Gå til innhold

(Gaming) PC til 10-15k


Anbefalte innlegg

Vurderer å bygge meg en ny PC. Lenge siden jeg har gjort det nå. De siste gangene har jeg bare kjøpt ferdig fra Komplett. Men nå har jeg lyst til å bygge en fra bunnen selv. Har brukt mange timer på å lese om prosessorer, RAM, hovedkort og skjermkort og kommet fram til dette oppsettet:

 

http://www.prisjakt.no/list.php?l=243025&view=m

 

Er det noen som har noen synspunkter/forslag til endringer på dette?

 

PC'en skal i hovedsak brukes til spill. Ikke video-/bilderedigering (I hvert fall veldig minimalt), så da vil vel en i5 prosessor holde? Nå er jo den prosessoren jeg har valgt ut en "K-prosessor" til overklokking. Har aldri drevet noe særlig med det, og vet egentlig ikke om jeg kommer til å gjøre det heller. Bare tenkte at det var greit å ha muligheten om jeg skulle få lyst til å prøve det. Men om jeg dropper prosessor til overklokking, så trenger jeg vel ikke Z-hovedkort heller?

 

Veldig takknemlig for tips og synspunkter. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Holder i massevis med i5 ja :)

 

Veldig bra liste, ville dog byttet strømforsyning til Evga 850 G2/750 G2 og samsung 850 Evo 500GB (greit med litt god plass ;) )

Med en såpass sterk psu er det vel enda bedre grunn til å bytte ut 970 med 390?

 

 

Ser ikke noen grunn til å ikke gjøre det. Trodde kun TS foretrakk nvidia siden han hadde valgt det. 390 har vel bedre ytelse enn 970.

 

Hvis du har 15k å svi av og den skal hovedsakelig brukes til spill, hvorfor ikke oppgradere til GTX 980? Eventuelt 980 TI om du kan strekke deg så langt.

Det er enten 970 (eller 390 fra amd), eller 980 Ti. 980 er mye dyrere, men gir lite ekstra fps. 980Ti koster kun 1500 mer enn 980 og har en god del bare ytelse. 

Lenke til kommentar

God strømforsyning er noe av det viktigste i en rig og akkurat den du har valgt er ganske så elendig. Velg en god strømforsyning med gull sertifisering eller bedre. Evga har noen gode, men de er litt større enn fleste. Andre er RM serien fra corsair. Folk sier at disse heller ikke er sååå bra, men jeg har hatt 5-6 forskjellige oppigjennom årene og aldri hatt problemer med de.

 

Dilemmaet mellom 970 eller 390 er forsåvidt ingen forskjell hvis du ikke har tenkt å spille på høyere oppløsning enn "standard" som er 1080p. Begge kort funker bra her, men jeg foretrekker 970 på 1080p da den trekker mindre strøm og varmer mindre. Den du har valgt har jeg hatt selv og det er sikkert det beste og "mest for pengene" kortet jeg har hatt i løpet av 20 år. Det er HELT lydløst.

 

GTX 980 er bortkasta 1000-lapp og 6600k er bedre enn 4690k for gaming.

 

Lykke til.

Endret av tommynecro
Lenke til kommentar

En ting som kan være verdt å ta med i beregningen når man tenker på 970 vs 390 er muligheten for freesync/g-sync.

 

Forskjellen mellom de to er at G-sync krever en egen krets i skjermen, mens en skjerm med freesync trenger ikke det. Ofte koster skjermer med g-sync innebygd mer enn en tusing mer, selv om det er samme skjerm i bunnen.

 

edit: Freesync er kun støttet av AMD, mens G-sync er Nvidia-exclusive.

Endret av noobsquad
Lenke til kommentar

Dilemmaet mellom 970 eller 390 er forsåvidt ingen forskjell hvis du ikke har tenkt å spille på høyere oppløsning enn "standard" som er 1080p. Begge kort funker bra her, men jeg foretrekker 970 på 1080p da den trekker mindre strøm og varmer mindre. Den du har valgt har jeg hatt selv og det er sikkert det beste og "mest for pengene" kortet jeg har hatt i løpet av 20 år. Det er HELT lydløst.

 

Du har rett i at 970 er kjøligere, lager mindre lyd og trekker mindre strøm, men forskjellene er uvesentlige. I denne testen  måles det 41 vs 39 desibel og 73 vs 71 grader. En heftig gaming-rig brukte 370 watt med GTX 970 og 441 watt med 390. (EVGA 970 og MSI 390).

 

Med så små forskjeller synes jeg ytelsen bør telle mye. Selv om begge kortene gir god ytelse for pengene, synes jeg 390 kommer best ut når den gir bedre fps i de fleste spill (ikke minst i 1440p). Hvis man i tillegg skal velge Freesync eller Gsync-skjerm blir valget enda enklere.

Lenke til kommentar

 

 

 

Ser ikke noen grunn til å ikke gjøre det. Trodde kun TS foretrakk nvidia siden han hadde valgt det. 390 har vel bedre ytelse enn 970.

 

 

 

390 har bedre ytelse stock, men overklokker man begge maks, så er de nok veldig like. Mulig 970 vinner i de fleste tilfeller med 1080p, siden 390 overklokker elendig.

Lenke til kommentar

God strømforsyning er noe av det viktigste i en rig og akkurat den du har valgt er ganske så elendig. Velg en god strømforsyning med gull sertifisering eller bedre. Evga har noen gode, men de er litt større enn fleste. Andre er RM serien fra corsair. Folk sier at disse heller ikke er sååå bra, men jeg har hatt 5-6 forskjellige oppigjennom årene og aldri hatt problemer med de.

 

Er sikkert noen som også ikke har hatt problemer med sin cx strømforsyningen heller, men det betyr ikke at vi anbefaler de selvom.

RM serien er ikke noe bra, men RMx og RMi er bra :) Hx og Ax seieren er også bra :)

Lenke til kommentar

 

God strømforsyning er noe av det viktigste i en rig og akkurat den du har valgt er ganske så elendig. Velg en god strømforsyning med gull sertifisering eller bedre. Evga har noen gode, men de er litt større enn fleste. Andre er RM serien fra corsair. Folk sier at disse heller ikke er sååå bra, men jeg har hatt 5-6 forskjellige oppigjennom årene og aldri hatt problemer med de.

Er sikkert noen som også ikke har hatt problemer med sin cx strømforsyningen heller, men det betyr ikke at vi anbefaler de selvom.

RM serien er ikke noe bra, men RMx og RMi er bra :) Hx og Ax seieren er også bra :)

 

 

Jeg liker alltid å anbefale ting jeg har prøvd selv. Det har alltid vært min ting. :D

Lenke til kommentar

 

Dilemmaet mellom 970 eller 390 er forsåvidt ingen forskjell hvis du ikke har tenkt å spille på høyere oppløsning enn "standard" som er 1080p. Begge kort funker bra her, men jeg foretrekker 970 på 1080p da den trekker mindre strøm og varmer mindre. Den du har valgt har jeg hatt selv og det er sikkert det beste og "mest for pengene" kortet jeg har hatt i løpet av 20 år. Det er HELT lydløst.

 

Du har rett i at 970 er kjøligere, lager mindre lyd og trekker mindre strøm, men forskjellene er uvesentlige. I denne testen  måles det 41 vs 39 desibel og 73 vs 71 grader. En heftig gaming-rig brukte 370 watt med GTX 970 og 441 watt med 390. (EVGA 970 og MSI 390).

 

Med så små forskjeller synes jeg ytelsen bør telle mye. Selv om begge kortene gir god ytelse for pengene, synes jeg 390 kommer best ut når den gir bedre fps i de fleste spill (ikke minst i 1440p). Hvis man i tillegg skal velge Freesync eller Gsync-skjerm blir valget enda enklere.

 

 

Faktisk så er 970 likt/bedre i 1080p og da snakker jeg stock. Hvis du OC'r 970 så blir den betydelig bedre enn oc'd 390 for 1080p som fortsatt er oppløsningen 95%~~ brukere praktiserer. Hvis vi går over på 1440p blir det en helt annen ting, men jeg spesifiserte i min post at den anbefalingen gjelder for 1080p.

 

Nå snakker jeg "overall performance" av disse kortene. Hvis du tar spesifikke spill så blir resultatene her og der. Spørs hva man spiller.

 

Og en siste ting, når det gjelder hva som er det smarteste kjøpet så er det nok 390 da det har mer vram og er rett og slett bedre for 1440p+ oppløsninger og faktum at freesync skjermer er billigere, men igjen dette er bare hvis du tror at du noengang kommer til å gå ifra 1080p.

 

En ting er sikkert dog, du kan få kjøpt en 970 brukt for betydelig mindre penger og bruktmarkedet flommer over av de... Jeg ser ingen 390 per dags dato. Uansett hva du velger, hvis du spiller på 1080p og ikke har tenkt å gå ifra det i nærmeste fremtid så kan du velge hva du vil. Personlig ville jeg gått for det billigere alternativet. 

 

Hva enn du velger, OC THAT B******.

Endret av tommynecro
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar alle sammen. :)

 

Da virker det som det var bred enighet om at jeg burde bytte strømforsyning i hvert fall. :p

 

Når det gjelder AMD vs Nvidia er jeg fortsatt i tvil. Har egentlig alltid vært fornøyd med Nvidia, men det betyr jo ikke at jeg ikke er åpen for å bytte. Det er vel det at man har lett for å holde seg til det man er fornøyd med fremfor å bytte til noe "ukjent". Men jeg får lese litt flere reviews og se på youtube. Kommer nok ikke til å spille noe høyere enn 1080p med det første. Å gi noe særlig mer enn rundt 3500kr for grafikkort nå gidder jeg ikke. Kjøper meg en brukbar gaming pc nå og så oppgraderer jeg den heller litt da jeg er ferdig med studiene neste sommer og begynner å tjene penger som gress. :p

Men da virker det som prosessoren er grei og ingen har foreløbig kommet med noe negativt om verken hovedkort eller minne, så da er vel de greie og. CPU-kjøleren er også grei?

 

Er det noen som har et bra, billig og ikke altfor stort kabinett å anbefale? Så litt på Fractal Design Define R5. Det har fått veldig gode anmeldelser. Det er jo egentlig ganske stilig, men kanskje en smule firkanta for min smak. Noen som har erfaringer med hvordan det er å bygge i det? Valgte det jeg har valgt fordi det er vindu på det, men det er jo ikke akkurat et must at det er det heller.

 

Og helt til slutt, skjerm. Skjermen vil jo på en måte gi seg etter at jeg har valgt grafikkortet da kanskje, men noe å anbefale slik generelt?

Lenke til kommentar

 

Er det noen som har et bra, billig og ikke altfor stort kabinett å anbefale? Så litt på Fractal Design Define R5. Det har fått veldig gode anmeldelser. Det er jo egentlig ganske stilig, men kanskje en smule firkanta for min smak. Noen som har erfaringer med hvordan det er å bygge i det? Valgte det jeg har valgt fordi det er vindu på det, men det er jo ikke akkurat et must at det er det heller.

 

Og helt til slutt, skjerm. Skjermen vil jo på en måte gi seg etter at jeg har valgt grafikkortet da kanskje, men noe å anbefale slik generelt?

Jeg bygget med Fractal Define R5 i høst. Synes det gikk veldig greit. Jeg kan forstå at du synes kabinettet ser firkantet ut, men det er smak og behag. Selv synes jeg det er greit med et diskret design. Personlig foretrekker jeg stilrent og kjedelig fremfor sterke farger. Du kan for øvrig kjøpe R5 med vindu, hvis det er viktig for deg.

 

Jeg kjøpte AMD-kort og valgte derfor denne skjermen, da jeg fikk freesync-støtte og 144 hz.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar alle sammen. :)

 

Da virker det som det var bred enighet om at jeg burde bytte strømforsyning i hvert fall. :p

 

Når det gjelder AMD vs Nvidia er jeg fortsatt i tvil. Har egentlig alltid vært fornøyd med Nvidia, men det betyr jo ikke at jeg ikke er åpen for å bytte. Det er vel det at man har lett for å holde seg til det man er fornøyd med fremfor å bytte til noe "ukjent". Men jeg får lese litt flere reviews og se på youtube. Kommer nok ikke til å spille noe høyere enn 1080p med det første. Å gi noe særlig mer enn rundt 3500kr for grafikkort nå gidder jeg ikke. Kjøper meg en brukbar gaming pc nå og så oppgraderer jeg den heller litt da jeg er ferdig med studiene neste sommer og begynner å tjene penger som gress. :p

Men da virker det som prosessoren er grei og ingen har foreløbig kommet med noe negativt om verken hovedkort eller minne, så da er vel de greie og. CPU-kjøleren er også grei?

 

Er det noen som har et bra, billig og ikke altfor stort kabinett å anbefale? Så litt på Fractal Design Define R5. Det har fått veldig gode anmeldelser. Det er jo egentlig ganske stilig, men kanskje en smule firkanta for min smak. Noen som har erfaringer med hvordan det er å bygge i det? Valgte det jeg har valgt fordi det er vindu på det, men det er jo ikke akkurat et must at det er det heller.

 

Og helt til slutt, skjerm. Skjermen vil jo på en måte gi seg etter at jeg har valgt grafikkortet da kanskje, men noe å anbefale slik generelt?

Har bygget i R5 noen ganger, fantastisk kabinett. Syns det er en av de beste, ville dog heller gått for Define S, jeg syns den er mye finere lg det holder som oftest med 3 3.5 plasser og 2 2.5 plasser :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...