Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen bruker så å si alt minne fra tid til annen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Windows ser ikke noe poeng i å la være å bruke all tilgjengelig memory til de programmene som kjører til enhver tid.

Dersom du starter flere programmer, så blir det tatt memory fra de programmene som allerede er i gang.

 

Bildene fra Task Manager som du inkluderer viser ikke hva memory blir allokert til, for hvis du summerer opp megabytene i listen, så kommer du ikke i nærheten av 16GB. Jeg vet ikke om Task Manager kan vise deg dette i detalj, men kanskje Process Explorer kan det? 

https://technet.microsoft.com/nb-no/sysinternals/processexplorer

Lenke til kommentar

Maskinen min tar etterhvert og bruker så å si alt minne, har 16gb og gir ingen god indikasjon på hvor det tar veien. PC må restartes for å brukes som normalt. 

Legger til et par bilder

 

Noen tips om hva som skjer eller burde jeg bare formatere og starte på nytt?

Bruker du mye Google Chrome eller har mange Google Chrome vinduer åpne på en gang? Denne nettleseren drar mye RAM via systemet. Dersom du bruker Chrome i det hele, anbefaler jeg at du bytter til Firefox, som ikke tar så mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg bruker chrome, men det har jeg gjort i mange år. Vet den bruker mye ram, men aldri vært et problem når jeg har mer enn nok av det. Skal ta en titt på det gjennom ressursovervåking og process explorer.

Minnelekasje kan det være, men litt usikker på hvilket program det evt kan være da jeg kun har programmer fra veletablerte selskaper.

Lenke til kommentar

Ja, jeg bruker chrome, men det har jeg gjort i mange år. Vet den bruker mye ram, men aldri vært et problem når jeg har mer enn nok av det. Skal ta en titt på det gjennom ressursovervåking og process explorer.

Minnelekasje kan det være, men litt usikker på hvilket program det evt kan være da jeg kun har programmer fra veletablerte selskaper.

Det er nok en feil i den siste versjonen av Chrome.. Har sendt inn feilmelding, men ikke sett at de har fikset det.

Det er egentlig noe de har gjort galt i den siste versjonen av Chrome (som kom ut for noen dager siden) som gjør at nettleseren drar mye minne både via vertsprosessen og via systemet.. Vet ikke hvorfor i huleste den drar via systemet, da dette skal være en lukket prosess som ikke skal være mulig for andre apper å komme i gjennom, eller dra resurser fra.

Lenke til kommentar

Hmm, men selv uten chrome kjørende så er enormt tatt i bruk. Blir minnet chrome har stjålet holdt i bruk etter at prosessen er avsluttet?

Avsluttet bare noen få programmer før jeg gikk tok screenshots, gikk vel ned fra ~90% til ~83%, avsluttet type chrome, teamweaver.

 

Nye bilder:

post-210150-0-97632700-1453450862_thumb.jpg

post-210150-0-39458700-1453450863_thumb.jpg

post-210150-0-72159700-1453450863_thumb.jpg

post-210150-0-19680600-1453450864_thumb.jpg

post-210150-0-52155200-1453450864_thumb.jpg

Endret av tho_kva2
Lenke til kommentar

Det ser jo ikke ut som om PC'en jobber livet av seg (CPU=15%), så hva er da problemet med at 83% eller 90% av memory er brukt?

 

Hvis du ser på det nederste bildet, så vil tallene i kolonnen Arbeidssett være lik summen av tallene i kolonnene Delbart og Privat. Alt under Delbart er memory som kan tildeles andre programmer/prosesser dersom og når de ber om det.

 

Går PC'en din sirupstreigt, eller har du bare blitt fiksert på at memorybruken er så høy?

Lenke til kommentar

CPU er som du sier helt fin, som f.eks nå så er cpu på 8% og minne på 96%. Begynner å merke det, men om noen timer vil den være på 98-100% og da begynner det å gå virkelig siruptregt så et eller annet er helt spinnvilt. 

Så siden det går tregt og jeg har aldri før erfart at memory bruken "er" så høy uten noe godt formål så vil jeg si de henger sammen, uten å fiksere for mye på det ;)

Endret av tho_kva2
Lenke til kommentar

Det første en legger merke til, er at du har en haug med programmer oppe og går generellt.

 

Restart, gå inn i taskmanager når maskin har "roet seg" og sjekk hva som starter automatisk under omstart under mappen "oppstart". Skru av alt du strengt tatt ikke har behov for å surre i bakgrunn til enhver tid. Viktig å hvite hva slags programmer som starter automatisk.

 

Ta en ny omstart og se hva som skjer. Fremdeles like galt?

 

Last ned memtest86 fra http://www.memtest.org/ og sjekk for fysiske skader på RAM'en.

Lenke til kommentar
Prøv denne på windows 10 ;)
 
 

I solved it by changing the registry (different from @Alex DC). Open notepad, save the below text (after the start line and before the end line) as .reg extension and run the file:

 

--------------- START ----------------

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Services\TimeBroker]
"Start"=dword:00000003

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Services\SysMain]
"DisplayName"="Superfetch"
"Start"=dword:00000003

 

---------- END -----------------------

Now my System process has less than 0.1 MB. Of course you need to reboot your computer first.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...