Gå til innhold

Teller kun snittet?


HitchSlap

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

 

Jeg har et spørsmål. Hvis person (A) har R1 matte og R2 matte med Fysikk fra Vgs, men har 40 poeng, og en annen kar (b) har s1 og s2 matte med kjemi 1 og kjemi 2, men ingen fysikk, han tok heller rettslære, men han har et snitt på over 55 poeng. Vill person A eller person B ha størst sjangse for å komme inn på fysikkstudium hvis begge søker? (begge to har realfag som studieretning på vgs).

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei folkens,

 

Jeg har et spørsmål. Hvis person (A) har R1 matte og R2 matte med Fysikk fra Vgs, men har 40 poeng, og en annen kar (b) har s1 og s2 matte med kjemi 1 og kjemi 2, men ingen fysikk, han tok heller rettslære, men han har et snitt på over 55 poeng. Vill person A eller person B ha størst sjangse for å komme inn på fysikkstudium hvis begge søker? (begge to har realfag som studieretning på vgs).

Kravet for fysikk studium på UIO er:

 

REALFA =  Generell studiekompetanse (GENS) og: R1/(S1+S2) og enten (R1+R2) eller FYS(1+2) eller KJE(1+2) eller BIO(1+2) eller INFO(1+2) eller GEO(1+2) eller TEK(1+2).

 

Begge elevene oppfyller kravet, da er det kun karakterene som teller. Dvs. person B kommer rangeres før person A.

Lenke til kommentar

Normalt gjelder generell studiekompetanse + Matematikk (R1 + R2) og Fysikk 1 eller tilsvarende.

  • For opptak til sivilingeniørstudiene ved NTNU kreves karakteren 4 eller bedre i Matematikk R2 eller tilsvarende

Viktig å legge merke til at når disse kravene er oppfylt, vil man se på studiepoengene. Siden poenggrensen på NTNU er skyhøy, vil ingen av personene A eller B komme inn.

Lenke til kommentar

 

Normalt gjelder generell studiekompetanse + Matematikk (R1 + R2) og Fysikk 1 eller tilsvarende.

  • For opptak til sivilingeniørstudiene ved NTNU kreves karakteren 4 eller bedre i Matematikk R2 eller tilsvarende

Viktig å legge merke til at når disse kravene er oppfylt, vil man se på studiepoengene. Siden poenggrensen på NTNU er skyhøy, vil ingen av personene A eller B komme inn.

 

 

Nå er det vell ikke bare NTNU som tilbyr studier i fysikk..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk folkens,

 

Person B har i virkelighet 53 studiepoeng, og det er nok til å komme inn på UIO :) 

 

Så bare for å gjøre det klart. Etter at minimumkravene er oppfylt, så er det poengene som avgjør noe? Det betyr ikke HVOR mange realfag man har hatt, eller om man har hatt Kjemi istedenfor Fysikk etc? Bare man har R1 eller S1+s2 og Et realfag i 2 år.

Lenke til kommentar

Takk folkens,

 

Person B har i virkelighet 53 studiepoeng, og det er nok til å komme inn på UIO :)

 

Så bare for å gjøre det klart. Etter at minimumkravene er oppfylt, så er det poengene som avgjør noe? Det betyr ikke HVOR mange realfag man har hatt, eller om man har hatt Kjemi istedenfor Fysikk etc? Bare man har R1 eller S1+s2 og Et realfag i 2 år.

 

Om du ikke har de fagene som kreves for å komme inn på studiet blir du ikke vurdert, har en de fagene rangeres det fra den med høyeste snitt og nedover, ja.

Lenke til kommentar

Takk folkens,

 

Person B har i virkelighet 53 studiepoeng, og det er nok til å komme inn på UIO :)

 

Så bare for å gjøre det klart. Etter at minimumkravene er oppfylt, så er det poengene som avgjør noe? Det betyr ikke HVOR mange realfag man har hatt, eller om man har hatt Kjemi istedenfor Fysikk etc? Bare man har R1 eller S1+s2 og Et realfag i 2 år.

Det stemmer :) Så lenge minimumskravet er oppfylt så er det kun poengene som teller.

Lenke til kommentar

Takk folkens,

 

Grunnen til at jeg spurte er at jeg har den "svakere" versjonen av matte (S), og lurte på om dette ville gi de med R matte et overtak i inntaksprosessen. Deilig å høre at poengene er alt som teller etter at minimumskravene er oppfylt (Jeg har tatt et "lett fag" istedenfor et tredje realfag, og tjente godt på det).

 

Takk alle sammen, jeg liker dere

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...