Gå til innhold

Stronglifts 5x5


lissom

Anbefalte innlegg

Nå skal vekta også være noe lavere i Pendlay rows enn i benkpress. Selv om man i rows bruker større muskelgrupper enn i benk så har man mekanisk sett en større fordel i benk. For å få stanga høyere opp kan man legge noen skiver eller klosser på gulvet. Jeg økte også vekta hele tiden, opp til 80kg 5x5, men det ble dårlige reps av det... Og da treffer man ikke de musklene man ønsker å treffe med rows. Fikk mye bedre trening av å redusere vekta litt, og nå er jeg straks oppe på 80kg igjen med skikkelige reps denne gangen. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå skal vekta også være noe lavere i Pendlay rows enn i benkpress. Selv om man i rows bruker større muskelgrupper enn i benk så har man mekanisk sett en større fordel i benk. For å få stanga høyere opp kan man legge noen skiver eller klosser på gulvet. Jeg økte også vekta hele tiden, opp til 80kg 5x5, men det ble dårlige reps av det... Og da treffer man ikke de musklene man ønsker å treffe med rows. Fikk mye bedre trening av å redusere vekta litt, og nå er jeg straks oppe på 80kg igjen med skikkelige reps denne gangen. :)

 

Ok, følger tipset ditt og minker vekta menst jeg legger plater under.  :thumbup:

Lenke til kommentar

Dagens økt

 

Knebøy

67,5kg - 5x5 (begynner å bli litt tungt. Tendenser til ''good mornings''. Skal begynne å ta litt lengre pauser mellom settene.)

 

Militærpress

27,5kg - 5x5 (Jeg skjelver, haha, men 30kg skal gå.)

 

Markløft

65kg - 1x5

 

Jeg skal begynne å tøye litt i håp om å forbedre teknikken min i knebøy, markløft og pendlay rows. Jeg føler det største problemet mitt er å få ryggen helt nøytral i bunnen på markløftet og pendlay rowsa (kommer også til å jobbe med ankelmobilitet). Anbefaler dere foam roller før/etter økten, eller på hviledagene?

Lenke til kommentar

Du kan kjøre mobilitetsøvelser under treninga, men "alle" anbefaler tøying etter trening og ikke før/under pga økt risiko for skade. Selv bruker jeg foam roller etter trening, etter jobb, på hviledager --- stort sett hele tiden, men ikke rett før/under trening. Den er så digg å bruke... :D

Lenke til kommentar

Gled deg! Første gangen jeg rulla på en så hørte jeg bare "knekkknekkkknekkknekkk" hele veien :p Knekker fortsatt hver gang, men ikke like ille. også er det så behagelig etterpå :D 

Funker også for å forhindre litt støle muskler om man bruker den etter trening, både på armer og bein, både foran og bak og på sida. Om musklene er støle så er den fin for å kna dem opp igjen og (men det gjør vondt! haha)

Lenke til kommentar

Dagens økt

 

Knebøy

70kg - 5x5

 

Benkpress

50kg - 5x5

 

Pendlay rows

40kg - 5x5

 

Trente på tom mage, så jeg var litt nervøs. 

Uansett, 70kg knebøy var lettere enn 67,5kg sist (og teknikken er bedre).

50kg benkpress var lettere enn 47,5kg sist.

På pendlay rowsa følte jeg at jeg endelig trente de riktige musklene.

For en halvannen måned siden klarte jeg så vidt ett sett med 50kg på benkpress, så noe framgang er det jo  :)

Lenke til kommentar

Knebøy:

72,5kg - 5x5 (usaklig tungt)

 

Militærpress:

30kg - 5x5 (jeg kommer til å faile 32,5kg)

 

Markløft:

70kg - 1x5 (Sliten etter knebøyen. Var så død i hamstringen på den siste reppen at jeg skalv. Kommer til å ta en formsjekk neste gang)

 

Tungt. Håper at helgas fyllekule er delvis skyld i dette  :ermm:

 

 

 

 

Pent :) Du klarer nok mer enn du tror på knebøy.​

 

Haha, vi får se!

Endret av lissom
Lenke til kommentar

Knebøy:

77,5kg - 5x5

 

Militærpress:

32,5kg (5-5-5-4-5)

 

Markløft:

75kg - 1x5

 

Militærpressen var egentlig ganske forutsigbar. Egentlig skal jeg jo gi det 2 forsøk til før jeg deloader, men er fristet til å gjøre det nå for å få litt ´´renere´´teknikk og ryddigere løft (dvs. at jeg ikke har feil teknikk, men det ser jo ut som jeg perser hver gang jeg løfter!)

Kan noen forklare meg hvorfor det 4. settet alltid er vanskeligere enn det 5.?  :shrug:

Har ikke blitt helt klok på knebøyen enda, en dag er det drittungt, og neste dag er det verdens letteste løft.

Jeg har en 95% rett rygg på markløften, men det er en liten bøy på ryggen, så jeg er usikker på om jeg tør å øke noe mer før jeg har fått ordnet det. Jeg tipper jeg har stramme hamstrings, så jeg håper foam rollingen gir utslag ganske snart.

Lenke til kommentar

Kan noen forklare meg hvorfor det 4. settet alltid er vanskeligere enn det 5.? :shrug:

 

 

 

Mentalt.

På det fjerde settet begynner man å bli sliten og man vet man har enda et sett etter det fjerde.

På sett nummer 5 ser man lyset og ting går litt mer av seg selv.

 

Forøvrig derfor jeg aldri kjører mer enn 4 sett (Mihihihi...)

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Knebøy:

80kg - 5x5

 

Benkpress:

55kg - 5x5

 

Pendlay rows:

45kg - 5x5

 

Tunge vekter (for meg i alle fall!). Sliter veldig med å skvise sammen skulderbladene når benkpressen er tung. 

 

 

 

Forøvrig derfor jeg aldri kjører mer enn 4 sett (Mihihihi...)

 

 

Vil ikke det tredje settet da bli mye tyngre?  :grin2:

Lenke til kommentar

 

Tunge vekter (for meg i alle fall!). Sliter veldig med å skvise sammen skulderbladene når benkpressen er tung. 

 

Husk å være litt kritisk til formen og heller dropp siste rep hvis formen er dårlig. På denne måten vil alle musklene følge progresjonen, ikke bare de som overtar belastningen når noen muskler ikke klarer mer. 

 

Fort gjort å være så opptatt av å hele tiden øke at man la teknikk og form gli litt ut. 

Lenke til kommentar

Skal prøve å utføre veldig hurtige sett på militærpress i morgen, da jeg har lest at dette gjør det mye mye lettere for mange!

 

Når jeg skal ta markløft forsvinner mye av energien min på å spenne kroppen. Etter at jeg har ´´laddet´´hamstring og rettet opp ryggen er jeg egentlig ganske tom før jeg har begynt! 5x5 Med knebøy i kroppen hjelper nok heller ikke. Det er vell ikke noe jeg kan gjøre for å unngå dette?  :hmm:

 

 

 

 

Tunge vekter (for meg i alle fall!). Sliter veldig med å skvise sammen skulderbladene når benkpressen er tung. 

 

Husk å være litt kritisk til formen og heller dropp siste rep hvis formen er dårlig. På denne måten vil alle musklene følge progresjonen, ikke bare de som overtar belastningen når noen muskler ikke klarer mer. 

 

Fort gjort å være så opptatt av å hele tiden øke at man la teknikk og form gli litt ut. 

 

 

Takk! Er veldig bevisst og pirkete på formen min, og brukte derfor god tid på hver rep. i BP i går for å være sikker på at utførelsen ble riktig (og skulderbladene inn og ned). 

Lenke til kommentar

Knebøy:

82,5kg (3-4-4-3-4)

 

Militærpress:

32,5kg 5x5 (lett!?) 

 

Markløft:

80kg - 1x5

 

      (<- Video av markløft dersom dere vil se og evt. gi tips.)

 

4t søvn og jeg var fortsatt ikke våken da jeg tok til med arbeidssett i knebøy, og da ble det som det ble.

Markløften var OK. Ikke noen grove feil som jeg ser. Kan gjerne ha en mer nøytral nakke, være mer eksplosiv og skvise ræva mer på toppen. Evt. droppe skoa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...