Gå til innhold

Sommerjobb 2016 - Anbefalte jobber


Anbefalte innlegg

Hei.

Er en gutt på 17 år som snart skal begynne å søke etter sommarjobb. Så eg har et par spørsmål.

Er det nokon som har jobbar å anbefale? Eg er ikkje kresen på kva jobb det er, men er selvfølgelig eit pluss at det er bra betalt osv. Nokon som har anbefaliger/erfaringer å dele? Setter stor pris på svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er slettes ikke et krav å være i god form for å jobbe på ett lager. Hvem som helst kan jobbe en slik plass.

Bare for å ha det sagt så er det vanskelig å få jobb på et lager uten trucksertifikat.

 

Som plukker trenger du ikke noe sertifikat nei, og jo de tar bare inn folk som kan plukke i greit tempo i 8 timer. ref: har jobbet som det selv et par sommere. Ingen tykke folk på jobb der for å si det slik.

Endret av Sampson
Lenke til kommentar

Lagerjobb kan være så mangt, såvidt jeg vet bruker plukkere trucker i sitt arbeid.

Det kan like så godt være tykke folk på et lager som på andre arbeidsplasser.

Akkurat en slik plukkjobb som du beskriver kan det være en fordel å være i grei form, men det gjelder vell uansett hvilken jobb en har.

 

OT: Anbefaler TS å høre litt rundt med bekjente. Det er helt klart mye lettere å få en sommerjobb om du kjenner noen som jobber der fra før av.

Endret av SpongeFrog
Lenke til kommentar

 

Det er slettes ikke et krav å være i god form for å jobbe på ett lager. Hvem som helst kan jobbe en slik plass.

Bare for å ha det sagt så er det vanskelig å få jobb på et lager uten trucksertifikat.

 

Som plukker trenger du ikke noe sertifikat nei, og jo de tar bare inn folk som kan plukke i greit tempo i 8 timer. ref: har jobbet som det selv et par sommere. Ingen tykke folk på jobb der for å si det slik.

 

 

Dette tror jeg er noe spesielt for din arbeidsplass. Har vært på en god del lager rundt om i verden ift arbeid og har sett plukkere i alle størrelser for å si det slikt :-) 

 

Men med lite automasjon og mye bevegelse er det absolutt en fordel å være i god form for å plukke nok ila en dag! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Når har du bursdag? Blir du 18 før sommarferien?

 

Så fort du blir 18 år så åpner det seg ein del andre alternativ for jobbar. Som mindreårig så kan du ikkje settast til arbeid som:
"kan være til skade for deres sikkerhet, helse, utvikling eller skolegang. Departementet kan i forskrift bestemme hva slags arbeid som er omfattet av dette forbudet og om listeføring av arbeidstakere under 18 år."

Dette betyr ofte fyrst og fremst at du ikkje kan jobbe med maskiner som plenklipparar, dreiebenkar, eller i omgivelser som kan være helseskadelige. I tvilstilfeller så vil dei fleste arbeidsgivarar tolke dette strengt sidan arbeidstilsynet ilegger harde straffar dersom det går galt og ein mindreårig arbeidstakar skadar seg (alvorleg) på jobb.

 

Mitt tips er at sidan du no er tidleg ute så bør du sjekke muligheitene for sommarjobb i kommunen og i selskap som kommunen har eigarinteresser i (typisk interkommunale vannverk, kraftselskap, renovasjonsselskap, osv). Det er mange kommunar (og dermed også selskap som kommunen er eigar i) som har policy på å tilby X antall sommarjobbar til lokalt tilhøyrande ungdom. Det er ikkje alle jobbane som er like meiningsfulle, men for mange kommunar så er det viktigaste å tilby sommarjobb og dermed også arbeidserfaring til dei som vil ha det.

 

Ellers så vil du nok finne dei beste sommarjobbane blant dine foreldres kontaktnettverk, kanskje dei kjenner nokon som vurderer å leige inn nokon til å hjelpe til i sommar men som ikkje vil annonsere på det åpene markedet etter slik arbeidskraft?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...