Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Urinrørsåpningen inne i skjeden


Pappeska

Anbefalte innlegg

Hvis man googler kvinners underliv så får man opp bilder som beskriver beliggenheten til klitoris, urinrørsåpningen, indre/ytre kjønnslepper og skjedeåpning. Jeg ser at på hvert eneste bilde er urinrørsåpningen midt mellom klitoris og skjedeåpning, plassert ganske langt unna skjedeåpningen. Jeg derimot har urinrørsåpningen inne i skjedeåpningen, altså tisser jeg ut fra skjeden. Har sjekket utrolig nøye og lett lenge etter urinrørsåpningen, og sjekket også når jeg tisset. Er det unormalt å være slik, siden bildene viser det annerledes? 

 

Jeg har veldig store smerter i underlivet, sex er forferdelig. Legen min forsøker å finne ut hva som er galt, men har ikke funnet noe enda. Jeg går derfor til fysioterapeut for å se om det hjelper. Kan plasseringen av urinrørsåpningen være grunnen til smertene? Tenkte å si i fra til legen om det og dra til gynekolog. Går det an å flytte urinrørsåpningen ved å operere? Tampong gjør ikke vondt siden den dyttes lenger opp, men sex går ikke fordi det gjør så j** vondt ved åpningen. 

 

:closedeyes:

Endret av Pappeska
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså legen har aldri undersøkt noe. Legen har bare sendt meg til fysioterapi. Jeg har vært hos en gynekolog, men han hadde aldri hørt om smerter i underlivet og mente at det var psykisk. Han ba meg slutte å spise sukker, til tross for at jeg ikke spiser sukker. Han hadde det så travelt at han ikke rakk å sjekke noe nesten. Men han burde jo kanskje ha lagt merke til det. Eller kanskje han ikke tenkte på å sjekke akkurat det. Skal be om ny henvisning til en annen gynekolog. 

 

Hva er urolog? 

Lenke til kommentar

Er det egentlig så unormalt da? Hva med dere kvinner her inne. Har dere urinrørsåpningen inne i skjeden eller mellom klitoris og skjeden? 

 

Edit: Postet samme spørsmål på kvinneguiden. Virker som om det er ganske normalt å ha urinrørsåpningen inne i skjeden. Flertallet som svarte hadde det. 

Endret av Pappeska
Lenke til kommentar

Altså legen har aldri undersøkt noe. Legen har bare sendt meg til fysioterapi. Jeg har vært hos en gynekolog, men han hadde aldri hørt om smerter i underlivet og mente at det var psykisk.

 

De to tingene der gav absolutt ingen mening i det hele tatt. Enten så skriver du feil eller så har legen og gynekologen mangel på det man kaller IQ, jeg føler jeg har mer troa på alternativ nummer 2.

 

Har du sagt at du har vondt i underlivet, ikke bare magen eller noe slik? Sendes til fysioteraput for smerter i underlivet er litt snodig. En gynekolog som ikke har hørt om smerter i underlivet? Det er bare helt feil og du har antagelig vært hos noe helt annet enn en kompetent normal person, jeg sier person fordi enhver normal person bør ha hørt om smerter i underlivet.

 

Og underlivet = tissen din ikke sant? Kanskje litt dumt spørsmål, men denne saken var så merksnodig at jeg må spørre. Jeg tviler ikke på det du skriver TS, bare så det er sagt :)

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

 

Altså legen har aldri undersøkt noe. Legen har bare sendt meg til fysioterapi. Jeg har vært hos en gynekolog, men han hadde aldri hørt om smerter i underlivet og mente at det var psykisk.

 

De to tingene der gav absolutt ingen mening i det hele tatt. Enten så skriver du feil eller så har legen og gynekologen mangel på det man kaller IQ, jeg føler jeg har mer troa på alternativ nummer 2.

 

Har du sagt at du har vondt i underlivet, ikke bare magen eller noe slik? Sendes til fysioteraput for smerter i underlivet er litt snodig. En gynekolog som ikke har hørt om smerter i underlivet? Det er bare helt feil og du har antagelig vært hos noe helt annet enn en kompetent normal person, jeg sier person fordi enhver normal person bør ha hørt om smerter i underlivet.

 

Og underlivet = tissen din ikke sant?

 

 

 

Ja, jeg har sagt at jeg har store, ekstreme, utholdelige smerter i underliv (tissen) ved samleie. Da sa legen at jeg skulle få henvisning til gynekolog. Legen har ikke undersøkt noe fysisk. Det er gynekologen som gjør dette, ikke legen. 

 

Gynekologen var en eldre herre som sikkert ikke har oppdatert seg på sitt fagområde og sa rett ut at han ikke trodde på smerter i underlivet, det var sikkert bare psykisk og det var ingenting å gjøre med det. Jeg kunne eventuelt slutte å spise sukker. Problemet at en henvisning gjerne tar 1-3 måneder her jeg bor, så det tar lang tid å få ny time. 

 

Det er veldig vanlig å bli sendt til fysioterapeut for smerter i underlivet. Cirka alle som sliter med det må dit tror jeg. Det er fordi visse øvelser kan styrke bekkenmuskulaturen som kan hjelpe mot smerter. Derfor må nesten legen sende meg til fysioterapeut, i tilfelle det kan hjelpe. Noe det i mitt tilfelle ikke gjør. 

 

Edit: De bekkenøvelsene er bra for alle kvinner uansett da men, men det hjelper bare ikke mot smertene. Hadde nå håpet at jeg hadde funnet en løsning på smertene, men viser seg at urinrørsåpningen kan være inne i skjeden uten at det skaper problemer.

Endret av Pappeska
Lenke til kommentar

1. og sa rett ut at han ikke trodde på smerter i underlivet, det var sikkert bare psykisk og det var ingenting å gjøre med det. Jeg kunne eventuelt slutte å spise sukker.

 

2. Det er veldig vanlig å bli sendt til fysioterapeut for smerter i underlivet. snip*

 

1. :wallbash:

2. Aha, logisk, da vet jeg det, takk takk :)

Lenke til kommentar

 

Hva er urolog?

Urolog er de som har med urinering å gjøre.

 

Jeg bare lurer, men er det vondt når du tar der også, eller bare når du har sex? Anonymous poster hash: 3cdb5...259

 

 

Det er ikke vondt utenpå. Men hvis jeg putter en finger inn, da kommer smerten. Det er akkurat som knivstikk eller at man blir satt fyr på.   Jo større det som går inn der er jo verre er det haha. 

Lenke til kommentar

 

Jeg tenkte det samme. Og utfra linken din er det klart at det er betydelige psykiske komponenter i denne plagen, og at hva som er årsak og hva som er virkning kan være hips som happ. Anatomi, dvs hvor urinrøret kommer ut, har i så fall lite med saken å gjøre.

Jeg ble nysgjerrig på om pappeska har opplevd seksuelle traumer eller seksuelle grenseoverskridelser, enten å ha blitt voldtatt eller misbrukt eller på noen måte ha havnet i seksuelle situasjoner der hun mistet kontrollen over det som foregikk. En kjæreste som krevde mer enn hun hadde å gi, eller ikke ha blitt respektert på sine ønsker, eller noe i den gaten.

Lenke til kommentar

Gynekologen var en eldre herre som sikkert ikke har oppdatert seg på sitt fagområde og sa rett ut at han ikke trodde på smerter i underlivet, det var sikkert bare psykisk og det var ingenting å gjøre med det. Jeg kunne eventuelt slutte å spise sukker. Problemet at en henvisning gjerne tar 1-3 måneder her jeg bor, så det tar lang tid å få ny time. 

Tar det for lang tid har du rett til annet behandlingssted, https://helsenorge.no/rettigheter/brudd-pa-behandlingsfrist

Dessverre tar det lang tid likevel. Et tips kan være å ringe å purre, du kan kanskje legges til en "har mulighet til å komme på kort varsel" liste i tillfelle noen andre kanselerer sin time.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg tenkte det samme. Og utfra linken din er det klart at det er betydelige psykiske komponenter i denne plagen, og at hva som er årsak og hva som er virkning kan være hips som happ. Anatomi, dvs hvor urinrøret kommer ut, har i så fall lite med saken å gjøre.

Jeg ble nysgjerrig på om pappeska har opplevd seksuelle traumer eller seksuelle grenseoverskridelser, enten å ha blitt voldtatt eller misbrukt eller på noen måte ha havnet i seksuelle situasjoner der hun mistet kontrollen over det som foregikk. En kjæreste som krevde mer enn hun hadde å gi, eller ikke ha blitt respektert på sine ønsker, eller noe i den gaten.

 

 

For meg er det ikke en psykisk smerte i hvert fall. Det blir litt som å si; å du brekte beinet. Jaja, smerten er psykisk så kom over det. Det har aldri vært noen form for stress eller andre negative komponenter involvert når det kommer til min seksualitet. 

 

Jeg har selvfølgelig lest om alle mulige former for diagnoser, én av de linker Gypsy til. Jeg har nevnt alle diagnosene som vaginisme, vestlibutt, cyster og endometriose til legen, men det hjelper ikke. 

 

Det eneste jeg vet sikkert er at det ikke er en smerte som noen kan gjemme vekk ved å kalle psykisk. Det er en reell smerte som er forferdelig å ha. Det er ikke slik at muskler strammer seg sammen og ikke tillater penetrering, og dermed er sex umulig. Eller at jeg er stresset i hverdagen. Det er snakk om en smerte som er så ille at det kjennes som om å bli knivstukket i skjeden, uten at det er trangt. Det har ingenting å si hvor tent jeg er eller hvor mye jeg vil ha samleie. Smerten blir ikke mindre uansett. Det er litt som å konstant gå rundt med en brekt arm som alle river i. 

 

Jeg har i hvert fall aldri opplevd noe som skal skape slike smerter :)

Endret av Pappeska
Lenke til kommentar

 

Gynekologen var en eldre herre som sikkert ikke har oppdatert seg på sitt fagområde og sa rett ut at han ikke trodde på smerter i underlivet, det var sikkert bare psykisk og det var ingenting å gjøre med det. Jeg kunne eventuelt slutte å spise sukker. Problemet at en henvisning gjerne tar 1-3 måneder her jeg bor, så det tar lang tid å få ny time. 

Tar det for lang tid har du rett til annet behandlingssted, https://helsenorge.no/rettigheter/brudd-pa-behandlingsfrist

Dessverre tar det lang tid likevel. Et tips kan være å ringe å purre, du kan kanskje legges til en "har mulighet til å komme på kort varsel" liste i tillfelle noen andre kanselerer sin time.

 

 

Takk for tipset! Det viste jeg faktisk ikke.

Jeg skal også si i fra om at jeg er tilgjengelig når som helst. Det kan jo hjelpe på! :)

Endret av Pappeska
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg tenkte det samme. Og utfra linken din er det klart at det er betydelige psykiske komponenter i denne plagen, og at hva som er årsak og hva som er virkning kan være hips som happ. Anatomi, dvs hvor urinrøret kommer ut, har i så fall lite med saken å gjøre.

Jeg ble nysgjerrig på om pappeska har opplevd seksuelle traumer eller seksuelle grenseoverskridelser, enten å ha blitt voldtatt eller misbrukt eller på noen måte ha havnet i seksuelle situasjoner der hun mistet kontrollen over det som foregikk. En kjæreste som krevde mer enn hun hadde å gi, eller ikke ha blitt respektert på sine ønsker, eller noe i den gaten.

 

 

For meg er det ikke en psykisk smerte i hvert fall. Det blir litt som å si; å du brekte beinet. Jaja, smerten er psykisk så kom over det. Det har aldri vært noen form for stress eller andre negative komponenter involvert når det kommer til min seksualitet. 

 

Jeg har selvfølgelig lest om alle mulige former for diagnoser, én av de linker Gypsy til. Jeg har nevnt alle diagnosene som vaginisme, vestlibutt, cyster og endometriose til legen, men det hjelper ikke. 

 

Det eneste jeg vet sikkert er at det ikke er en smerte som noen kan gjemme vekk ved å kalle psykisk. Det er en reell smerte som er forferdelig å ha. Det er ikke slik at muskler strammer seg sammen og ikke tillater penetrering, og dermed er sex umulig. Eller at jeg er stresset i hverdagen. Det er snakk om en smerte som er så ille at det kjennes som om å bli knivstukket i skjeden, uten at det er trangt. Det har ingenting å si hvor tent jeg er eller hvor mye jeg vil ha samleie. Smerten blir ikke mindre uansett. Det er litt som å konstant gå rundt med en brekt arm som alle river i. 

 

Jeg har i hvert fall aldri opplevd noe som skal skape slike smerter :)

 

 

Det er ikke det som menes med 'psykiske komponenter', det er ikke noe mindreverdig eller noe tvilsomt som man kan gjemme smertene bak for å slippe å ta deg på alvor.

 

Smertene dine er reelle, ingen grunn til å tvile på det. Men hva som har utløst dem, og ikke minst: hva som vedlikeholder plagene dine, kan godt være et samspill mellom kroppslige og mentale faktorer. Dette er jo ikke akkurat rocket sience, for alt med oss er et samspill mellom kropp og psyke.

 

Og, bare så det er helt tydelig, psykiske plager er ikke noe man bare kan tas seg sammen i forhold til, en sånn holdning vil fort kunne gjøre vondt verre. Tvert i mot, de skal tas med samme alvor som en brukket arm, blindtarm eller smerter ved samleie for den del.

 

Hvis jeg skulle anbefale deg noe, så måtte det være å oppsøke en spesialist i klinisk sexologi - hvis du finner en. Det er ikke mange av dem, men her er en landsoversikt. Det er leger og psykologer med fordypning i seksualrelaterte utfordringer.

 

 

http://www.klinisksexologi.no/wordpress/utdannelse/spff/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...