Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kjøp av første bolig - Hva frykter jeg mot forkjøpsrett?


Anbefalte innlegg

Beklager mulig misvisende Tittel, vanskelig å beskrive i èn setning.

Jeg har nå vært på boligjakt i ca 7mnd, og har endelig funnet "den rette". Prisen er ganske fornuftig, jeg har alt av økonomi og lån på stell, og kan gå et stykke over prisantydning også om nødvendig.

Problemet jeg frykter før jeg byr nå, er den såkaldte forkjøpsretten, siden dette er en del av et boligbyggelag.

Boligen er en leilighet, hvorav det er totalt ca 6 ledige leiligheter fordelt på 3 bygninger, alle er under felles borettslag og boligbyggelag. Det har ikke vært spesielt mye aktivitet rundt leilighetene, den leiligheten jeg har sett på har bare èn annen som er satt opp som interessert, og alle leilighetene til salgs har vært ute en stund (1-3mnd). Derfor frykter jeg ikke en "hard konkurranse" på det punktet. Men jeg er redd for at noen prøver å ta boligen på forkjøpsrett. Dette er fra sørlandets boligbyggelag.

 

Her er mine følgende spørsmål:

1: Hvis jeg får boligen på budrunde, og noen kommer med forkjøpsrett i etterkant, har jeg da muligheten til å by videre "over forkjøpsrett" for å prøve å få boligen tilbake?

2: Tid er en god idè å "fullføre" budet, slik at det blir størst sjans for meg at forkjøpsretten ikke blir brukt? 

3: Har man lov å be om informasjon om evt person som kommer med forkjøpsrett, for å prøve å forhandle med denne personen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan svare på spørsmål 1 og 3, men jeg forstår ikke hva du mener med spørsmål nr 2.

 

1: Nei, det har du ikke mulighet til.

3: Du kan jo alltids be om det, så kan megler høre om den personen er interessert i det. Men jeg har aldri hørt at det har skjedd, og jeg tviler på at du kommer noen vei med det.

 

Ofte gjøres en såkalt parallellavklaring av forkjøpsretten som vil si at muligheten for å melde inn forkjøp lyses ut i forkant av budrunden. Da vil forkjøpsretten bli avklart raskere, ofte dagen etter budrunden, og du kan sjekke om det har vært meldt forkjøp før budrunden starter. Dette sjekker du på nettsiden til boligbyggelaget.

Lenke til kommentar

  1. Nei, det er ikke mulig. 

  2. Det er 14(?) dagers "karantene" etter at selger har akseptert budet til noen kan melde sin interesse for forkjøpsrett. Siden leilighetene har ligget ute så lenge som du skisserer spørs det om noen kommer til å bruke forkjøpsretten på denne leiligheten.

Du kan alltid prøve men det spørs om du kommer særlig langt med det. 

Lenke til kommentar

Forkjøpsrett er greit om du skal kjøpe og dritt når du selger. 

Dritt fordi at du som selger kunne fått mer om det hadde vært budkrig når den lå ute framfor at noen "tok" den på ansennitet. 

 

Det jeg har gjort tidligere når jeg har solgt mine objekt som har vært i brl er at jeg har forhåndsutlyst leiliigheten sånn at den ikke har ligget på finn eller vært annonsert når forkjøpsretten har vært utlyst. 

 

Dermed må folk vite hva de ser etter når de skal melde forkjøp, altså hvilket byggefelt osv. 

 

Det funker som fy det.. flere som ville ta den siste vi hadde på forkjøp, men det var ikke mulig og det ble mer $$ i lomma mi :)

Lenke til kommentar

Iallefall når jeg kjøpte en leilighet, så ble den markert som "Solgt" med en gang de godtok budet på Finn\meglerens nettside.

 

Den havnet riktignok på boretslagets nettside i 14 eller 20 dager, men utover det så gikk det jo greit :)

riktig. Kjøpte det just og er merket som solgt, nå venter vi bare på at det skal i avisen eller på nettsida, så er det bare å krysse fingrene :)

 

Takker for svar alle sammen!

Lenke til kommentar

Det som skjer nå er at BBL (Boligbyggelaget) lyser ut boligen for forkjøpsrett, dette skjer ofte på et spesifikt tidspunkt hver uke. Når tiden er over og ingen har meldt interesse har du fått boligen til de betingelsene som er gitt (pris, møbler og annet som er avtalt skal stå). Hvis noen med medlemskap i BBL melder interesse før fristen må du enten ha et medlemskap med høyere ansiennitet og selv bruke forkjøpsrett eller lete etter en annen bolig.

 

Kjøper som snapper bolig med forkjøpsrett må godta bolig med samme vilkår og pris som budvinner.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Gratulerer! Da gjenstår en tur i banken og tidligere boligeier for å signere papirer tenker jeg. Når er overtakelsesdato?

Takk for det!

"Ukjent" enda, det er avtalt iløpet av februar men det er litt ubestemt hvilken dag siden eier er i reise i utlandet, og vet ikke tid han kommer tilbake enda. Litt kjedelig å vente et par uker ekstra på første boligen, men nå har jeg boligen ihvertfall :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...