Gå til innhold

hundefører vs militærpoliti m. hund


thea_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som hundefører så har du egen hund, og har mye mere trening og får bli med på mye mer en det gjør mp.

Mp har kun en hund som er med om det trengs.

 

Som Hundefører får du bli med på redning aksjoner og mye mer.

Også får du mye trening på veldig mye forskjellig søk.

Lenke til kommentar

Jeg er litt uenig med beskrivelsene ovenfor.

 

Hundeførere fra MP og ikke MP har de samme kursene og gjør stort sett de samme oppgavene, personell som også har MP utdanningen får også bruke hunden til politioppgaver. Hundene brukt i førstegangstjeneste er hunder brukt til patrulje og søk.

 

Hundeførere i MP får også egen hund på samme måte som andre hundeførere, denne får de under kursing.

 

Da jeg var inne så var MP hundeførere tiltenkt som et grunnkurs og de som søkte dit etter MP utdanningen måtte omtrent godta der og da at de ønsket vervet etterpå for å tjenestegjøre i Afghanistan. Det kan nok ha endret seg siden 2011, da var det 4 MP hundeførere i Norge.

 

Som vervet ville de få ny hund hvor bombesøk var oppgavene.

 

Mer info på forsvaret sine nettsider:

https://forsvaret.no/karriere/forstegangstjeneste/muligheter/haren/militarpoliti

https://forsvaret.no/karriere/forstegangstjeneste/muligheter/luftforsvaret/hundeforer-i-luftforsvaret

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er litt uenig med beskrivelsene ovenfor.

 

Hundeførere fra MP og ikke MP har de samme kursene og gjør stort sett de samme oppgavene, personell som også har MP utdanningen får også bruke hunden til politioppgaver. Hundene brukt i førstegangstjeneste er hunder brukt til patrulje og søk.

 

Hundeførere i MP får også egen hund på samme måte som andre hundeførere, denne får de under kursing.

 

Da jeg var inne så var MP hundeførere tiltenkt som et grunnkurs og de som søkte dit etter MP utdanningen måtte omtrent godta der og da at de ønsket vervet etterpå for å tjenestegjøre i Afghanistan. Det kan nok ha endret seg siden 2011, da var det 4 MP hundeførere i Norge.

 

Som vervet ville de få ny hund hvor bombesøk var oppgavene.

 

Mer info på forsvaret sine nettsider:

https://forsvaret.no/karriere/forstegangstjeneste/muligheter/haren/militarpoliti

https://forsvaret.no/karriere/forstegangstjeneste/muligheter/luftforsvaret/hundeforer-i-luftforsvaret

Hva var var du når du var inne og hva gjorde dere, om jeg kan spørre :) ?

Endret av thea_
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg lurer på hva forskjellen er på å være hundefører og militærpoliti med hund?

HF er HF samme hvor man er HF. Det er andre soldatferdigheter den enkelte avdeling står for som er forskjell, Forskjellen hundemessig er avdelingene som bruker hund er type tjenestehund som brukes..Målet for de som er HF i førstegangstjenesten er at vernepliktige førere skal kunne på slutten av sitt tjenesteår gå opp til regodkjenning av sin utdelte hund å bli godkjent som en ekvipasje. Året for vernepliktige førere består av å vedlikeholdstrene godkjente hunder over tjenestetiden for så gå opp til en regodkjenning og bli godkjent som en ekvipasje.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Jeg er litt uenig med beskrivelsene ovenfor.

 

Hundeførere fra MP og ikke MP har de samme kursene og gjør stort sett de samme oppgavene, personell som også har MP utdanningen får også bruke hunden til politioppgaver. Hundene brukt i førstegangstjeneste er hunder brukt til patrulje og søk.

 

Hundeførere i MP får også egen hund på samme måte som andre hundeførere, denne får de under kursing.

 

Da jeg var inne så var MP hundeførere tiltenkt som et grunnkurs og de som søkte dit etter MP utdanningen måtte omtrent godta der og da at de ønsket vervet etterpå for å tjenestegjøre i Afghanistan. Det kan nok ha endret seg siden 2011, da var det 4 MP hundeførere i Norge.

 

Som vervet ville de få ny hund hvor bombesøk var oppgavene.

 

Mer info på forsvaret sine nettsider:

https://forsvaret.no/karriere/forstegangstjeneste/muligheter/haren/militarpoliti

https://forsvaret.no/karriere/forstegangstjeneste/muligheter/luftforsvaret/hundeforer-i-luftforsvaret

Hva var var du når du var inne og hva gjorde dere, om jeg kan spørre :) ?

 

Som hundefører trener du og hunden din til det som kalles 5.1 eksamen dvs, at du er godkjent hunde ekvipasje.

 

Dagen starter med en vask av kennelen etter frokost. På fredag er det hovedvask og da skal alt være mye mer strøkent enn på den daglige vasken pluss at biler og andre bygg som blir brukt flittig også skal stilles. Så er det luftetur ved løping eller bare en går tur (dette varierer om du løper hver dag eller ikke og kommer ann på stedet du er stasjonert). Etter dette er klokka vel rundt 9-10ish da dro vi alltid ut i nær terrenget i Kommunen evt. på forskjellige bygg i basen og trente hund. Hundene er allerede godkjente søkshunder og du er der som en som skal holde hundene på et godt nivå mens du selv lærer deg hvordan man kan best trene og lese en hund. Og slik gikk jo dagane.

 

Andre arbeidsoppgaver varierer MP kan jo bli tilkalt når det er behov samme med luftforsvaret og GSVs hundetropper. MP er mer politi oppgaver som andre sikkert er mer kvalifisert enn meg til å snakke om. GSV har vel med hund i visse patruljeringer samt ved søk der man tror noen har krysset grensa. I luft som jeg var ble man brukt i å patruljere basens ytter grenser samt sensitive områder der bare godkjent personell skal være. Her også kan man bli tilkalt om noen har brutt seg inn i basen. Jeg var i en litt spesiell Hundetropp i forsvaret som var linket til Basesett2 (lagt ned?) og flere offiserer som hadde tilknytting til hundeskolen samt personell i Rena. Vi var på forskjellige øvelser gjennom året som fiende til Fallskjermjegere og piloter ved infiltrerings eller skutt ned øvelser.

 

Hele tjenesten var hund og vi hadde lite annet militær nyttig utenfor skyteukene når det kommer til skarpkontakt. På evt. øvelser ble vi som regel også bare linket til andre tropper som et verkøy som infanteri og vaktmannskap hadde til rådighet.

 

Mye av dette er nok litt utdatert informasjon da jeg dimmet i 2011 og hvordan tjenesten var varierte veldig i fra hvor du var stasjonert. Men i bunnen er det hunden som kommer først og dine ikke livstuende nødvendigheter er sekundære. Den utgitte hunden du har ansvaret for er det som er essensen i hele utdanningsløpet og tjenesten.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...