Gå til innhold

Liten tripod til tur.


Anbefalte innlegg

Hva med dette, her får en mye for pengene?

 

http://www.scandinavianphoto.no/produkt/1007671835/sirui/stativ-t-1005x-aluminium

 

Ser ikke store forskjellen på dette og det Carbonstativet jeg tidligere linket til.....

 

Jeg linket til hjemesiden til Sirui i et tidligere innlegg. De har tabeller som viser forskjeller mellom ulike modeller.

 

Sirui T-1005X aluminium er relativt lite og lett, men tyngre enn tilsvarende karbonmodeller. Hvor mye vekt betyr i forhold til pris må du bare vurdere selv. Det første stativet jeg hadde var helt greit, men så stort og tungt at det sjelden var med noe sted. Min erfaring er at både vekt og sammenpakket lengde/volum betyr en del hvis det skal være med en del på tur (til fots/på ski osv) og reiser.

 

Har du ikke råd til det du virkelig vil ha er det kanskje greit å vente en stund og spare opp til det du liker best, men alle stativ som har vært nevnt i denne tråden er rimelig kompakte.

 

Fikk sett MeFoto Backpacker i virkeligheten i dag og det var imponerende lite. Ser vekt er oppgitt til 1.17 kg og det er ikke ille, men "føltes" tyngre i hånden, muligens fordi jeg forventet lavere vekt på noe så kompakt.

 

Sirui Stativkit T-005KX + C10X aluminium som ser ut til å ha omtrent samme spesifikasjoner er oppgitt til 800 gram, men der tror jeg ikke hodet er med i vekten og stemmer det blir det 200 gram i tillegg. Karbonvarianten Sirui Stativkit T-025KX+C10S er oppgitt til 650 gram, men også det uten hode. 

 

Både MeFoto og Sirui har Arca-Swiss-kompatible hoder, men spesielt Sirui-hodet ser ut til å være ganske lite så normalt store/større plater vil stikke langt ut. At det stikker ut betyr ikke så mye, men liten anleggsflate er en ulempe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror jeg kommer til å gå for et stativ fra Sirui, da jeg har fått inntrykk av at de har god kvalitet og er forholdsvis rimelige sammenlignet med andre merker.

For min del tror jeg det står mellom T-1005X (aluminium) og T1205X(carbon). Det ser ut til at dette er indentiske stativer, bortsett fra matrial valg.

På hjemmsiden deres er det oppgitt at aluminiumsutgaven veier 1,1kg og koster i Norge ca 1200,- mens carbonutgaven er oppgitt til 0,9kg og koster ca 3000,-

Lysten sier Carbon, mens fornuften sier aluminium. Det var en heftig prisdifferanse på de 200 grammene forskjell. Begge er jo uannsett lette.

 

Er det andre fordeler med carbon vs aliminium enn vekten som bør hensyntas og som bør legges til grunn ved kjøp?

Nå har vel carbon et minus med at det ikke tåler så mye som aliminium også?

 

Setter pris på deres vurdering omkring dette valget også:-)

 

http://www.sirui.com/sirui-t-x-series.html

Endret av snarild
Lenke til kommentar

Jeg har brukt et Sirui N-2204 carbonstativ i noen år og er veldig fornøyd med kvaliteten. Det er ca 460mm langt og har vært med på mange reiser, men tenker også å finne noe mindre. 

Har egentlig ingenting å tilføre, jeg ville bare understreke at Sirui leverer varene! :-) 

Endret av Woods
Lenke til kommentar

 

 

Sirui T-025KX+C10S veier rundt 900gram.

 

Da stemmer det jo bra med 650 gram + 200 gram for hodet, og produsentenes vekt viser alltid litt for lite.

 

En koffertvekt er vel ikke det aller mest nøyaktige, og har sjelden bedre enn 100 gram deling.

 

 

Fikk sjekket, Sirui T-025KX+C10S var ca 860 gram uten hurtigkoblingsplate og karabinkroken som kan festes under. Spurte og midtsøylen kan fjernes og da sparer man vel ennå litt, men maks høyde blir selvsagt (ennå) mindre.

Lenke til kommentar

Jeg heller mot carbon utgaven T1205X

http://www.stavangerfoto.no/Nettbutikk/Stativ/Stativ---Tripod/Sirui/Sirui-Stativ-T-1205X-Ideelt-stativ-p%C3%A5-tur100579-p0000001717

 

Men hvor stabilt vil et slikt stativ bli, med så tynne bein og 5 seksjoner pr. ben, på lengre lukkertider....? Er det i utgangspunktet et dårlig prosjekt?

Vil det være greit med feks Nikon d810/D4 med 70-200 f/2.8?

Endret av snarild
Lenke til kommentar

Men hvor stabilt vil et slikt stativ bli, med så tynne bein og 5 seksjoner pr. ben, på lengre lukkertider....?

Vil det være greit med feks Nikon d810/D4 med 70-200 f/2.8?

 

Helt sikker kan man ikke være uten å prøve, men min erfaring med små/lette stativer er at de faktisk kan holde en del nettopp på lange lukkertider når man har god tid. Jeg ville prøvd å ligge godt under maksvekt, men her er det oppgitt til 10 kg så det burde gi litt margin. Så lenge det ikke blåser (kraftig) og du skal ha lange lukkertider så sett midtsøylen helt ned, bruk Live View og elektronisk first curtain (i hvert fall D810 og de fleste Canon-hus har det). Har kameraet helelktronisk lukker er det ennå bedre så lenge motivet er i ro. I tillegg hjelper selvutløser (helst mer enn 2 sekunder)eller fjernstyring fra mobilen. Da holder selv et spinkelt stativ ganske mye.

 

For bilder du må trykke av med utløseren, uten MLU eller Live View, stadig justere kameraet osv er det mye større problem med spinkelt stativ. Det kan kanskje fungere som en slags støtte når du uansett bruker korte lukkertider, men spesielt middels lukkertider synes jeg det er vanskelig å få god skarphet med en del tele på lette stativ.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Når det gjelder små spinkle stativer, er da da bedre med Carbon, fordi det er et stivere matrial?(er ikke carbon stivere enn aluminium?)

Tenker da for at stativet ikke "gynger" så mye å lettere å få skarpe bilder ?

 

I prinsippet, ja. Problemet er ofte at de lages alt for spinkle fordi styrken er til stede og hensikten er å vinne kampen mot vekta, og at du dermed ender opp med noe som er mykt allikevel.

Lenke til kommentar

I prinsippet, ja. Problemet er ofte at de lages alt for spinkle fordi styrken er til stede og hensikten er å vinne kampen mot vekta, og at du dermed ender opp med noe som er mykt allikevel.

 

Enig med tow. Karbon kan i forhold til aluminium gi litt stivere eller litt lettere stativ, eller en kombinasjon av dette. Ofte prioriteres vekt, men hva som prioriteres vil selvsagt variere. Mange hevder også at karbon demper vibrasjoner litt bedre, men om det er målbart for vanlig bruk vet jeg ikke. Personlig synes jeg karbon er verdt den ekstra prisen for et stativ hvor hovedfokus er veldig lav vekt. Spiller vekten mindre rolle er aluminium like greit. 

Lenke til kommentar

 

I prinsippet, ja. Problemet er ofte at de lages alt for spinkle fordi styrken er til stede og hensikten er å vinne kampen mot vekta, og at du dermed ender opp med noe som er mykt allikevel.

 

Enig med tow. Karbon kan i forhold til aluminium gi litt stivere eller litt lettere stativ, eller en kombinasjon av dette. Ofte prioriteres vekt, men hva som prioriteres vil selvsagt variere. Mange hevder også at karbon demper vibrasjoner litt bedre, men om det er målbart for vanlig bruk vet jeg ikke. Personlig synes jeg karbon er verdt den ekstra prisen for et stativ hvor hovedfokus er veldig lav vekt. Spiller vekten mindre rolle er aluminium like greit. 

 

Med fare for å bli litt teknisk: Demping har generelt liten betydning for fotostativ. Det viktige er å sørge for at egenfrekvensen er så høy som mulig, noe som bare er en annen måte å si høy stivhet. Skal dempingen ha noen betydning må du over på skikkelige hydrauliske dempere. Det er en egenfrekvens for selve kamerabevegelsen, det er den som trenger å dempes. Dempingen i materialet selv har bare betydning for vibrasjon i selve materialet, som typisk vil ligge på en mange ganger høyere frekvens.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...