harddisken din, så kan du bare koble den fra mens du kjører 'Linux Live'.

 

Har du forresten sjekket om nettverkskortet bare en Disabled i Nettverkskontrollpanelet?

Høyreklikk på nettverksikonet nede til høyre (i System Tray), velg Network & Sharing Center,

klikk på 'Change adapter settings' i menyen til venstre, og se om nettverkskortet er synlig der.

Hvis det er der, men har et rødt kryss over seg, så er det kanskje bare å Enable det.

 

Men networking er utrolig tungvindt å troubleshoote når man ikke sitter ved PC'en som sliter.

Lenke til kommentar

 

 

 

Åja, sånn ja.. Det fungerer ikke å bruke virtuelt datamaskin på samme maskin? Laste ned Linux og legge det inn på et program som kan kjøre på pcen?

Det fungerer, men det vil ikke hjelpe deg til å få testet nettverkskortet / driveren din - du vil fortsatt bruke den som er i Windows (7 eller 8) og den virker jo ikke.

Lag en Linux minnepinne, boot fra den og test om det virker. Da vil du finne ut om det er drivere / windows krøll eller trøbbel med hardware.

Sant. Det tenkte jeg ikke på ;) Skal prøve å få gjort det.

Lenke til kommentar

 

Har prøvd å legge inn alle slags drivere som skal passe til nettverkskortet mitt..

 

 

Det lønner seg ikke akkurat å installere drivere i hytt og vær i håp om at noen skal passe ....

Hovedkortprodusenten legger ut de driverne som passer.

 

Et 'Linux Live'-tips: hvis du vil være 100% sikker på at Linux'en ikke gjør noe med harddisken din, så kan du bare koble den fra mens du kjører 'Linux Live'.

 

Har du forresten sjekket om nettverkskortet bare en Disabled i Nettverkskontrollpanelet?

Høyreklikk på nettverksikonet nede til høyre (i System Tray), velg Network & Sharing Center,

klikk på 'Change adapter settings' i menyen til venstre, og se om nettverkskortet er synlig der.

Hvis det er der, men har et rødt kryss over seg, så er det kanskje bare å Enable det.

 

Men networking er utrolig tungvindt å troubleshoote når man ikke sitter ved PC'en som sliter.

Hehe.. Sant. hmmm, er usikker om jeg har gjort det.. Skal sjekke det ut :)

Lenke til kommentar

Nå har jeg sjekket ut linux... Nettverket fungerer fremdeles ikke.. Her sier den også at kabelen er "unplugged", men den skal fungere fint! :/

 

Det var synd. Men alt håp er ikke ute.

To ting å prøve:

 

!)

Det er som regel et eller flere lys på (eller i umiddelbar nærhet av) nettverksporten. Både på PC og router/switch. Blir det lys der når maskinen er på og du kobler i nettverkskabel?  Sjekk både maskin og router/switch.

 

2)

Gå inn i BIOS/UEFI og sjekke om nettverkskortet er slått av der (si fra hvis du trenger detaljerte steg).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...