Gå til innhold

[Løst] To senterhøyttalere - erfaringer?


Anbefalte innlegg

Når tid og tiltak kommer skal kjellerstua settes opp som et billig enkelt kinorom. Komponenter har jeg med fra forrige kåk, da som 5.1, men vurderer sterkt å sette det opp som 7.1 denne gangen. Det jeg lurer på er om noen har erfaring med å bruke to senterhøyttalere - over og under TV. Jeg har ikke søkt mye på dette, men tenker at et loddrett to-høyttalers monosignal skal gi en illusjon av at lyden kommer fra senter av bildet. Har noen her prøvd dette og ev. har noen erfaringer å komme med? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når tid og tiltak kommer skal kjellerstua settes opp som et billig enkelt kinorom. Komponenter har jeg med fra forrige kåk, da som 5.1, men vurderer sterkt å sette det opp som 7.1 denne gangen. Det jeg lurer på er om noen har erfaring med å bruke to senterhøyttalere - over og under TV. Jeg har ikke søkt mye på dette, men tenker at et loddrett to-høyttalers monosignal skal gi en illusjon av at lyden kommer fra senter av bildet. Har noen her prøvd dette og ev. har noen erfaringer å komme med?

 

De første kinoreciverne hadde utgang for 2 center høyttalere. Nyere har ofte kun en. Problemet med en er at har du høyttaleren under bildet blir sentrum i lydbildet lavere enn resten. Det går selvfølgelig å vinkle senter høyttaleren litt oppover.

 

To center høyttalere hvor en er over og en er under bildet retter på dette problemet. Dessuten får du litt mer dynamikk i center slik at lyden får litt mer punsj og stemmer blir tydeligere. Små center høyttalere under bildet lyder litt anstrengt og masete.

To center høyttalere gir roligere og kraftigere center image og er faktisk en av de største forbedringene man kan gjøre i hjemmekinoen.

 

Hjemmekino har stort sett 2 svakheter og det er for lite bass og for små center høyttalere. Husk at mesteparten av film lyden kommer fra center. Det er derfor et dårlig kompromiss at dette er den minste høyttaleren i front systemet!

 

Har du blitt vant med 2 center høyttalere blir overgangen til 1 en skikkelig nedtur.

Endret av rillto
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar!
Du oppsummerte greit mine antagelser her, og jeg er særdeles enig i det du skriver om vanlige svakheter. Det synes nok i oppsettet mitt også. "Oppsett"... En veldig viktig faktor her er pris - Pr. dags dato er det ikke aktuelt å bruke penger på lyd, men jeg synes faktisk det ble kurant til å bestå av komponenter jeg har rasket sammen fra her-og-der. Hva synes du er svakheten her?

Recieveren er en Yamaha RX-V661. Kostet meg 800kr, største svakheten jeg opplever er mangel på HDMI-funksjoner, OSD fungerer kun over SCART.

Fronthøyttalerne er 4 stk. Eltax Silverstone 300 Black. Disse står to og to i høyden, de øverste er satt opp-ned slik at de står diskant-mot-diskant. Trekker du en linje fra overgangen mellom øvre og nedre diskant, på tverst mellom høyre og venstre høyttalerpar krysser dette TV ganske nærme senter av bildet. Jeg vet at disse høyttalerne ikke ikke er spesielt bra, men det hjalp utrolig å doble antallet, og når ene øvre paret står opp-ned står diskantene samlet, så lydbildet ikke blir så uryddig. Samlet kostnad her 400kr.

Senterhøyttalere blir to stk. Jamo Center 200, over og under TV. Tidligere brukte jeg bare en, da savnet jeg litt bitt og dynamikk i denne, så jeg er veldig spent på dette. Samlet kostnad her er 300kr.

Sidehøyttalerne blir antageligvis 2 stk Eltax Silverstone 200 Black. Må sjekke disse nærmere, svakheten er at diskantene ryker. Disse ble egentlig kjøpt for reservedeler da det er samme høyttalerne som 300, men med kun ett basselement. Kostet meg 200kr

Bakhøyttalerne blir trolig Yamaha NX-E800. Disse vet jeg ingenting om, annet enn at de ble brukt som ekstra fronter før, men det har jeg takhøyde nok til i kjellerstua. Kostet meg 200kr.

 

Subwoofer, det er et litt interessant prosjekt. Jeg har en 15" Fence. Svakheten her mener jeg er forsterkern. Jeg kjøpte min for 400kr UTEN forsterker, da denne hadde tatt kveld. Forsterkern jeg bruker er en Yung SD500-6 plateforsterker, klasse D (500W RMS) med +6dB@25Hz. I tillegg har jeg lagt inn en spole for å gi LP -6dB@40Hz. Dette for å gi subben en karakteristikk mer etter mitt hjerte - Få fram de dypeste frekvensene uten at den blir bråkete oppover  i frekvensregistret. Dette fungerer etter min mening langt bedre enn man skulle tro, og er et eksempel på at når teorien er riktig blir teori og praksis det samme. Samlet kostnad 2500-3000kr.

Det siste tilskuddet til hjemmekinoen var enda et DIY-prosjekt. Da jeg kjøpte subben fikk jeg med et par shakere. (rumperister, butt kicker.. kjært barn har mange navn) Disse fungerte... vel, ikke så bra. Alt over 40Hz ga bra respons, men i min verden er dette laaangt over det jeg ønsker av noe sånt. Jeg endte opp med å lage to shakere selv og du vil ikke tro hvor mye bedre disse fungerer! På 40Hz har disse begynt å rulle av oppover ganske mye. Nedre "ace-frekvens" er 17Hz og med volumet rett justert oppleves det ikke unaturlig, men som en konsekvens av bassen i rommet. Jeg har gjort blindtest på intetanende naboer som bare ristet på hodet av subben og som faktisk måtte få SE shakerne i sofaen for å tro meg. Jeg lagde en liten byggetråd du kan se her: http://avforum.no/forum/diy-do-it-yourself-/136180-diy-shaker-rumperister.html

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

Det ser billig og bra ut.

Bakhøyttalerne bør ha samme type diskant slik at rommet fylles ut likt. Dette skaper bedre sammenheng og mindrre tonale utfordringer. Det er betydelig mer krevende å få til dette på en bra måte når diskantene er ulike typer.

 

Men med bassen har du gjort det riktige. Den skal være dyp og kjennes, ikke høres i det høyere området. Da blir lyden klar, bassen kraftig og lite retningsbestemt.

Lenke til kommentar

Jo, jeg er klar over at bakhøyttalerne burde være så like som mulig, men der ryker jeg på et plassproblem. Trappa ned til kjellerstua kommer ned parallelt bak sofaen, med en meters klaring for å kunne gå inn til vaskerom osv. Bakhøyttalerne bør nok henges på veggen i trappeløpet og da skulle de helst vært så slanke som mulig når man må passere dem på vei ned. Jeg kunne selvfølgelig hengt dem på ett eller annet vis i åpningen mellom trappeløp og sofa, men da kommer de nok litt for nærme lytteposisjon til å utnytte fordelen med 7.1 foran 5.1 - større sweetspot. Jeg får se, jeg har ikke begynt å sette opp anlegget enda, og mangler en TV, hadde kun ett oppholdsrom i forrige leilighet. Datarommet må også gjøres ferdig, en laptop blir ikke helt det samme som 2 stk 30" skjermer osv. Men men, det vanker enda noen timer med planlegging. 

Jeg vurderer også å bygge skjult sub under trappeløpet, så jeg slipper nok ikke opp for arbeid med det første. Blir det å bygge sub fra bunn av blir jeg nok å sikte på [email protected]

Lenke til kommentar

Har sett noen ta en ekstrem måte, og de har brukt 2 fronthøyttalere liggende mot hverandre som en stor senter.

 

Mulig du er heldig og har høydekanaler på den, og de er laget for å fikse det med å ha lav senter. Hos Yamaha heter dette precence, men tror ikke 661 har det.

 

Er litt usikker om du kan kjøre det i mono, men de er laget for stereo, slik at de blir 3 stk.

 

Utfordring 2 er forstekrerkraft. 661 har surround back som også kan brukes som amp assign. Vet ikke om den kan settes til senter, tror det kun enten er surround back, bi-amping på fronter og sone 2.

 

For hvis senterene du skal bruke er 8 ohm, så går det greit, da det blir halvert motstand for forsterkeren når den ser 2 i parallell så vidt jeg husker. Er de 4 ohm, så blir det 2, og da får forsterkeren din fort problemer og kan ryke.

Lenke til kommentar

661 har Presence. Jeg har forsøkt å kjøre det, men syntes ikke det ga nevneverdig løft i lyden. Da synes jeg at jeg hadde langt mer igjen for å bi-ampe dobbelt sett fronthøyttalere. Jeg beholder nok dobbelt sett fronter, men de blir ikke bi-ampet når jeg går over fra 5.1 til 7.1. Effektmessig tror jeg forsterkern holder mål til min bruk.

Jamo Center 200 er 8ohms høyttalere, så forsterkeren skal fint klare lasten.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

ser og leser en del feil om hva som er riktig eller galt

 

først og fremst front rekken din Leo må helst være lik dvs. at alle elementene må kunne spille i samme frekvens 

 

dette er kun først og fremst for å samstille vocale /stemmer når disse beveger seg fra fks. venstre til høyre

 

 

når det gjelder bak høyttaler har kan du matte med nesten hva som helst siden lyden som blir presentert bakfra skal være diffus

denne lyden skal kun markere at noe skjer bak

  

hvor mange filmer har du sett som har presentert dialog bakfra fks.

 

eller hvis du noen gang har opplevd i virkeligheten at et helikopter har kommet bakfra

så er lyden veldig annerledes helt frem til denne er 0,5 grader forbi ditt senter punkt over hodet  

Vår hjerne er programmert fra tidenes tann om å fange kun nyanser bakfra kun for å redde oss fra farer 

 

Når det gjelder  2 Center  så er dette i hjemmekino  et fy ord

grunn til dette er forbruker receiver er ikke produsert med tanke på å håndtere noe som heter

lyd utfasing  

hvis du ser på aller fleste center høyttaler så har disse kun et diskant 

grunn til dette er veldig enkelt 

høytfrekevent lyd har det lettere for å fase hverandre ut 

eksempel::

lydbølge  beveger seg på lik linje  med vann ringer  når du kaster et stein  

eks. du har et bøtte med vann du tar  2 små grus steiner og slipper oppi der vil du se hvordan bølgene treffer hverandre og beveger seg i alle retninger noen bølger vil også bli borte (fases ut) det samme skjer med lyd bølger 

og denne effekten vil du få fks når du setter to center kanaler sammen

om mann ønsker flere høyttaler som senter så må disse ha forskeligge frekvens 

se foreksempel XTZ Cinema Series  

Her har svenskene puttett inn 4 diskanter i et center det forbrukeren ikke vet er at 3 av disse spiller på samme frekvens mens den 4 spiller på et helt annet dette er for ungå utfasing

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Ok, da kan jeg for MIN del konkludere. Jeg kommer til å fortsette med dobbel center.
Dobbel center, over/under fungerer, med de fordeler og ulemper det medfører.
Fordel: Stemmer oppleves ikke som de kommer fra 20cm under TV eller 20cm over TV. Med et noe diffust lydbilde oppleves stemmer faktisk noe diffust å komme fra et sted i nærheten av midten av TV.
Ulemper. Centerkanalens plassering oppleves ikke konkret men noe diffus.

Jeg har ikke prøvd å aktivere/deaktivere overliggende centerkanal etter at den ble tilført systemet, jeg har kun rekalibrert og prøvd ut eksisterende oppsett og sammenliknet med husken, men opp mot husk fungerer over/under dobbel center betydelig bedre enn kun underliggende centerkanal. Noen få ganger opplever jeg at centerkanalen trekker noe nedover, at den oppleves LITT som å komme fra lavere enn senter av TV, dette tror jeg kommer av at nedre centerhøyttaler ligger noe under TV mens øvre centerhøyttaler slipper ut lyd bare såvidt over kanten på TV. Ellers oppleves lyden fra center å komme noe diffust fra skjermen, ikke over eller under. I såmåte må dette eksperimentet ansees som en ubetinget suksess. Lyden oppleves ikke som å komme fra et spesifikt punkt midt mellom øvre og nedre centerhøyttaler (desverre) men den oppleves absolutt langt mer naturlig i film, som å komme fra bildet, ikke fra 20cm under bildet. Case closed for min del. Neste prosjekt blir å slenge på et passivt ca. 130Hz HPF på centerkanalen slik at den ikke lider overlast de gangene jeg lar forsterkeren bruke 7 chn stereo ved musikk, jeg merket stor lufthastighet fra portene på centerhøyttalerne.

Dette var et morsomt eksperiment, det var gøy å se egen teori møte praksis på forenelig vis. Dette var min tilbakemelding på prosjektet, håper noen kan gjøre nytte av min erfaring selv om den ikke kan ansees å være dokumentarisk for alle oppsett.

 

post-6529-0-09590400-1486560696_thumb.jpg

post-6529-0-01999700-1486560720_thumb.jpg

post-6529-0-87181000-1486560731_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Er det stativet til øvre center du tenker på? Pr. dags dato står alt løst, men jeg har tenkt på å skru fast stativet ja, bare fyre fire skruer gjennom fra undersiden. Mulig det blir endret litt på topplata først, for vinkling av høyttaler i høyderetning.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

På lørdag var jeg og fruen innom Hi-Fi Klubben her i Trondheim. Jeg har blitt litt kjent med en trivelig kar som jobber der, han satte på Unbroken (2014) i lytterommet som var satt opp med 11.1. Det er nok ikke tilfeldig at de har den filmen der, for atmos fungerte fantastisk bra i den filmen. Oppsettet fungerte meget pent, med enkel frihåndsberegning kom jeg frem til at det var lydutstyr for ca. 60'000 i sving, men én ting hørtes for oss merkelig ut... Centerkanalen :p Det hørtes ut som skuespillerne lå på gulvet foran oss å snakket, og når kameraet ble panorert rundt i flyet slik at lyder hoppet fra kanal til kanal hørtes det veldig godt at lyden kom fra et mye lavere punkt når den kom fra center. Fronthøyttalerne var forøvrig plassert pent ved lerretets horisontale senterlinje, center var under. Dette hadde vi neppe merket så godt om vi ikke hadde hatt 6mnd med løsningen på bildene ovenfor. Om vi noen gang går for prosjektor i stedet for TV blir det antageligvis med lydtransparent lerret og center bak lerretet, men så lenge vi bruker TV kommer vi helt klart til å fortsette med dobbel center. Det var overraskende hvor rart det hørtes ut med center under bildet nå smile.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...