Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Meg eller min datter som er 'gal'?


Anbefalte innlegg

Ei datter har en sønn på 6 år. Hun reagerer på hva slags ord jeg bruker når han hører på. Her er de 3 siste orda det gjelder, og som jeg husker. Vi pratet om folk, og jeg nevnte Zara Larsson, eller hva hun heter. Hun visste ikke sikkert hvem det var, og jeg sa det var hun som trakk en kondom over beinet. Da fikk jeg kjeft for at jeg hadde sakt KONDOM så han hørte det. Så i går pratet vi om noe, og hun nevnte et navn. Så sa jeg at mor hennes var blitt voldtatt en gang, og hun spurte om hvem. Så svarte jeg at det var 'han' pedofile. Da fikk jeg en overhaling for at jeg hadde sakt pedofil så han hørte det.

I mine øyne er dette helt vilt, men hva mener andre? (Min datter er overhodet ikke religiøs, så ikke det som evt spiller inn)



Anonymous poster hash: 2d3a7...f6b
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg personlig holder meg fra å snakke om ting som går inn på sånne temaer når barn er omkring. Foreldre kan få vanskelige spørsmål, eller barna kan finne på å undersøke hva det er på egenhånd og snuble innpå temaer de egentlig kunne blitt spart til de ble eldre.

 

Men merkelig av henne å reagere på 'pedofil' men ikke 'voldtatt' da.

Endret av Ljóseind
Lenke til kommentar

Voksne bør generelt være litt forsiktige med valg av samtaletema i nærheten av barn. Det er fristende å bare slappe av og prate i vei, men jeg synes ikke man skal ha rene voksensamtaler når barn hører på. For unger hører og oppfatter mer enn det kan se ut til. Spørsmålene kommer gjerne ikke før lenge i etterkant, når ungen har gått og grublet på egen hånd ei stund. Ofte kan ungen ha puslet sammen en fullstendig feil og gjerne litt skummel forklaring på de merkelige greiene de voksne snakket om. Rett og slett vært litt redd.

 

Enda verre synes jeg det er når det ikke er de voksne ungene betror den nye kunnskapen sin til, men i stedet andre unger. Da kan det oppstå mange sære og skremmende vandrehistorier. Mobbing kan det bli av slikt også. Noe av det verste jeg hører er voksne som åpenlyst prater nedsettende om andre, med fullt navn, gjerne med stygge, seksualiserte og/eller utseende-relaterte karakteristikker. Mens barna hører på! Barn som ofte kjenner personene det sladres om, eller familien deres! Gjett hva slags holdninger de ungene lærer da!

 

Så jeg tar altså parti med datteren din, dessverre. Det kan hende hun vet at gutten plukker opp alt, og går og grubler etterpå. At hun har måttet forklare vanskelige begrep etter besøk av deg tidligere. Du kan jo ha som regel at du ikke snakker om andre tema i nærheten av gutten enn dem du synes en 6-åring bør forstå og selv synes ville vært greit å forklare for en 6-åring.

 

Jeg har også mistanke om at det ikke nødvendigvis er selve ordene «kondom» eller «pedofil» hun reagerte på, men selve temaet, holdningene du demonstrerte. Det blir jo bare gjetting, for jeg var jo ikke der, og jeg har bare hørt din side av saken. Men kanskje hun syntes du oppførte deg som en mannsgris av en bestefar som gliste av kondomstuntet til en sexy 17-åring...? Eller at du brukte pedofil som et tydelig nedsettende skjellsord om en navngitt person, og hun så at gutten oppfattet det, og tenkte : «Å nei, nå må jeg forklare sønnen min at selv om bestefar kaller folk slike ting, så er det IKKE greit å si slikt til folk du ikke liker».

 

Det handler kanskje mer om hvor bevisst du er på hvordan du er som forbilde og rollemodell enn akkurat om hvilke ord du bruker?

Lenke til kommentar

Ingen av dere som er gale vel! Tull.. er nok mer en overdrivelse av noe lite fra dere begge. At din datter ikke vil du skal si slike ting er ikke noe å hverken bli lei seg for, sint for, eller lage en situasjon utav. Samme som at hun trenger ikke lage styr av slike ord eller bli sint, er faktisk mulig si ting på en ordentlig måte uten å kjefte. Feks " mor, jeg liker ikke at "stygge" ord blir sagt fremfor min sønn.jeg er redd han skal overhøre ting og viderebringe det til vennene på skolen og dermed blir JEG satt i ett dårlig lys fremfor lærerene" regner med det er dette hun egentlig tenker på og det forstår jeg. Dermed har dere to en kommunikasjonssvikt:) som er det store og hele problemet her.

 

Anonymous poster hash: 77b49...d7e

Lenke til kommentar

Edit: Jeg selv ville aldri bedt andre om å passe språket blant mine barn. Alle unge lærer seg hva alt dette er med årene uansett. Det jeg tror hun må tenke på er heller å lære sønnen at det å si "pedofil" ikke er en lek, og skal dermed aldri slenge rundt seg sånne fraser på skolen, eller til venner feks. Hun kan aldri styre hva andre rundt de gjør eller sier, så da er det bedre at hun som mor tar tak i det problemet med sønnen om det en gang skal bli ett problem:)

 

Anonymous poster hash: 77b49...d7e

Lenke til kommentar

 

Dette er bare en liten del av "problemet". Kan/orker ikke komme med fullversjonen. (TS)

 

Anonymous poster hash: 35bf4...dfb

 

Var jeg helt ute på jordet når jeg gjettet at det dreide seg mer om uenigheter om generell oppførsel, verdier, voksnes rolle som forbilde for barna? At du ikke oppfører deg slik hun mener en "ordentlig og ansvarsfull" bestefar skal gjøre?

 

Som sagt, bare det å sitte og diskutere navngitte damer som har blitt voldtatt av pedofile mens en 6-åring hører på er i mine øyne svært korttenkt.

 

Det at du kaller henne "gal" når du egentlig bare er uenig med henne er heller ikke bra, skjønner du det? Ingen av dere er gale, men kanskje dere har ulike verdier? Kanskje du glemmer at du nå ikke kan være kul kompis for datteren din lenger? Hun er mor til en liten gutt, og det innebærer en god del kjedelig og ukul grensesetting, oppdragelse, regler og konsekvens, osv. Det bør du støtte henne i. Besteforeldre kan godt være snillere enn foreldrene (på mindre viktige arenaer, som f.eks. godteri og gaver), men ikke "dummere" og mer korttenkte.

Lenke til kommentar

 

Ei datter har en sønn på 6 år. Hun reagerer på hva slags ord jeg bruker når han hører på. Her er de 3 siste orda det gjelder, og som jeg husker. Vi pratet om folk, og jeg nevnte Zara Larsson, eller hva hun heter. Hun visste ikke sikkert hvem det var, og jeg sa det var hun som trakk en kondom over beinet. Da fikk jeg kjeft for at jeg hadde sakt KONDOM så han hørte det. Så i går pratet vi om noe, og hun nevnte et navn. Så sa jeg at mor hennes var blitt voldtatt en gang, og hun spurte om hvem. Så svarte jeg at det var 'han' pedofile. Da fikk jeg en overhaling for at jeg hadde sakt pedofil så han hørte det.

I mine øyne er dette helt vilt, men hva mener andre? (Min datter er overhodet ikke religiøs, så ikke det som evt spiller inn)

 

Anonymous poster hash: 2d3a7...f6b

 

Velkommen i en ikke-eksklusiv klubb. Klubben heter: "De som uansett gjør feil's Klubb". Litt rart at du ikke har skjønt at du er medlem før nå - men det får så være.

 

Trøst deg med at det går over. Medlemskapet utløper automatisk, og familien blir igjen normal!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...