Gå til innhold

Kjøp av nytt kamera. Har ikke peil.


Anbefalte innlegg

Valget ditt er om du ønsker et systemkamera eller ikke. Dersom du ikke kommer til å anskaffe mer optikk etc kan du heller kjøpe et godt kompaktkamera. Velger du systemkamera, er speilløst et godt alternativ for de aller fleste. Hva med andre egenskaper, som vanntett og støt sikkert? Både Panasonic og Olympus har gode alternativer her, som gir deg utvidet bruksområde.

 

Ved begrenset budsjett: Sjekk på finn.no, her ligger det masse kamera til salgs, ofte nesten ubrukt. Ofte feilkjøp som selges videre til lav pris.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var vel i sommer jeg tenkte på et vanntett og støtsikkert. Men det jeg leste da var at det igjen gikk utover bildekvaliteten og optikken. Det gjaldt hvertfall for kompakt kamera og den prisklassen jeg kikket på. Og så er nok ikke et vanntett og robust kamera mitt bruksområdet. Selvsagt så er det kjekt om kamera tåler og gå i bakken, når uhellet er ute men.. Ikke det jeg tenker på.

Lenke til kommentar

 

Fuji x100s kan kanskje være et alternativ? Brukt bør det være mulig å innenfor budsjett.

 

Henning

Personlig mener jeg man skal være veldig forsiktig med å velge et slikt kamera som sitt "startkamera", jeg ser på et kamera som dette uten zoom som et nisjeredskap.

 

AtW

 

 

Ja, da er vi nok litt uenige der - hva man liker av kameraer er jo selvsagt personlig så derfor blir det ofte mange sprikende råd i slike tråder. Det beste er nok å besøke en skikkelig fotobutikk og klå litt på de forskjellige kameraene. Grunnen til at jeg foreslo fuji x100s, er at jeg mener dette er et veldig godt kamera for å vekke fotointeressen. Fastoptikk gjør at man må tenke mer over utsnitt - man kan ikke bare zoome ut eller inn, det tror jeg er nyttig spesielt i starten. Det er enkelt å justere de viktige parametrene - blender, lukkertid og iso. Dette tror jeg motiverer til å faktisk sette seg inn i hvordan det fungerer. Også har det en ok søker, for min del er søker veldig viktig for å ha glede av fotograferingen. 

 

Henning

Lenke til kommentar

Olympus E-PL7 er bra det, men du kan jo også vurdere Panasonic GM1. Det er på vei ut og byttes med GM5, så prisene er mye lavere, og det er i din prisklasse.

 

Ser at kun komplett har dette inne nå, så det er nok ikke mange igjen. Det er mFT, så kan bruke optikk derfra. Vær klar over at huset ikke har stabilisert bildebrikke, så du trenger optikk med stabilisering når du skal ta bilder i dårlige lysforhold. Min erfaring er dog at den optiske stabiliseringen i kit-objektivet ikke hjelper så alt for mye uansett.

Lenke til kommentar

Til etterretning, så bør det nevnes at hvis du fremdeles skulle ha noe optikk til EOS 500-en liggende, så vil den fungere på Canon sine digitale speilreflekser. Men den vil gi en smalere bildevinkel enn du er vant til, siden alle kameraene i din prisklasse har sensor som er mindre enn en filmrute.

Utover det så er det vanskelig å si noe mer. Litt av problemet med å anbefale kameraer er at alt på markedet er teknisk bra, så det handler mest om personlige preferanser. Jeg er ikke så ivrig på de minste speilløse selv, rett og slett fordi jeg synes de blir for små. Jeg foretrekker egentlig at systemkameraer har søker og et skikkelig fyldig grep. Skal jeg ha noe som går i jakkelomma så synes jeg et bra kompaktkamera er mer attraktivt.
 

Fuji x100s kan kanskje være et alternativ? Brukt bør det være mulig å innenfor budsjett.

Personlig mener jeg man skal være veldig forsiktig med å velge et slikt kamera som sitt "startkamera", jeg ser på et kamera som dette uten zoom som et nisjeredskap.

Tja, mitt startkamera var en rammesøker med fast 35mm-objektiv. Gikk fint å lære seg å fotografere med det  :whistle:

Lenke til kommentar

 

Tja, mitt startkamera var en rammesøker med fast 35mm-objektiv. Gikk fint å lære seg å fotografere med det  :whistle:

 

Alt går an, men som en "ny bruker" mener jeg det er bedre å ha en større grad av fleksibilitet, fordi man "ikke helt vet hva man liker", i tillegg er forskjellen mellom brenviddene en vesentlig del av den "fotografiske opplæringen".

 

AtW

Lenke til kommentar

Tror ikke man får et pent brukt X100S for 3 - 4.000, men man kan få et X100 (dvs uten S). Jeg har flere systemkameraer både med og uten speil men det kameraet jeg bruker mest er et X100S så jeg er nok veldig "nisje" :hmm:

 

Vil likevel ikke anbefale X100 som et nybegynnerkamera. 

 

Systemkamera uten god søker blir som å fotografere med en mobiltelefon.

En god søker ser jeg på som like viktig som god optikk enten man velger en EVF eller OVF løsning

 

Et brukt Olympus OM-D E-M10 eller OM-D E-M5 og objektiv burde være mulig å få kjøpt innenfor budsjett

Endret av LBe
Lenke til kommentar

Tror ikke man får et pent brukt X100S for 3 - 4.000, men man kan få et X100 (dvs uten S). Jeg har flere systemkameraer både med og uten speil men det kameraet jeg bruker mest er et X100S så jeg er nok veldig "nisje" :hmm:

 

Vil likevel ikke anbefale X100 som et nybegynnerkamera. 

 

Systemkamera uten god søker blir som å fotografere med en mobiltelefon.

En god søker ser jeg på som like viktig som god optikk enten man velger en EVF eller OVF løsning

 

Et brukt Olympus OM-D E-M10 eller OM-D E-M5 og objektiv burde være mulig å få kjøpt innenfor budsjett

Se etter Sony a6000 brukt, superkamera, lær deg manuell focus, kjøp etter hvert brukt manuelle focusobjektiver fra Nikon, Canon FD ol, bruk disse med adaptere og du får en mega fotoopplevelse. a6000 har en bildebrikke på 24,3 mpx, samme som brukes i Nikon APS-C kameraene, Jeg har et slikt, samt en A7II, og kan ikke få fullrost noen av disse. Bør klare å finne ett brukt ok til 3000-4000...

Lenke til kommentar

I fare for å være overdrevent negativ, så hadde jeg vegret meg for å låse meg til manuell fokus, det er i de fleste tilfeller en dårligere løsning, og er man interessert kan man fint slå på manuell-fokus på system med autofokus.

 

AtW

Sony a6000 har det beste autofocussystemet av de speilløse APS-C kameraene, punktum. Så dette er ikke noe problem. Kit-objektivet er ok, veeeldig kjapt i autofocus, og du kan gjerne kjøpe super zeiss optikk med Autofocus. Poenget mitt er at du får kjøpt suuuuper optikk med manuell focus for en slik og ingenting, du har fokus-peaking funsjon i kameraet og det blir artig å fotografere....

Lenke til kommentar

 

I fare for å være overdrevent negativ, så hadde jeg vegret meg for å låse meg til manuell fokus, det er i de fleste tilfeller en dårligere løsning, og er man interessert kan man fint slå på manuell-fokus på system med autofokus.

 

AtW

Sony a6000 har det beste autofocussystemet av de speilløse APS-C kameraene, punktum. Så dette er ikke noe problem. Kit-objektivet er ok, veeeldig kjapt i autofocus, og du kan gjerne kjøpe super zeiss optikk med Autofocus. Poenget mitt er at du får kjøpt suuuuper optikk med manuell focus for en slik og ingenting, du har fokus-peaking funsjon i kameraet og det blir artig å fotografere....

 

 

Nå er det mer enn speilløse APS-C som diskuteres her, den har kjapp autofokus, men feks olympus som tidligere ble vurdert er ca like rask. Begge to har veldig rask fokus.

 

Du får kjøpt bra optikk med manuell fokus ja, men man taper mye portabilitet og delvis kvalitet med å bruke overganger, jeg ser på det for spesielt interesserte å drive på med slikt. Jeg tror det er bedre å satse på et allsidig innstegskamera, og heller utvikle "særere" interesser etterhvert som man får prøvd seg litt.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

I fare for å være overdrevent negativ, så hadde jeg vegret meg for å låse meg til manuell fokus, det er i de fleste tilfeller en dårligere løsning, og er man interessert kan man fint slå på manuell-fokus på system med autofokus.

 

AtW

Sony a6000 har det beste autofocussystemet av de speilløse APS-C kameraene, punktum. Så dette er ikke noe problem. Kit-objektivet er ok, veeeldig kjapt i autofocus, og du kan gjerne kjøpe super zeiss optikk med Autofocus. Poenget mitt er at du får kjøpt suuuuper optikk med manuell focus for en slik og ingenting, du har fokus-peaking funsjon i kameraet og det blir artig å fotografere....

 

 

Nå er det mer enn speilløse APS-C som diskuteres her, den har kjapp autofokus, men feks olympus som tidligere ble vurdert er ca like rask. Begge to har veldig rask fokus.

 

Du får kjøpt bra optikk med manuell fokus ja, men man taper mye portabilitet og delvis kvalitet med å bruke overganger, jeg ser på det for spesielt interesserte å drive på med slikt. Jeg tror det er bedre å satse på et allsidig innstegskamera, og heller utvikle "særere" interesser etterhvert som man får prøvd seg litt.

 

AtW

 

Jeg har plenenty av opptikk som jeg bruker med overganger, bl.a en Zeiss Distagon 35 F2, i Nikon fatning, som jeg for det meste bruker på min A7II, Jeg vet ikke hvor du har det i fra at man taper kvalitet ved å bruke en overgang, som ikke gjør annet en å lede lyset inn mot sensor i samme tomme rom som i et speilreflekskamera. Dette vitner om null kunnskap, så du bør vel kjøpe deg et point and shoot kamera.

Lenke til kommentar

Med enkle overganger som du skisserer, så taper du kvalitet, fordi du i praksis cropper, og da får du mindre kvalitet per bilde, fordi du bruker en mindre del av objektivet. I tillegg fører to ekstra koblingsledd til større skeivheter som kan gi dårligere bilde på kantene. Videre kan man ikke stiller blenderåpningen på objektiv uten manuell blenderkontroll.

 

AtW

Lenke til kommentar

Se forøvrig her for noe informasjon om det ene punktet:

 

http://www.lensrentals.com/blog/2013/09/there-is-no-free-lunch-episode-763-lens-adapters

 

AtW

Det har gått noen liter vann i Glomma siden 2013, og jeg har både erfart og sett andre bruke de gode adapterne som en nå får kjøpt, uten at disse problemene er nevneverdige. Det eer som regel fotografen som er problemet, som i de aller aller fleste tilfeller. Proft utstyr gjør ikke proff fotograg, men en proff fotograf kan gjøre magiske bilder ut av et point and shoot kamera.

Lenke til kommentar

 

Se forøvrig her for noe informasjon om det ene punktet:

 

http://www.lensrentals.com/blog/2013/09/there-is-no-free-lunch-episode-763-lens-adapters

 

AtW

Det har gått noen liter vann i Glomma siden 2013, og jeg har både erfart og sett andre bruke de gode adapterne som en nå får kjøpt, uten at disse problemene er nevneverdige. Det eer som regel fotografen som er problemet, som i de aller aller fleste tilfeller. Proft utstyr gjør ikke proff fotograg, men en proff fotograf kan gjøre magiske bilder ut av et point and shoot kamera.

 

 

Er det noen grunn til å tro at adapterring-teknologien har utviklet seg svært mye siden den gang? Sier ikke at det er gigantiske problemer, folk bruker jo adaptere, men det betyr ikke at det ikke er noe tap av kvalitet.

 

Og jeg som trodde point and shoot var forbeholdt oss med null kunnskap....

 

AtW

Lenke til kommentar

Mange som kjøper SLR, uten å ha den nødvendige interesse for både å utnytte mulighetene, og å ta det med seg slik at det blir tatt bilder, ender etterhvert med å legge disse nesten ubrukt på finn.no. Speilløse systemkamera er som regel mindre, og lettere å ta med, men gir ingen merverdi sammenlignet med et godt kompaktkamera dersom man ikke har planer om å kjøpe optikk utover standardobjektivet. For mange er derfor et godt kompaktkamera det beste valget. Det er også slik at de beste bildene er det som faktisk blir tatt fordi kameraet var med, ikke de som kunne vært tatt med det supre kamera som ligger i bunnen av klesskapet. Dette forutsetter at kameraet har en størrelse som gjør at det kan være med, og at det er tilpasset de forhold det skal brukes under. Jeg nevnte tidligere vanntett (inkl tåler støt og frost), da dette gir mulighet for å ta bilder på stranda, i bassenget, på båttur, i slalombakken etc. Det finnes etterhvert flere gode alternativer som kombinerer disse egenskapene og samtidig tar gode (nok) bilder, som Olympus TG-4, eller Panasonic DMC-FT5 for de med lavere budsjett. Her er det ikke mye manuelle muligheter, men intelligent (nok) automodus til at alle kan ta gode bilder. For de som har litt mer interesse for foto, og vil ha manuelle muligheter, finnes gode kompakter som Canon PowerShot G-serien.

 

Mulighetene er mange, og det er viktig å ha tenkt grundig gjennom både behov, ønsker, formål og bruksområde før man kjøper. Ellers blir man fort selger av (u)brukt utstyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...