Gå til innhold

Olympus PEN-F (digital)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

DPR har som vanlig vært tidlig ute og fått både tafse på og lekt seg med det.

 

Vet ikke helt hva jeg skal si. Det er unektelig pent, men jeg føler de har havnet litt i samme grøft som Nikon med Df - de har prøvd for hardt å kopiere retrodesignen i stedet for å bare la seg inspirere av retroestetikken. Velgeren foran virker litt meningsløs så lenge den ikke kan konfigureres til noe annet, det virker som om de har tatt den med fordi den var på den opprinnelige PEN-F uten å egentlig ha noe fornuftig å bruke den til. Og spesielt på et speilløst kamera som har høyere hvileforbruk av strøm så ville jeg gjerne hatt av/på-bryteren i en mer moderne posisjon innenfor rekkevidde av høyre pekefinger eller tommel. Personlig holder jeg fremdeles en knapp på GX8 som det mest attraktive speilløse kameraet hvis jeg skulle vinne i lotto og få lyst til å kjøpe et ekstra system.

Lenke til kommentar

Jeg synes Olympus har gjort mer fornuftige valg enn det Nikon i utformingen av Df. Det store problemet med Nikon Df er at den har et modus_hjul i tillegg til et hjul med lukkertidsinnstillinger. Det kan lett skape forvirringer. Denne eller GX8? Tror nok jeg ville gått for denne - bl.a. på grunn av stabiliseringen.

Lenke til kommentar

Jeg synes Olympus har gjort mer fornuftige valg enn det Nikon i utformingen av Df.

Jeg sier ikke at Oly har gjort like mye dumt som Nikon, bare at de har gjort den samme grunnleggende tabben når de valgte designfilosofi. De har prøvd å kopiere et retrodesign*, i stedet for å kombinere retroestetikk med moderne filosofi innen ergonomi og brukergrensesnitt. Føler Fuji er de som har gjort den beste jobben på den fronten i det siste.

 

*Ok, Nikon har vel egentlig ikke gjort det heller. De har halvveis kopiert fronten og toppen av et retrodesign, og slengt på en moderne bakside. Men poenget gjelder fremdeles.

Endret av Sutekh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at Oly har gjort like mye dumt som Nikon, bare at de har gjort den samme grunnleggende tabben når de valgte designfilosofi. De har prøvd å kopiere et retrodesign*, i stedet for å kombinere retroestetikk med moderne filosofi innen ergonomi og brukergrensesnitt. Føler Fuji er de som har gjort den beste jobben på den fronten i det siste.

Akkurat det er jeg helt enig med deg i.
Lenke til kommentar

Ble litt fristet av dette kameraet. Spesielt med egen monochrome modus. Huff'ern er veldig begeistret for dette. Synes designet er spesielt, men liker det. Særlig bruken av hjul. Kommer til å beholde E-M1, men dette kan bli bra som alternativ i mange sammenhenger. Dessuten når jeg har en klar overvekt av m.zuiko optikk fra før og er blitt ganske så familiær med Olympus sitt menysystem, så skal det litt til før jeg kjøper Panasonic igjen. GX8 blir litt for nært E-M1, og her kommer vel mk2 som blir neste kjøp mot slutten av året. Prisen er i høyeste laget, men er man entusiast så er man entusiast :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...