Gå til innhold

Har lyst til å begynne på selvforsvarstrening.


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har trent kampsport i noen år hovedsakling under mma-regler. Vil si jeg overgjennomsnittlig trent sånn fysiologisk sett og at ferdighetene mine er relativt gode. I det siste har jeg fattet mer interesse for hvordan ubevæpnet kamp foregår i sine mest effektive former i en ikke-sportslig setting, altså på liv og død som feks i et selvforsvarscenarie.

 

Slik jeg har forstått det så gir et mma-reglement en liten smak på hvordan reell kamp er på toppnivå men, at det er vesentlige forskjeller på hvordan mma-game er og 'reallife-game' er med tanke på slag og støt plassering, underlag og omgivelser og hvilke hensyn man må når man beskytter seg. Under mma-regler slipper man helt å tenke på small joint manipulation som feks fingerknekking som er en stor greie i reell kamp.

 

Jeg har selvsagt søkt rundt på nettet og begrep som 'krav maga' og 'kali sikaran' etc har dukket opp.
Er det noen her inne som har noe erfaring om gode steder å trene realistisk selvforsvar gjerne rundt omkring i Norge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Enig her, nå trener jeg bare krav maga p4 , men det er den beste trening for selvforsvar samt forsvare andre.Pensum varierer etter land, i norge er knivtrussel en stor del av pensum.

 

Dette er da den sivile delen, men teknikkene er like helt til det siste grepet.

Millitær gjør som de må, politi pågriper og sivil løper om den akutte trusselen for seg selv eller andre er over.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har trent krav maga i vel 3 år.
Syntes det er veldig bra men har null erfaring fra annen kampsport.

Vi knekker selvsagt ikke fingrende på værandre når vi sparer, men det blir litt morsomme ansikt uttrykk av og til når man vrir og bender og slår og sparker på ting som er vond å få vridd og bøyd og slått og sparket på.
 

Har tenkt å prøve Fenris.

Av selforsvartrening  "designet" for gata kjenner jeg til.
Krav Maga

Fenris

Defence Lab
Keysi

 

Finnes sikkert flere og noen av de jeg nevner er nok nærmest rivaliserende utgaver av samme konsept.
Veit at viss du melder deg inn i en KMG krav Maga Global klubb vil du kunne komme å trene på alle andre KMG klubber i hele verden.
 

Mvh

Knut 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...