Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Krav om ventil på soverom i 2006?


help_me

Anbefalte innlegg

Hei, håper der er noen våken som kan hjelpe meg :)

Jeg lurer rett og slett på om det var krav på ventil på soverom i 2006? 

Vet at det er det nå enligt Tek 10 kapitel 13 men fore 2010 var det en annen forskrift om jeg husker rett, vet noen hva den heter? 

På forhånd takk! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, håper der er noen våken som kan hjelpe meg :)

Jeg lurer rett og slett på om det var krav på ventil på soverom i 2006? 

Vet at det er det nå enligt Tek 10 kapitel 13 men fore 2010 var det en annen forskrift om jeg husker rett, vet noen hva den heter? 

På forhånd takk! 

Ja! Kravet er gammelt og er nok fra ca 1960 -1970 tallet. Også kravet om ventilasjon, for bruk av vedovn og peis.

 

Kanske det er bedre å stille slike spørsmål, der det finne noen håntvekere/ingeniøer, i steden for et sted der jurister kommenterer. Tviler på at det er så mange håntverkere, på et jussforum. 

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

 

Hei, håper der er noen våken som kan hjelpe meg :)

Jeg lurer rett og slett på om det var krav på ventil på soverom i 2006? 

Vet at det er det nå enligt Tek 10 kapitel 13 men fore 2010 var det en annen forskrift om jeg husker rett, vet noen hva den heter? 

På forhånd takk! 

Ja! Kravet er gammelt og er nok fra ca 1960 -1970 tallet. Også kravet om ventilasjon, for bruk av vedovn og peis.

 

Kanske det er bedre å stille slike spørsmål, der det finne noen håntvekere/ingeniøer, i steden for et sted der jurister kommenterer. Tviler på at det er så mange håntverkere, på et jussforum. 

 

 

 

Hehe jo du har helt rätt i det, tänkte på forskrifter -> juss men det hade nog varit bättre att fråga ett byggforum. Ändå fick jag bra svar utav er, krikkert och inge här också så det tackar jag för :) 

Lenke til kommentar

TEK97 hadde en ganske rund formulering om ventilasjon i boliger (§8-34, pkt. 2): "Bolig skal ha ventilasjon som sikrer et forsvarlig inneklima for personer i boligen. Ventilasjonen skal være tilpasset det enkelte roms funksjon." Veiledningen til TEK er mer omfattende, og der står det under punktet Tilluftsåpninger: "Tilluftsåpninger plasseres på soverom og oppholdsrom."

 

Altså skal det enten være ventil i yttervegg eller tilluftsventil tilknyttet eventuelt mekanisk ventilasjonsanlegg.

Lenke til kommentar

TEK97 hadde en ganske rund formulering om ventilasjon i boliger (§8-34, pkt. 2): "Bolig skal ha ventilasjon som sikrer et forsvarlig inneklima for personer i boligen.

PBL m/forskrifter har alltid vært "rundt formulert". Spessielt ved og etter revidert PBL av 1997. Men så ble veiledningen viktigere og det er DER detaljene kommer frem. Fra og med 97, ble lov og tek, funksjonsbasert og forteller uinvidde lite.

 

Et stort problem før 97 var, at da det kom vinduer med spalteventiler kom, trodde desverre mange (også håntverkere) at dette var tilstrekkelig for naturlig ventilasjon og dermed trengte en ikke ordinære ventiler i ytterveggene, for vanlig boligventilasjon. Og det er for "så vitt riktig", forutsatt at det var montert mekanisk vifte og som "gikk døgnet rundt". (Men de tok ikke hensyn til ovn og peis). Men for at dette skulle fungere, så måtte også ventilene være åpne. (og eiere/beboere er ramme til å lukke ventiler, eller slå av den mekaniske ventilasjonen) Og for bad/vaskerom ble det oftest for dårlig utlufting av fukt, selv ved riktig bruk av vifte og ventiler. Spessielt hvis det ble dusjet/badet for lenge, uten å åpne også dør/vindu, når en var ferdig. Så, det ble en del fuktskader.

 

I ettertid (97) kom det spesifikke min. krav (for utlufting), som skilte på oppholdsrom/soverom, kjøkken, bad og wc. Det nye systemet nå, med balansert ventilasjon (m/varmegjenvinning) ivaretar tidligere spesifikke krav.     

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for alle svar!  :)

Tenkte og på at formuleringen var veldig rund i både tek97 og tek07 men veiledningen var ju mye mer tydlig, menar at den må regnes som ett korrekt dokument når den er utgiven av statens bygningstekniske etat? 

Veiledningen til TEK, er både veiledning og har spesifikke krav i.h.t. forskrift (tek). Men for å vite hva som var riktig TEK, for et spesifikt hus (hus/soverom), må en først finne ut når huset ble godkjent. Ferdigstilling og overlevering teller ikke. Ta en telefon til kommunen, så får en vite hvilken TEK som gjaldt på huset ditt.

 

Editt: Fjernet noe forvirrende tekst. 

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

 

Takk for alle svar!  :)

Tenkte og på at formuleringen var veldig rund i både tek97 og tek07 men veiledningen var ju mye mer tydlig, menar at den må regnes som ett korrekt dokument når den er utgiven av statens bygningstekniske etat? 

Veiledningen til TEK, er både veiledning og har spesifikke krav i.h.t. forskrift (tek). Men for å vite hva som var riktig TEK, for et spesifikt hus (hus/soverom), må en først finne ut når huset ble godkjent. Ferdigstilling og overlevering teller ikke. Ta en telefon til kommunen, så får en vite hvilken TEK som gjaldt på huset ditt.

 

Editt: Fjernet noe forvirrende tekst. 

 

 

Takk, har nå spurt kommunens servicetorg och venter på svar om leiligheten :)

 

Hvorfor skal det ikke være ventiler i yttervegg/vindu vid balansert ventilasjon? Har ikke peiling på ventilasjon alls så beklager alle spørsmål å setter pris på hjelp :) 

Lenke til kommentar

Hvorfor skal det ikke være ventiler i yttervegg/vindu vid balansert ventilasjon? Har ikke peiling på ventilasjon alls så beklager alle spørsmål å setter pris på hjelp :)

 

 

Ved balansert ventilasjon kommer både luft inn og ut av huset gjennom et ventilasjonsanlegg med varmeveksler, varme fra luft som går ut overføres til luft som kommer inn. Da skal man ikke ha ventiler som går rett ut i det fri, men ventiler som sitter i innervegger, gulv eller himling, og er forbundet med kanaler til ventilasjonsmaskineriet. Ikke alle rom trenger å ha ventiler for luft både inn og ut, spalter under dørene mellom rom kan sørge for den nødvendige luftsirkulasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Ved balansert ventilasjon kommer både luft inn og ut av huset gjennom et ventilasjonsanlegg med varmeveksler, varme fra luft som går ut overføres til luft som kommer inn. Da skal man ikke ha ventiler som går rett ut i det fri, men ventiler som sitter i innervegger, gulv eller himling, og er forbundet med kanaler til ventilasjonsmaskineriet. Ikke alle rom trenger å ha ventiler for luft både inn og ut, spalter under dørene mellom rom kan sørge for den nødvendige luftsirkulasjonen.

 

Greit nok det du skriver, men det må jo været et luftinntak. :) Det kan være i gavl (ende på huset), eller på taket, via en takhatt. Så all friskluft for hele huset taes inne her og så går det til varmeveksleren. Her blir luften helt, eller delvis (avhening av type/ststem) oppvarmet og fordelt til alle nødvendige rom. Normalt kommer da denne luften inn i rommene vis en takventil, eller en rist. Luften fra rommeene trekkes ut via spalter under dørene og til et (eller flere) avtrekk som som igjen fører den varme og brukte luften tilbake til varmeveksleren. Dette er kun en enkel forklaring på slike system. Systemene har vært på markedene i mange år, så system kan varriere. Og med nye krav fra myndighetene så er de nyeste mer komplekse.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...