Gå til innhold

[Løst] RAM ødelagt ved bruk av PC uten RAM viftekjøling?


Exxon Valdez

Anbefalte innlegg

Velkommen,

 

Blir RAM brikkene ødelagt dersom jeg bruker stasjonær PC med uten RAM viftekjøling?

 

Kan forstå at de ryker dersom stasjonær PC benyttes til tunge oppgaver som produserer mye varme, men nå er Corsair viftene så bråkete at jeg kan ikke bruke de lengre. Dette er snakk om 12GB RAM fordelt på 6 stk 2GB minnebrikker. 

 

Takker for svar på forhånd:)

 

Exxon Valdez

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er volten\frekvensen som gjør rambrikkene blir varme.

Som du sikkert ser på DDR3 trenger ingen 1333 mhz eller 1600 mhz rambrikker kjøler.

Tviler på det skulle ha noe så si er særlig skjermkortet\Cpu som blir varm.

 

Men fordel med heatspreater i så fall.

I verstefall kan rambrikkene gjøre maskinen ustabil f.eks den slår av seg eller fryser. Det løser du i så fall å ha lavere volt\klokkehastighet da i de fleste tilfeller kan rambrikker kjøre på lavere frekvenser men kan ikke garantere alle rambrikker kan det.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Disse brikkene støtter en hastighet på 1866MHz, men siden prosessoren Intel Core I7-975 støtter bare 1066MHz, så regner jeg med at RAM brikkene ikke operer med høyere hastighet enn prosessorens flaskehals. Brikkene er dessuten 6 år gamle. 

 

Så det du mener er at siden de opererer med bare 1066MHz, så betyr det at jeg fint klarer meg med uten sånn RAM viftekjøler? De har sånn varmefordeler på toppen i svart metall.

Endret av Exxon Valdez
Lenke til kommentar

Tok noen telefoner idag.

 

Det er visst ikke noe særlig behov for minnekjøling lengre egentlig. Det fortsatt vanlig å bruke de dersom en overklokker maskinen, men dersom en ikke overklokker da klarer en seg med uten minnekjøling.

 

Dessuten så selges det ofte stasjonær PC med uten sånn spesial minnekjøling, og det er også ofte slik at dersom en får sånn minnekjøling, så er de spesielt tilpasset de minnebrikkene en har valgt, pga høyder og varmefordelere på brikkene. 

 

Problemet her er at om jeg skal ha en ny minnekjøling, så må jeg ha den eksakt samme minnekjølingen fra Corsair, som passer til mine minnebrikker fra Corsair. Og da vil den bare begynne å bråke igjen, fordi det har skjedd før når jeg byttet til en reserve minnekjøler som er identisk med den jeg har. De begge er blitt ubalansert og bråker noe jævlig hele tiden.

 

Beslutningen blir å kjøre maskinen med uten minnekjøling fra nå av, resten av levetiden til maskinen.

 

Tråd løst. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...