Gå til innhold

TEST: Huawei Mate 8


Anbefalte innlegg

Så en test fra High On Android som mente at denne har en veldig bra optisk bildestabilisator, men at video og bilder ikke ble like bra som f.eks en Samsung Galaxy Note 5. Og Mate 8 hadde da ikke støtte for 4K video. Er dette kommet i ettertid eller mangler dette fortsatt?

 

 

Flere videoer på nettet som sammenligner Note 5 og Mate 8 og de jeg har sett konkluderer med at Mate 8 er bedre på video

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Valget om ren Android rom burde vært ett krav ved førstegangsoppstarten på samtlige telefoner. Hadde inhvertfall ikke vært ett minus :) Men Huawei sin løsning er faktisk noe av det beste jeg har tatt i av Android produsent skall, det var med P8 når jeg hadde den en kort tid.

Jeg skulle gjerne hatt noe lignende Windows sitt nettleservalg på telefoner, bare at man velger OS. Det kunne vært både rene og "urene" Androider der, samt Sailfish, Ubuntu phone og flere.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

 

Så en test fra High On Android som mente at denne har en veldig bra optisk bildestabilisator, men at video og bilder ikke ble like bra som f.eks en Samsung Galaxy Note 5. Og Mate 8 hadde da ikke støtte for 4K video. Er dette kommet i ettertid eller mangler dette fortsatt?

 

Flere videoer på nettet som sammenligner Note 5 og Mate 8 og de jeg har sett konkluderer med at Mate 8 er bedre på video

 

 

De testene fant ikke jeg, men da er det tydeligvis delte meninger der ute. Og det er jo bra.

Lenke til kommentar

"Ulempen er at Nexus-eiere sannsynligvis vil få oppdatert programvare mye tidligere enn Mate 8-eiere."

 

Hvem sa at Huawei ikke oppdaterer like raskt? Dere snakker som om den eneste oppdateringen som eksisterer er den fra Google. Likevel har Huawei både egen SW og egen SoC blant annet. Hvor har dere det fra at det aldri kommer oppdateringer til dette. Opplevde dere ikke selv oppdatering i testperiode? Var ikke det en oppdatering det? Det å si at android telefoner får sent oppdatering er bare tull. Hvis dere skal skrive noe, spesifiser hvertfall hva dere mener.

 

"selv om 1440p-oppløsningen LG og Samsung bruker i sine telefoner kanskje kunne vært nyttig for de med det heftigste falkeblikket."

 

Nei, du må ikke ha falkeblikk for å se 1440p. Anandtech som faktisk gjør skjermtester ønsket seg 1440p skjerm. De sa at de fint klarte å se det var 1080p. Dere kan gi opp med å prøve å dytte vranglære på folk. Det er ikke veldig kult. Dere hadde tom en test som viser at du ser forskjell. Enda har jeg ikke sett noe som helst bevis om at det dere skriver stemmer, men utrolig mye mot. Og det er forskjell på LG sin 1440p skjerm og Samsung sin. Samsung har førre sub-piksler, og er altså mindre skarp. Du kan ikke sette dem sammen i samme setning. Det blir feil.

 

"Bedre fargegjengivelse er forresten en av egenskapene ved de nye IPS-NEO-skjermene, og én av disse bor altså i Mate 8."

Bedre i forhold til hva? Det er sikker Japan Display sine andre skjermer. Som er i stor grad Sony som holder på med (joint venture mellom Sony, Toshiba og Hitachi). Men det sier egentlig veldig lite. Det at de har den beste Japan Display skjermen sier egentlig ingenting. Eller jo. Det betyr at det garantert ikke er den beste skjermen du kan få. 

#1 er Samsung AMOLED

#2 er LG LCD

Så kommer resten bak et sted. For de er faktisk et stykke bak. LG Display sine LCD skjermer er rett og slett bare en god del bedre. Ingen diskusjon angående det.

 

 

Angående prisen:

Folk her er fornøyd med at den koster så lite....ehm Galaxy S6 Edge 32 GB koster faktisk mindre.... Synes ikke 6000 kr var ekstremt billig.

 

En fordel har Huawei helt klart. De var tidlig ute. Dette er begynnelsen på deres neste generasjons mobiler. Med neste generasjons SoC. Både Exynos 8890 og SD 820 burde falle ganske likt i CPU ytelse som Kirin 950.

 

Og ellers tek. Jeg har skrevet det før. Se på den siste delen av Mali GPUen. Det står MP4. Samsung sin Exynos 8890 kommer med MP12. Altså 3 ganger flere GPU kjerner. 3DMark er en GPU test. Hvorfor tror dere den ikke knuste alle i 3DMark? Samtidig. Se hvor nærme den kom Exynos 7420. Nå tenkt deg en score som  er 2-3 ganger høyere enn Mate 8. Det blir Exynos 8890 sin score. Greit dere ikke vil være så tekniske tek, men dere har faktisk skrevet ekstra artikler om ARM Norge som lager Mali. Det er og utrolig lett å se av modellnummeret hvilken konfig den har. Det er ikke vanskelig å lære seg at den har lavt tall her, da er nok ikke GPU prioritert så mye, og derfor vinner den ikke i GPU benchmarks. Istedenfor å skrive at det er sannsynligvis ett eller annet som gjør at det ikke blir så høyt. Jeg tror selv folk som ikke er teknologiinteresserte heller vil ha en grunn de ikke forstår enn tåkeprat. Det senker troverdigheten til testen, da det virker som om dere ikke vet vet noe, dere bare trykket på noen knapper og fikk noen tall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tkongen:

 

"Hvem sa at Huawei ikke oppdaterer like raskt? Dere snakker som om den eneste oppdateringen som eksisterer er den fra Google. Likevel har Huawei både egen SW og egen SoC blant annet. Hvor har dere det fra at det aldri kommer oppdateringer til dette."

 

Jeg er usikker på hvor du mener vi har sagt at det aldri kommer oppdateringer? Det kommer oppdateringer fra alle mobilprodusentene hele tiden, og som du også påpeker har vi nevnt enfra Huawei her i testen. Det som er en kjennsgjerning er at Android-verdenen er litt fragmentert og at det ofte er et større eller mindre etterslep fra Google lanserer til selv ganske nye enheter får oppdateringen. Av og til slippes telefoner med eldre Android-versjoner også ganske lenge etter Googles lanseringer.

 

Vi nevner også at den ikke er grisebillig - men den er litt billigere enn de fleste av sine konkurrenter. Sammenlikner man med Galaxy S6 Edge ser man faktisk på en vesentlig mindre mobil, som kanskje ikke er interessant for samme kjøper. (I så fall kan man i grunnen også sammenlikne med S6 "flat", som er enda billigere - men igjen, som du påpeker, disse modellene får arvtagere snart - ny generasjon på vei.)

 

Angående benchmarkene - det er ikke 3D Mark-tallene vi tviler på. De ser, som sagt i testen, noenlunde ut som forventet. Det er derimot AnTuTu vi stusser over, der iPhone 6S Plus får over 130 000 poeng, mot både Samsungs Edge+ og Huaweis Mate 8 som begge ligger på 80 000-tallet. AnTuTu har nylig vært oppdatert, og vi er rett og slett litt usikre på om tallene er sammenliknbare på tvers av plattformer akkurat nå.

 

Vi vet dessuten at Apples Cyclone-kjerner fikk ekstremt gode resultater, og det er naturlig at Twister får det også. Men så var det noe med den enorme avstanden som plutselig var her. Spesielt med tanke på at den samme avstanden *ikke* var der mellom Edge+ og 6S Plus da vi testet den store iPhonen. Noe er, som det heter, muffens.

 

Skjermoppløsning - joda, vi vet at det lar seg gjøre å se forskjeller. Samtidig er det sterk uenighet blant mange om hvor viktige disse forskjellene er i daglig bruk. Vi følte aldri på dette som noen viktig mangel.

Lenke til kommentar

Det bare virker på måten dere skriver på at det ikke kommer oppdateringer. Det jeg ba om var at dere skulle spesifisere at det var offisielle, store oppdateringer fra Google som kom senere til Huawei sin telefon. Ikke oppdateringer generelt. Det er det det virker som når jeg leser testen. Når det er sagt så har dere ikke vært noe syndere her, så irritasjonen er nok mest rettet mot folk på forum som påstår at Android telefoner ikke mottar oppdateringer før etter evigheter. Så det poenget mitt var er egentlig bare at jeg vil at dere skal spesifisere det er spesielt store google oppdateringer dere tenker på.

 

Det som var angående pris markerte jeg for jeg lagde et skille mellom kommentar til artikkelen og diskusjonen ellers, men så blandet jeg inn kommentar til artikkelen igjen, så jeg som rotet til mitt eget system der. Der var i alle fall ikke ment som kommentar til artikkelen. Det var ment til det folk har skrevet her på forumet :) Jeg mente ikke dere skrev noe feil angående pris. Dessuten må dere jo og tenke litt på lanseringspris for å gjøre det rettferdig mtp karakter.

 

Jeg er klar over at dere ikke synes 3DMark tallene er merkelige. Jeg vet dere kan endel om teknologi, og ofte mer enn dere skriver i artikkelen deres også. Målet er jo tross alt ikke å vise frem all kunnskapen dere har. Det jeg tenkte på var spesifikt denne delen:

"3D Mark fokuserer i hovedsak på grafikkytelse, og vi må anta at de øvrige delene av Kirin 950-brikken i Mate 8 er såpass spreke at de står for overtaket i resten av testene"

De øvrige delen som dere tester er jo utelukkende CPU. Altså entall. Hvis det hadde vært en sammensatt test kunne det jo tenkes at minne og NAND ytelse betydde noe også. Så selvfølgelig minnehastighet kan spille inn, men det spiller inn på både CPU og GPU. Selv om fordelene for CPU kan elimineres av latency. Så jeg vet ikke hvordan dere kan bestemme dere for hva som er "basisytelsen" i SoCen? Så når dere skriver at dere antar at de øvrige delene er såpass spreke at de får overtaket innsunierer dere også at de andre trekker GPUen opp, men GPUen teller ikke i Geekbench. Så det trekker ikke noe ned i den testen med CPU. Så dere vet egentlig at det er pga en svakere GPU konfigurasjon at Mate 8 gjør det dårligere i testen. Så hvorfor ikke bare skrive det, istedenfor å prøve å skrive det om litt mer publikumsvennlig. Jeg likte hvertfall ikke denne måten å skrive det på. Ikke fra mitt perspektiv (selvfølgelig) men ikke fra et mer mainstream perspektiv heller tror jeg.

 

Ja, du kan diskutere fordeler og ulemper med økt skjermoppløsning, men da bør dere gjør det. Det dere skriver er at det ikke er noe poeng i økt oppløsning. Dere skriver at du ikke kan se det. Det er noe annet enn å skrive om fordeler og ulemper. En fordel med mer piksler er at bildet ser bedre og skarpere ut.

Lenke til kommentar

Jeg endret litt på passasjen om oppdateringer for å reflektere at det er snakk om generasjonsskiftene og ikke småoppdateringer.

 

Er på sett og vis litt enig ad omtrentligheten rundt ytelse, så har det bak øret til neste telefon ut. Her blir det litt mye å endre på i en publisert test til at jeg gjør det med akkurat denne.

 

Og enig igjen i at skarpere kan være en fordel, men det kan også påvirke ytelse, lysstyrke og batteritid. Vi forsøker å veie helheten, og her var den så god jevnt over at vi egentlig ikke savnet høyere oppløsning. Min erfaring er at man må se litt mer etter, eller sitte med mobilen relativt nærme, før man blir veldig plaget av piksler, men dette er en diskusjon som jeg tror vil gå til evig tid. Jeg kjenner folk som antakeligvis ikke ville klaget over VGA-oppløsning i dag, og jeg kjenner folk som vil ha 4K, og helt sikkert mer til, på mobilskjermen sin asap zulu honolulu.

 

Det handler vel både litt om hvordan man tolker teksten, og hva vi legger i den, men begge perspektiv er jo nyttige å ha med. Noterer det også bak øret, så får vi se om vi lykkes i å være tydeligere i neste runde.

 

Takk for tilbakemeldingene. Engasjement er fint! :)

Lenke til kommentar

 

Hva mener dere med god lyd? Hvordan er den for eksempel mot sony z3? Eller er den såvidt bedre enn den gemene samsung?

 

Er man opptatt av lydkvalitet bør en se på Meizu pro 5. Koster en del, men lyden er bedre enn hos de aller fleste.

 

http://www.iwill.no/Mobiltelefon+Android.439/Meizu+Pro+5+4G+5.7%22+HD+1920x1080+AMOLED+Android+-+Gr%E5sort.4099.html

Staljin

Har en meizu pro 5 selv. Når det gjelder lyden kan jeg ikke sammenligne med andre enn Htc m7 og E8 ,ca like god lyd. Og ellers den "hi fi sound 2.0" den kommer med så trenger man utvalgte headset for å høre forskjell.

Grunnen til at jeg kjøpte den var at den var tilgjengelig lenge før Nexus 6p (de kom sånn ca samtidig ut)som jeg hadde bestemt for å satse på,men når den ikke var tilgjengelig i butikk før etter nyttår så ble det meizu..Sånn taper man også kunder på. Samme greia som HTC. Treig tilgjengelighet lønner seg ikke. Og jeg trengte ny telefon ettersom htc-en ikke funka.

Er en greie telefon pent design MEN flyme og tilpassning for andre marked enn kina ,ja den er ikke klar for resten av verden mener nå jeg.

Men skal noen kjøpe en sånn så pass på å få en Internasjonal versjon av telefonen med nyeste flyme 5 som er bygd oppå lollipop . Skulle gjerne hatt rein android på den.

Lenke til kommentar

 

Hva mener dere med god lyd? Hvordan er den for eksempel mot sony z3? Eller er den såvidt bedre enn den gemene samsung?

 

Er man opptatt av lydkvalitet bør en se på Meizu pro 5. Koster en del, men lyden er bedre enn hos de aller fleste.

 

http://www.iwill.no/Mobiltelefon+Android.439/Meizu+Pro+5+4G+5.7%22+HD+1920x1080+AMOLED+Android+-+Gr%E5sort.4099.html

Staljin

Min kostet 4200kr inkl frakt og moms. 64gb/4gb ram.

Lenke til kommentar

Jeg endret litt på passasjen om oppdateringer for å reflektere at det er snakk om generasjonsskiftene og ikke småoppdateringer.

 

Er på sett og vis litt enig ad omtrentligheten rundt ytelse, så har det bak øret til neste telefon ut. Her blir det litt mye å endre på i en publisert test til at jeg gjør det med akkurat denne.

 

Og enig igjen i at skarpere kan være en fordel, men det kan også påvirke ytelse, lysstyrke og batteritid. Vi forsøker å veie helheten, og her var den så god jevnt over at vi egentlig ikke savnet høyere oppløsning. Min erfaring er at man må se litt mer etter, eller sitte med mobilen relativt nærme, før man blir veldig plaget av piksler, men dette er en diskusjon som jeg tror vil gå til evig tid. Jeg kjenner folk som antakeligvis ikke ville klaget over VGA-oppløsning i dag, og jeg kjenner folk som vil ha 4K, og helt sikkert mer til, på mobilskjermen sin asap zulu honolulu.

 

Det handler vel både litt om hvordan man tolker teksten, og hva vi legger i den, men begge perspektiv er jo nyttige å ha med. Noterer det også bak øret, så får vi se om vi lykkes i å være tydeligere i neste runde.

 

Takk for tilbakemeldingene. Engasjement er fint! :)

 

"Og enig igjen i at skarpere kan være en fordel, men det kan også påvirke ytelse, lysstyrke og batteritid"

 

"selv om 1440p-oppløsningen LG og Samsung bruker i sine telefoner kanskje kunne vært nyttig for de med det heftigste falkeblikket." (Fra artikkelen)

 

For meg er det ganske stor forskjell mellom disse setningene. I den første så får du et bedre bildet av fordeler og ulemper med økt skjermoppløsning. Det er jo akkurat som du sier, noen synes VGA er bra nok, mens andre bare MÅ ha 4K. I den andre setningen får jeg mer inntrykk av at ja, 1440p er bedre, men 1080p er bra nok for de aller fleste. Så trenger du jo ikke å skrive alt du har skrevet her, og skrive på den måten. Det er jo tross alt du som kjenner publikumet ditt, og kan skrive på artikkelform, som er annerledes fra å diskutere i et forum. Jeg synes bare at den stilen du skriver her på forumet gir folk et litt bedre bilde. Så kan den som synes VGA er bra, si at ja det var veldig greit den kom med 1080p. Så kan den som vil ha 4K si at nei, dette var for dårlig. Den kjøper jeg ikke. Begge vil likevel ha noe til felles, de kan begge være enige om at testen var god, og hjalp dem til å gjøre det riktige valget. Ikke misforstå meg. Jeg hadde selv valget mellom 1080p og 1800p skjerm på en 13" PC. Jeg valgte den som var "bare" 1080p, nettopp fordi den passet meg best med fordeler/ulemper. Så selv om jeg skriver så mye om at man ser alle pikslene osv. så er det ikke kritikk av at dere mener "bare" 1080 er høy nok oppløsning :)

 

Ellers veldig kjekt at dere både endrer på innhold i tester, og i tillegg tar tilbakemelding! Jeg forstår godt at dere ikke skriver om større deler av artikkelen. Dette er hvertfall et punkt dere ligger langt foran de fleste sider her i verden, så setter veldig stor pris på at artikler følges opp, også etter at de er kommet på nett :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Ser at denne får 10 av 10 på kamera, mens Samsung Galaxy S6 får 6 av 10. Hva er det som gjør at denne har så mye bedre kamera enn Samsungen?

Endret av medlem-169651
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har denne IR-sender? Det er vel det eneste jeg ikke ser at denne erstatter S6en min på om den ikke har det. Andre tanker vedrørende den sammenligningen? Trenger sårt en mobil med bedre batteritid.

Er i samme båt selv. Man har jo denne; http://www.prisjakt.no/product.php?p=3390543 som dessverre er svindyr, men den er veldig fristende. Så avdukes xiaomi mi 5 24 februar som mest sannsynlig skal ha ett kjempebatteri, så den venter jeg på. Er helt villig til å gå ned fra 1440p til 1080p igjen, for å få bedre batteritid merker jeg. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen andre som opplever magnetisme i telefonen? Fant dette ut da en hårklemme plutselig hang bekvemt bak på telefonen. Denne magnetismen går kun på et punt av telefonen rett under power knappen. Kan dette være skadelig for telefonen? Er magnetisme i skjermen også ved dette punktet.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...