Gå til innhold

egen hund i forsvaret


thea_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på om det er lov til å ha med egen hund i Forsvaret? (har en hund som jeg ikke har lyst til å reise fra)

Noen som har erfaring med det?

 

 

 

Hvis du er jente så trenger du jo ikke bli med i forsvaret overhodet. Hvis det er slik at du selv har søkt deg inn så må du gjøre et valg. Det er nok ikke lov med emosjonelle støttedyr osv. i forsvaret, da bare dimmer de deg :)

Lenke til kommentar

Hvis du er jente så trenger du jo ikke bli med i forsvaret overhodet. Hvis det er slik at du selv har søkt deg inn så må du gjøre et valg. Det er nok ikke lov med emosjonelle støttedyr osv. i forsvaret, da bare dimmer de deg :)

 

Det spørs når ho er født, dersom ho er født i 1997 eller seinare så er det obligatorisk verneplikt også for jenter. Forutsetter sjølvsagt at ho blir kallt inn til tjeneste, men om ho blir det og er født i 1997 eller seinare så kan ho ikkje seie nei.

 

 

 

I utgangspunktet, og den klare hovedregel er at ein ikkje kan ta med eigen hund i forsvaret. Men det kan tenkast nokre unntak.

På rekruttskulen blir det nok umogleg å ha med seg hund, men etterpå når ho skal ut i vanlig tjeneste så kan det i teorien være mulig. Det vil då være avhengig av kva tjeneste ho får, og kva buforhold ho har.

Blant anna er det enkelte som avtjener fyrstegongstjeneste som får ei tjeneste som gjer at dei kan bu utanfor leiren i eiga leiligheit og kun møter opp til tjeneste mellom kl 08 og 17 på kvardagar som ein heilt vanlig jobb.

 

Men utgangspunktet må nok være at hunden må settast på kennel eller hos venner/familie. Etter rekrutten så kan du sjå om det er mulig å få seg ei tjeneste ein plass der du kan få lov til å ta med hunden, men det er på ingen måte sikkert at du får lov til det utan at du har ei litt meir uvanleg tjeneste. Tjenestgjer du i ein tropp som bur på vanlig mannskapsbrakke så får du heilt sikkert ikkje ha hund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg lurer på om det er lov til å ha med egen hund i Forsvaret? (har en hund som jeg ikke har lyst til å reise fra)

Noen som har erfaring med det?

 

 

 

Hvis du er jente så trenger du jo ikke bli med i forsvaret overhodet. Hvis det er slik at du selv har søkt deg inn så må du gjøre et valg. Det er nok ikke lov med emosjonelle støttedyr osv. i forsvaret, da bare dimmer de deg :)

 

Ja jeg er jente, men det er ikke frivillig av den grunn. Alle jenter født 97 og senere er vernepliktige på lik linje som guttene. Skulle ikke hatt med meg hunden min for emosjonell støtte, det er ikke derfor jeg vil ha henne med meg! Jeg har helt siden barneskolen hatt lyst til å komme inn i forsvaret, så det er ikke noe emosjonelle problemer å være innkalt til tjenesten ett år, det er kun noe jeg gleder meg til!  :)

Endret av thea_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...