Gå til innhold

tilstedeværelse... Aktivitestsbånd... Mobil


Anbefalte innlegg

Hei

 

Er det noen god løsning på tilstedeværelse i huset, og eventuelt hvor man oppholder seg? 

Ser at noen har nevnt fitbit, og bruk av mobil, fungerer dette nå?

Hva med GPS på mobilen kan den brukes til dette? Er det eventuelt problematisk/ønskelig?

 

Tenker også på det med å koble fitbit eller lignende aktivitetsmåler/bånd til, hvilke fordeler og funksjoner kan dette ha?? Ser Fitbit Charge HD er på tilbud nå...

 

mvh tonheim

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal sies... Jeg er ikke noe aktivit person som trener å står på.

Men ønsker å få en oversikt over søvn og dagsrytme, mest mulig automatisk og uten at jeg må gjøre mye for å få det logget og oversikten tilgjengelig.

 

Om jeg i tillegg fikk økt brukervennlighet i et Smarthus er dette gull. F.eks. fitbit i HS3, hva er fordeler med det?

Lenke til kommentar

Jeg vet bare om en kobling mellom aktivitetslogger og smarthussystem, og den har jeg skrevet selv:

http://board.homeseer.com/showthread.php?t=175280

 

Men det finnes ingen systemer for å logge innendørs posisjon pr dags dato (innen rimelighetens grenser), men et par lovende systemer er på trappene (typisk folkefinansierings-opplegg, så det gjenstår å se). De er dyre, dog....

Lenke til kommentar

Fitbitseer som Moskus har henter all info direkte fra fitbit nettsiden.

 

Når det gjelder å vite om man er hjemme eller ikke så har jeg den siste måneden prøvd mange løsninger, felles for alle automatiske jeg har prøvd er at det er ustabilt og ofte mye lagg, da blir det i mine øyne ikke brukbart. Det som har fungert best til dette av det jeg har vært testet var Backitude sammen med PHLocation plugin, så hvis du vil teste start der.

 

Ente opp med å ta i bruk en gammel alarm jeg har i huset, er den på er vi borte, er den av er vi hjemme.

Lenke til kommentar

Hei

 

Er det noen god løsning på tilstedeværelse i huset, og eventuelt hvor man oppholder seg? 

Ser at noen har nevnt fitbit, og bruk av mobil, fungerer dette nå?

Hva med GPS på mobilen kan den brukes til dette? Er det eventuelt problematisk/ønskelig?

 

Tenker også på det med å koble fitbit eller lignende aktivitetsmåler/bånd til, hvilke fordeler og funksjoner kan dette ha?? Ser Fitbit Charge HD er på tilbud nå...

 

mvh tonheim

 

I epleverden har jeg en god stund brukt en plugin som sjekker trådløs-ruter om mobil er tilkoblet eller ikke. Ulempen er at mobilen kan skru av WiFi for å spare strøm i kortere perioder, men med en forsinkelse på 30 minutter (mobil må være frakoblet i 30 minutter før den blir satt som borte) har det vært 100% stabilt hos meg. Smartphone radar

 

Et alternativ kan være å bruke FING

 

Her er et alternativ som også bruker posisjon og avstand hjemmefra.

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere bruker jeg Bluetooth som deteksjon på tilstedeværelse. Har en USB-dongle koblet til en PC parret med min og samboerens mobiler, en (gratis) plugin til HS3 - fungerer fjellstøtt. Når vi (eller en av oss) svinger inn på gårdsplassen hjemme slås lyset i stua på og det annonseres på høyttalere hvem som er kommet hjem (hvis noen andre allerede er hjemme).

 

Åpning av garasjedør, inngangsdør og slikt har jeg med vilje ikke lagt inn. :)

Lenke til kommentar

Hva med å bruke Netatmo Welcome? Den får gode skussmål for ansiktsgjenkjenning, her fra Komplett: https://www.komplett.no/product/849865/hjem-fritid/smarte-hjem-sikkerhet/smarte-hjem/netatmo-welcome-home-camera#productinfo

 

Man kan registrere webhooks i Netatmo-APIet som gjør at man slipper å polle.

 

Krever vel at man har en Netatmo stasjon/controller og at man har en eksponert server som Netatmo kan nå med webhooken, så vidt jeg skjønner. Og så må man kanskje ha 2 stk for å få med både ankomst og utreise...

Lenke til kommentar

 

Vi bruker iPhone.

Jeg har forsøkt å bruke Bluetooth til å detektere iPhoner, men det har funket så dårlig.

Jeg mente det hadde noe med at iPhonen skrur av Bluetooth'en etter en tid eller noe sånn?

Hvilken plugin bruker du?

Bruker jon00s Proximity detector. Den fungerer fint, men du er avhengig av å ha en bluetooth-dognle som takler litt rekkevidde. Jeg kjøpte en på Clas for en god stund siden (de har ikke den lenger nå) som virket fint. Jeg kjøpte så en fra AirCable som skal ha ekstrem rekkevidde, men jeg synes den fra Clas var omtrent like bra. Viktig at de ikke bruker egen driver, men MS sin innebyggede BT-stack for at plugin skal virke.

 

iPhone skrur ikke av BT, derimot dropper den wifi når den ikke trenger det, så derfor kan man ikke bruke wifi som deteksjon. jon00s plugin kan bruke begge, evt en kombinasjon slik at påliteligheten øker.

 

Hva med å bruke Netatmo Welcome? Den får gode skussmål for ansiktsgjenkjenning, her fra Komplett: https://www.komplett.no/product/849865/hjem-fritid/smarte-hjem-sikkerhet/smarte-hjem/netatmo-welcome-home-camera#productinfo

 

Man kan registrere webhooks i Netatmo-APIet som gjør at man slipper å polle.

 

Krever vel at man har en Netatmo stasjon/controller og at man har en eksponert server som Netatmo kan nå med webhooken, så vidt jeg skjønner. Og så må man kanskje ha 2 stk for å få med både ankomst og utreise...

 

Netatmo Welcome er jeg ikke så imponert over - du må liksom stå foran den og vise trynet for at den skal se deg. Og så definerer den deg som ikke hjemme hvis den ikke har sett deg på x antall timer (angis av bruker). Som hjemme/ikke hjemme -deteksjon er den ikke en god løsning.

Endret av mk1 black limited
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...