Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Splitte cat5e kabel og hastighets tap


Gjest medlem-305018

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-305018

Heisann folkens! 

 

Jeg har en cat5e kabel som går fra et felles patche panel i teknisk rom hjemme hos meg. 

Jeg ønsker to kabler som går til et rom, men jeg får ikke dratt ut eksisterende kabel og byttet den ut. 

 

Lurer derfor på om det er mulig å splitte en cat5e kabel slik at du får to kabler som går gjennom dette røret? Og vill jeg få noen hastihets tap ? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann folkens! 

 

Jeg har en cat5e kabel som går fra et felles patche panel i teknisk rom hjemme hos meg. 

Jeg ønsker to kabler som går til et rom, men jeg får ikke dratt ut eksisterende kabel og byttet den ut. 

 

Lurer derfor på om det er mulig å splitte en cat5e kabel slik at du får to kabler som går gjennom dette røret? Og vill jeg få noen hastihets tap ? 

Finns billiga GB switchar för ett par hundralappar om du inte har lust att mista ytelse.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-305018

Ja okei takk :) 

Bruker en switch i dag, men tingen her var at internett inn i huset er i et annet rom. Skulle gjerne kjørt det inn i et annet rom, for så å kjøre det gjennom brannmur, server o.l.. Også tilbake til dette rommet hvor nettverket fordeler seg ut i resten av rommene i huset. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dKc7vp3W

Internet kommer inn i rom A, men du sitter på rom B? Du har per i dag en switch i rom A eller B? Skal du kjøre disse tjenestene fra din egen maskin i rom B og så tilbake til rom A?

Lenke til kommentar

Om du hadde tenkt ett slikt system, så ville jeg heller sett på om du kan få til en VLAN løsning.

Denne lar deg sende flere nettverk i samme kabelen og samtidig holde dem atskillt, dette krever dog hardware i begge endene av kabelen som kan gjøre jobben.

Dette er en løsning som krever litt mer tenking og muligens innkjøp, men samtidig gi deg full hastighet kontra en splittet kabel.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-305018

Takk :) Tror kankje svaret til siste mann her stemmer best. 

 

Men for å forklare litt bedre. Nettverket kommer i dag inn i huset i Rom A, her samler også alle CAT kablene fra elle rom seg. Jeg har kotor og "serverrom" i Rom B. Grunnet lite plass og for mye varme i Rom A. Så jeg ønsker at nettverket skal gå fra Rom A til Rom B, gjennom servere, brannmurer og diverse. For så å gå tilbake til Rom A og bli fordelt ut i alle rommene i huset igjen. :) 

Lenke til kommentar
Gjest medlem-305018

Har hatt elektriker her også, kabelen sitter BOM og jeg tør ikke ta i redsel for å ødlegge røret den ligger i :)

Endret av medlem-305018
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...