Gå til innhold

CBS eller NHH?


tiril0102

Anbefalte innlegg

Heihei! Jeg er en usikker 3.-klassing på Oslo Handelsgymnasium, og er nå på vei til å velge meg steder å søke meg til neste semester.

 
Jeg er en ganske ambisiøs student, og har lyst til å gå på et studiested med bra undervisning og godt omdømme men som ikke er altfor langt unna, og ser både på NHH og CBS. Jeg vet at jeg i løpet av studietiden har lyst til å gå begge steder, men er veldig usikker på rekkefølgen.. Bachelor på CBS og master på NHH eller omvendt, eller ta utveksling fra NHH til CBS??… Wæ mulighetene er mange.
 
For å avgjøre dette er det litt viktig for meg hvilket sted det er den beste bachelor-linjen, og den beste master-linjen. Slik jeg har forstått enn består NHH bare av én linje, mens CBS har flere, så det gir jo større muligheter til tilpasning. Men jeg er usikker på hvilke som passer best for meg på CBS. Per i dag er jeg både glad og god i samfunnsøkonomi. I tillegg elsker jeg å drøfte og diskutere i både norsk og RLE, men vet ikke hva det skal være godt for egentlig hehe.. Jeg har også fransk 3 (vet heller ikke hva jeg kan bruke det til), og matte S2 (gjør det greit, men synes ikke det er så altfor inspirerende). Jeg har alltid sett for meg å ende opp i en form for lederstilling, og ha alltid syntes det har vært gøy å ta initiativet og delegere arbeidsoppgaver osv. Derfor har jeg sett litt på Ha. Pro, men er åpen for andre linjer også. International business er jo veldig "prestisje", men jeg er ikke nødvendigvis så interessert i å jobbe i utlandet, i tillegg er 45% matte en stooor prosentandel..
Jeg er også usikker på hvorvidt jeg burde ta engelske eller danske fag. Jeg kan snakke ganske greit engelsk, men selv om det sikkert går greit med forelesninger og sånt virker det vanskelig å få formulert seg godt nok på engelsk til eksamen.. 
 
Også er det jo selvfølgelig et sosialt aspekt ved det hele. Noe av det jeg gleder meg mest til ved å studere er det å komme seg litt bort, møte nye mennesker, få nye impulser!… Men jeg har hørt flere rykter om at NHH er litt Handels 2.0, og at det er mange av de samme typene som går der. Jeg har også forstått det slikt at CBS er stempla som litt «sosette», men vet ikke mer enn som så. Det at folk går i piquet eller ei, bryr jeg meg pent lite om. Sosser er helt ok, men sosiale sosser blir noe annet. Jeg ble med ett litt redd for å ende opp med en følelse av å være førstiss igjen, med elitepregede revygrupper og en følelse av å aldri kjenne mange nok. Jeg er en hardbarka og patriotisk OHG-er, men orker ikke noe slikt igjen.. :/ Er det noen som vet å sammenlikne OHG-miljøet med NHH og/eller CBS?
 
Dette ble mye tekst, håper noen gidder å ta seg tid til å svare litt på det - jeg er veldig i tvil!!!
Mvh, 
usikker OHGer
 
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville aldri valgt CBS over NHH. Start heller på NHH og dra på utveksling til USA/London/Asia etc, hvis du absolutt vil dra utenlands. 

Om du skal overleve et økonomistudium, må du bli mer komfortabel med matematikken. Selv om man til en viss grad kan velge vekk matten, så dreier økonomi seg fundamentalt sett om tall. God tallforståelse er derfor et must. Ang. miljø så tror jeg neppe det er noen voldsom forskjell, "alle" handelshøyskoler har en god andel wannabe-sosser, men det finnes også mer "vanlige" mennesker. Det er vel litt hva man gjør det til selv. 

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg sto overfor samme valg da jeg gikk ut av VGS. Med tanke på akademisk innhold og tyngde vil jeg si at de begge er på omtrent samme nivå, men NHH har alltid hatt en særstilling inn mot det norske jobbmarkedet ved endte studier. 

 

Jeg tar min bachelorgrad på NHH i dag og er i skrivende stund på utveksling. En bachelor på NHH er veldig fleksibel da du på ditt siste semester kan velge om du enten ønsker å avslutte din skolegang ved NHH med en bachelor, søke om permisjonsår, eller om du vil fortsette videre på et masterprogram. 

 

Da det kommer til internasjonale muligheter har NHH utvekslingstilbud både på bachelor og master, med tilleggsmuligheter som CEMS-program og gründerskoler. Benytter man seg av disse tilbudene har man rikelig med "internasjonalisering" på CV'en. Jeg på min side vurderer å ta masteren utenfor Skandinavia ved endt bachelor, men du skal vite at det er mye jobb og kombinere gode resultater på skolen de siste semestrene med alle tester og søknader til utenlandske skoler (IELTS/TOEFL, GMAT etc.). Fordelen med å studere i Norge som sådan er at det er fryktelig enkelt med Samordna opptak (CBS skal også være enkelt for så vidt) og det er veldig lite masete å studere i Norge med tanke på det administrative. Det føles profesjonelt og du slipper å løpe rundt med papirer til alle verdens kontorer, slik jeg holder på med på utveksling nå. Akkurat hvordan dette er Danmark vet jeg ikke, men det er nok rimelig enkelt.

 

Dette med at NHH er "Handels v2.0" mener jeg er en stor misforståelse. Ja, såklart, det går flere OHGere på hvert kull, det er tross alt etter alt å dømme den videregående skolen med høyest interesse for økonomi blant elevene, men prosentandel er veldig liten. Det er flere fra Elvebakken på mitt kull slik jeg har oppfattet det. Mangfoldet av studenter på NHH kommer til å være gigantisk i forhold til det du opplever på OHG i dag. Her kommer det studenter fra alle landets kriker og kroker som ikke har vært gjennom i nærheten av samme "sosialt press" som deg på OHG, og derfor vil de ha et ganske avslappet forhold til det å fremstå "sosialt perfekt", som igjen gjør hele miljøet mer avslappet. Mitt inntrykk er at de fleste studentene på NHH, CBS og andre antatt gode skoler allerede på VGS har et ganske avslappet forhold til det sosiale presset. Jeg mener, se på de elevene du anser som de mest faglig sterke og mest seriøse på ditt kull og tenk igjennom om det er de som i størst grad fører til det "sosiale presset". Nå forbinder jeg sosialt press i denne sammenhengen med penger, eiendeler og det å fremstå "keeg og perfekt", og ikke sosialt press rundt skoleprestasjoner. Jeg skal ikke late som jeg studerer psykologi her, haha, men det er min oppfatning.

 

For min del er det kanskje det sterke engasjementet rundt studentforeningen jeg forbinder med det sosiale på NHH. Her er det altså bøttevis av sosiale grupper og organisasjoner for en hver smak. Alle med forskjellige tilnærminger rundt opptak og videre hvor omfattende engasjement som kreves. Det er rett og slett dette skolen er bygd på. 

 

Det kan også nevnes at kullene er på omtrent kun 500 studenter og at dette fører til at du kommer borti de fleste i løpet av studietiden. Dette er kult fordi man blir et sammensveiset kull med noenlunde samme mål, hvilket er bra for prestasjoner på kort sikt samt utvidet nettverk på lang sikt. 

 

En litt mindre bagatell, men som likevel kan være verdt å tenke gjennom er semesterets oppbygging i Danmark kontra Norge. NHHs semester følger norske ferietradisjoner. Du er mao. ferdig senest 15. juni og 15. des. hvert semester noe som er ganske beleilig når du lengter hjem til modern og juleribba. En venn av meg hadde to eksamener første uken i januar for to år siden i Danmark og noe merkelig løsninger på sommertid også. Vet ikke om dette er normal prosedyre på CBS, men det er sånne ting du bør sjekke ut.

 

Andre ting som kan være verdt å sjekke ut er vurderingssituasjoner. Mange utenlandske institusjoner har mange mindre "assignments" et par ganger i måneden som til sammen danner en karakter, mens det norske systemet i stor grad belager seg på én avsluttende eksamen. Derfor bør man gå en runde med seg selv og finne ut hva man trives med. Trives man med å feste og ha det gøy til slutten av oktober for så å ta et steinhardt skippertak, noe som er veldig typisk på NHH, eller er man mer tilhenger av jevn arbeidsbelastning? Jeg aner ikke hvordan dette er på CBS så det får du sjekke opp.

 

Nå blir dette litt pro NHH da jeg ikke innehar allverdens kunnskap om CBS sine mange muligheter, men en ting skal likevel være helt sikkert. Jeg har enda ikke snakket med noen som angrer på at de har valgt NHH fremfor noe annet og inntrykket NHHs studenter har av sin egen skole er generelt veldig, veldig bra. Utifra det du skriver tror jeg du kommer til å få en meget fin tid på NHH med mange positive overraskelser i forhold til hvordan jeg tolker ditt forhåndsinntrykk. Med en utdanning fra NHH vet arbeidsgiver i stor grad hva man får av arbeidstaker. Mitt inntrykk utifra det jeg leser, ser og hører, er at "erhvervsøkonomi" på CBS ikke signaliserer den samme sikkerheten i like stor grad da bunnivået på studentene skal være noe lavere. Her har du da "International Business", som du nevner, som CBS prestisjelinje og et hett alternativ til NHH. Så om du så skulle velge CBS fremfor NHH hadde jeg gjort alt i min makt for å komme inn på "International Business". Først og fremst fordi jeg tror det er en mer spennende og givende utdannelse enn "erhvervsøkonomi". Språkkunnskaper i forhold til CBS, for en nordmann, tror jeg er uproblematisk. Du nevner i tillegg at det er mye matte. Gode mattekunnskaper tror jeg blir mer og mer uvurderlig i årene som kommer. Det er en skummel trend nå at Ind.øk.-studentene i mange jobbsammenhenger tar rotta på oss siv.øk.'er pga. høyere realfagsnivå. Så hvert mattefag du evt. måtte ta, gir pay-off selv om du på nåværende tidspunkt ser for deg samfunnsøkonomi. Denne internasjonale linjen og det at CBS jo ligger i en kul by som København, er det som evt. kan tale for CBS - etter min mening. Studentbyen Bergen er ikke helt håpløs den heller altså.

 

Jeg har i hvert fall utelukkende positive ting å si om NHH og tror du vil gjøre det lurt i å starte der, så kan du evt. søke deg over til en master ved CBS eller andre steder om du tror det gir mer mersmak. Bare å spørre om du lurer på noe!

Lykke til skal du ha i hvert fall :) :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Uten tvil CBS.

 

Generalisering: På NHH finner man først og fremst konforme streitinger som er villige til å selge sjela si for en tier. Skolen domineres av sleske posører som er opptatt av å bygge nettverk og karriere. Du finner de på LinkedIn, poserende i dress med flere hundre kontakter og CVen innprentet på forsiden. Studentene skal ha for at de er pliktdrevne og resultatorienterte. Men de er lite samfunnsengasjerte, og har få eller ingen utenomfaglige hobbyer. Ser man bort i fra profittmaksimering står NHH-studentene til stryk på de fleste andre områder. Jeg vil gå så langt som å hevde at den gjennomsnittlige NHH-studenten er uintelligent. Den typiske NHH-studenten kommer fra en konservativ familie og har blitt pushet gjennom livet. Ved finansretningen finner man de aller verste. Her finner man de som har et ønske om å bli rik på penger - koste hva det koste vil. Stereotypier er dessverre ofte sanne...

 

Studie: NHH-studentene er grådige og ineffektive

Endret av pengeflytter
Lenke til kommentar

Har ikke gått der, men har hengt en del med NHH-folk som er minst like rølpete som det man kan forvente å finne på andre høyere utdannelsesinstituasjoner. Mye Gant og Lacoste der ute, men ikke bare.

 

Definitivt rølpete, om ikke harry... Thomas Seltzer lagde nylig en reportasje fra NHH (Natta Norge). Han konkluderte med at skolen først og fremst huset balleslikkende pappagutter som hadde penger som største interessefelt. I reportasjen får man også innblikk i festlivet ved NHH. Festene som vi blir tatt med på minner mest om et russeparty ved Tryvann - sinnsykt harry. Studentene dyrker nærmest lavkultur, og fremstår som konforme og pliktdrevne. Posører..

Endret av pengeflytter
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Jeg går nå 3. år på økonomi og administrasjon på BI, og tenker meg over på master til høsten. Jeg tenker først og fremst å søke meg til NHH eller CBS. Ser på NHH sine sider at de har opptaksgaranti med snitt på 4.1, og at opptaket kun baserer seg på de fem første semesterene, altså det jeg har fullført nå. Jeg har nå snitt på nøyaktig 4. Noen som vet om det er sannsynlig at jeg vil komme inn? altså om det tradisjonelt sett tas inn kandidater under opptaksgarantien.
 

Er det noen som vet hvordan inntaket på CBS er i forhold til NHH når det gjelder karakterer? Vet det er et bredt utvalg av studieprogrammer på CBS, og at kravene følgelig vil variere. Jeg tenker å søke mot finans, international business eller lignende.

 

Setter stor pris på svar  :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet-uGzewNXO

Jeg går nå 3. år på økonomi og administrasjon på BI, og tenker meg over på master til høsten. Jeg tenker først og fremst å søke meg til NHH eller CBS. Ser på NHH sine sider at de har opptaksgaranti med snitt på 4.1, og at opptaket kun baserer seg på de fem første semesterene, altså det jeg har fullført nå. Jeg har nå snitt på nøyaktig 4. Noen som vet om det er sannsynlig at jeg vil komme inn? altså om det tradisjonelt sett tas inn kandidater under opptaksgarantien.

 

Er det noen som vet hvordan inntaket på CBS er i forhold til NHH når det gjelder karakterer? Vet det er et bredt utvalg av studieprogrammer på CBS, og at kravene følgelig vil variere. Jeg tenker å søke mot finans, international business eller lignende.

 

Setter stor pris på svar  :)

 

 

Hei, firrognitti.

Mitt navn er Stine W. Vintervoll og jeg er konsulent hos Kommunikasjons-  og Markedsavdeling hos Norges Handelshøyskole (NHH). Jeg har i tillegg arbeidet som konsulent hos Opptaksseksjonen i flere år, og er student hos NHH på femte året. Basert på disse erfaringene som student og ansatt, ønsker jeg å dele litt informasjon om skolen som kanskje kan være nyttig.

 

Fristen for å søke masterstudiet ved NHH gikk ut 15.februar, så jeg baserer meg på at du har søkt og at du fullfører bachelorgraden din våren 2017:

Opptaksgarantien for høsten 2017 er 4,10 eller bedre (og at man fyller fagkravene for bacheloren).

Søkerer med et karaktergjennomsnitt på under 3,80 får avslag på sin søknad.

Opptaket er rullerende til både toårig MØA (master i økonomi og administrasjon) og MRR (master i regnskap og revisjon).

Det betyr at søkere som har 4,10 i karaktergjennomsnitt kan få opptak allerede 15.februar når behandlingsprosessen starter.

Har man et karaktergjennomsnitt under 4,10, men over 3,80, vil svar på søknaden sendes ut i perioden 15.februar - 15.juli.

Antall eksterne masterstudenter som tas opp avhenger i stor grad av antall interne overganger, det vil si hvor mange NHH-studenter som velger å starte på masteren høsten 2017. (Alle bachelorstudenter på NHH er en del av den femårige siviløkonomgraden, og har dermed garantert plass på master dersom de ønsker å benytte seg av denne). Usikkerheten rundt antall ledige plasser er årsaken til at det ikke settes et fast årlig opptakskrav som er lavere enn 4,10: NHH må først evaluere hvor mange ledige plasser som kan tilbys eksterne studenter.

 

Jeg har ingen kunnskap om hva laveste karaktergjennomsnitt for opptak vil bli i 2017, men nedenfor kan du se hva den endelige opptaksgrensen for master i økonomi og administrasjon (MØA) ble de siste årene (hentet fra nhh.no). Som du kan se, var den under 4,10 i 2015 og 2014.

 

Endelig opptaksgrense MØA de siste tre årene:

2016 4,10

2015 4,0

2014 3,9

 

 

Mer informasjon som søknadsprosessen finner du her:

https://www.nhh.no/studier/soknad-og-opptak/opptak-master-i-okonomi-og-administrasjon/

 

Når det gjelder variasjon i studieprogram, så tilbyr NHH åtte ulike hovedprofiler for master i økonomi og administrasjon og ni støtteprofiler. Finansiell økonomi og International Business tilbys både som hovedprofil og støtteprofil:

https://www.nhh.no/studier/okonomi-og-administrasjon/master-i-okonomi-og-administrasjon/studieplan-master-15/

 

Med vennlig hilsen,

Stine W. Vintervoll

 

 

 

Endret av Slettet-uGzewNXO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...