Gå til innhold

Får man en grei skjerm for 1000-2000? Tenker størrelse 22-24". Villig til å kjøpe brukt. = )


Gjest Bruker-239845

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-239845

Heisann,

 

Denne fungerer helt greit, men jeg er fristet til å kjøpe noe litt større som jeg kan ha til hjemmebruk, da 14" blir litt lite. Ser for meg maksimum 24".

 

Bruksområdet er programmering, Excel og charts av aksjer (se vedlagt). 

 

Bildet trenger altså ikke være spesielt pent, men fint om skjermen er vennlig for øynene da det blir en del timer. Vet ikke hvilke faktorer som eventuelt spiller inn på det. Så ut som det ligger et drøss med skjermer på Finn, så er null problem å kjøpe noe brukt om det kan gi value.

 

På forhånd takk! :)

 

Elijah

 

 

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler ikke å kjøpe AOC, da det er rapportert om dårlig kvalitet.

 

Kjøp en flimmerfri skjerm. Alle produsenter lager flimmerfrie modeller, med unntak selvsagt.

 

IPS-like-skjermer er behagelige å se på, men kan være dyrere og kanskje mer enn hva du strengt tatt trenger. Du kan få dem for halvannen tusenlapp dog.

 

Gode justeringsmuligheter kan være kjekke å ha. Kan du få bruk for å snu skjermen på høykant? Henge den opp på feste eller vegg?

 

Sjekk prisjakt.no for priser. Komplett er ikke billig, men er et trygt valg. Elkjøp etc har dårlig utvalg.

 

VA-paneler er bob-bob, spør du meg er det ikke noen grunn for å skulle kjøpe en VA-skjerm da prisene på IPS-like og TN er så lave.

 

 

Det jeg mener med IPS-like er alle paneltypene som har nære panelegenskaper, altså ulike tilnærminger på paneler fra produsentene. Ulike produsenter har ulike navn på disse, hos Samsung heter det f.eks. PLS.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Heisann,

 

Jeg kjøpte nylig en 14" LCD Lenovo som jeg kobler på min Asus Zenbook UX303 gjennom USB. Denne fungerer helt greit, men jeg er fristet til å kjøpe noe litt større som jeg kan ha til hjemmebruk, da 14" blir litt lite. Ser for meg maksimum 24".

 

Bruksområdet er programmering, Excel og charts av aksjer (se vedlagt). 

 

Bildet trenger altså ikke være spesielt pent, men fint om skjermen er vennlig for øynene da det blir en del timer. Vet ikke hvilke faktorer som eventuelt spiller inn på det. Så ut som det ligger et drøss med skjermer på Finn, så er null problem å kjøpe noe brukt om det kan gi value.

 

På forhånd takk! :)

 

Elijah

 

Laptoppen din har QHD oppløsning. I Excel vil det si at du får plass til færre linjer/celler på en ekstern skjerm med lavere oppløsning som FullHD-skjermene som er anbefalt til nå. Om du vil det skal være likt, og gi samme mengde informasjon/oversikt som på din laptop-skjerm, så bør den eksterne skjermen være av samme oppløsning. Denne kan kanskje være et alternativ?

 

Ellers kan du jo også gå opp til 4K oppløsning på den eksterne skjermen. Da får du plass til like mange celler som på 4stk. FullHD-skjermer til sammen. Men da må du godt over 3000Kr.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

Ser bra ut! :)

 

 

Større er egentlig mer ideelt, men vet ikke hva jeg har plass til? Må kanskje ta en tur i butikken og se hvordan det ser ut. Jeg har jo en 32" TV som tar mye plass, så ser liksom ikke helt for meg at jeg skulle få plass til 27" på mitt lille skrivebord. Men mulig jeg kunne hengt den på vegg? :)

 

 

Anbefaler ikke å kjøpe AOC, da det er rapportert om dårlig kvalitet.

 

Kjøp en flimmerfri skjerm. Alle produsenter lager flimmerfrie modeller, med unntak selvsagt.

 

IPS-like-skjermer er behagelige å se på, men kan være dyrere og kanskje mer enn hva du strengt tatt trenger. Du kan få dem for halvannen tusenlapp dog.

 

Gode justeringsmuligheter kan være kjekke å ha. Kan du få bruk for å snu skjermen på høykant? Henge den opp på feste eller vegg?

 

Sjekk prisjakt.no for priser. Komplett er ikke billig, men er et trygt valg. Elkjøp etc har dårlig utvalg.

 

VA-paneler er bob-bob, spør du meg er det ikke noen grunn for å skulle kjøpe en VA-skjerm da prisene på IPS-like og TN er så lave.

 

 

Det jeg mener med IPS-like er alle paneltypene som har nære panelegenskaper, altså ulike tilnærminger på paneler fra produsentene. Ulike produsenter har ulike navn på disse, hos Samsung heter det f.eks. PLS.

 

Interessant. Skal ha det i bakhodet.

 

Har ikke noen behov for å justere skjermen, men jeg skulle gjerne hatt en løsning som tar minst mulig plass. Dvs, ikke en MASSIV fot som dekker hele mitt lille skrivebord. Kanskje det kunne vært en ide å henge den på vegg f.eks. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

Laptoppen din har QHD oppløsning. I Excel vil det si at du får plass til færre linjer/celler på en ekstern skjerm med lavere oppløsning som FullHD-skjermene som er anbefalt til nå. Om du vil det skal være likt, og gi samme mengde informasjon/oversikt som på din laptop-skjerm, så bør den eksterne skjermen være av samme oppløsning. Denne kan kanskje være et alternativ?

 

Ellers kan du jo også gå opp til 4K oppløsning på den eksterne skjermen. Da får du plass til like mange celler som på 4stk. FullHD-skjermer til sammen. Men da må du godt over 3000Kr.

 

 

Dette er interessant og relevant informasjon. 

 

Det jeg tenkte var at jeg kunne kjøre excel-arkene mine på laptopen, så brukte jeg den eksterne skjermen eksklusivt til visning charts (se oppdatert hovedinnlegg). Greien er at jeg ønsker å ha kanskje tre-fire charts på en gang (hovedinnlegget viser ett chart), altså dele de på en skjerm, f.eks 1/4 av skjermen per chart. 

 

Det er mulig at det du da sier mtp excel ark er like relevant for denne problemstililngen. 

Lenke til kommentar

Bildet trenger altså ikke være spesielt pent, men fint om skjermen er vennlig for øynene da det blir en del timer. 

En 144hz skjerm vil være perfekt for deg selv om du ikke driver med CS:GO eller Quake. 

Etter å ha gått over til 144hz selv, får jeg nesten ikke hodepine lenger av å sitte foran pc'en. Du må desverre ut med litt mer, men jeg vil si det er verdt de 8-900,- ekstra.

 

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2442876

http://www.prisjakt.no/product.php?p=1520860

 

Personlig bruker jeg Benq'en. Ikke verdens beste bilde, men du verden så behagelig med høyere frekvens.

 

 

E: Jeg ser nå at Zenbooken din kun har Displayport-utgang som støtter 144hz, så Benqen blir utelukket. Asusen har DP.

Endret av airetam
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

Bildet trenger altså ikke være spesielt pent, men fint om skjermen er vennlig for øynene da det blir en del timer. 

En 144hz skjerm vil være perfekt for deg selv om du ikke driver med CS:GO eller Quake. 

Etter å ha gått over til 144hz selv, får jeg nesten ikke hodepine lenger av å sitte foran pc'en. Du må desverre ut med litt mer, men jeg vil si det er verdt de 8-900,- ekstra.

 

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2442876

http://www.prisjakt.no/product.php?p=1520860

 

Personlig bruker jeg Benq'en. Ikke verdens beste bilde, men du verden så behagelig med høyere frekvens.

 

 

E: Jeg ser nå at Zenbooken din kun har Displayport-utgang som støtter 144hz, så Benqen blir utelukket. Asusen har DP.

 

 

Thanks! Begynner å bli litt høyere budsjett enn planlagt, så får se. :)

 

Tenker å heller fleske til med noe vesentlig dyrere når økonomien blir litt mer romslig. Men kanskje. :)

 

Når det gjelder å ta opp plass på skrivepulten, så finnes det en haug av monitor-fester som kan hjelpe. Og det trenger ikke bli veldig dyrt heller. Denne for eksempel, skrus fast i bordets bakside og gjør jo at du får mer plass på bordet enn med vanlig fot på skjermen.

 

Genialt. Visste ikke at slike fantes en gang, så thanks!

 

Jeg leier, så bør egentlig skru minst mulig i veggen (som i tillegg er gips). Den der ser midt i blinken ut! :)

Lenke til kommentar

Som AdNauseam er inne på så er det et par ting som er viktig når man skal stirre på skjermen flere timer om dagen. At IPS og liknende skjermer er mer behagelige å se på kan tenkes, men viktigere er det som han sier med flimmer-fri skjerm. Om jeg ikke husker feil så er det at lysstyrken på skjermen ikke justeres med pulsvidde modulering. Men også en tredje ting har vært i fokus i det siste, og det er å få filtrert bort enkelte frekvenser i det blå spekteret, fordi de forteller kroppen gjjennom øynene at det fremdeles er dagtid, selv om man sitter på kvelden. Det kan bidra til at det blir vanskeligere å falle til ro og sove etter bruk.

 

Så beste råd er å ta deg tid, ikke kjøp noe i hui og hast, men gjør litt research på de skjermene du synes virker interessante.

 

De 2 du linker til nå er spill skjermer med TN panel. Hvis du skal spille, så kan de sånn sett være greie all-round skjermer. Men jeg ville nok til den bruk du skisserer kikket etter noe som var mer rettet til din bruk. Flikkerfritt, IPS, med blåfilter er nok mye viktigere enn høy oppdateringsfrekvens og rask responstid...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Som AdNauseam er inne på så er det et par ting som er viktig når man skal stirre på skjermen flere timer om dagen. At IPS og liknende skjermer er mer behagelige å se på kan tenkes, men viktigere er det som han sier med flimmer-fri skjerm. Om jeg ikke husker feil så er det at lysstyrken på skjermen ikke justeres med pulsvidde modulering. Men også en tredje ting har vært i fokus i det siste, og det er å få filtrert bort enkelte frekvenser i det blå spekteret, fordi de forteller kroppen gjjennom øynene at det fremdeles er dagtid, selv om man sitter på kvelden. Det kan bidra til at det blir vanskeligere å falle til ro og sove etter bruk.

 

Så beste råd er å ta deg tid, ikke kjøp noe i hui og hast, men gjør litt research på de skjermene du synes virker interessante.

 

De 2 du linker til nå er spill skjermer med TN panel. Hvis du skal spille, så kan de sånn sett være greie all-round skjermer. Men jeg ville nok til den bruk du skisserer kikket etter noe som var mer rettet til din bruk. Flikkerfritt, IPS, med blåfilter er nok mye viktigere enn høy oppdateringsfrekvens og rask responstid...

 

Thanks, dude.

 

Vedrørende det siste du skriver - er den første du linket til tidligere da aktuell?

 

Jeg har ikke superhastverk. I løpet av januar tenker jeg. :)

Lenke til kommentar

Jeg tenker du må bestemme deg for hva du "​må" ha. Dell skjermen jeg tipset om er først og fremst billig i forhold til oppløsningen. Du må vurdere om det er viktig for deg med høy oppløsning. Og om budsjettet er satt i stein. Selv denne Dell'en er jo litt over budsjettet ditt. Den har IPS panel, og den er "flicker free". Men den har ikke blåfilter. Den har imidlertid en "lese modus" kalt "paper" som nok vil hjelpe. Alt i alt vil jeg si på ditt budsjett at den er vanskelig å komme forbi. Du kan lese en god test her.

 

Ellers må du nok kikke på FullHD skjermer, og jeg er redd du kanskje må velge 2 av 3 uansett i forhold til IPS, flicker, og blåfilter.

 

Her er prisjakt liste sortert på pris for 2560x1440 skjermer. Det ser for meg ut som man må opp en tusenlapp for å få kinderegget, men samtidig så mister du mulighet til å justere høyde med mindre du kjøper et annet bordfeste.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Jeg tenker du må bestemme deg for hva du "​må" ha. Dell skjermen jeg tipset om er først og fremst billig i forhold til oppløsningen. Du må vurdere om det er viktig for deg med høy oppløsning. Og om budsjettet er satt i stein. Selv denne Dell'en er jo litt over budsjettet ditt. Den har IPS panel, og den er "flicker free". Men den har ikke blåfilter. Den har imidlertid en "lese modus" kalt "paper" som nok vil hjelpe. Alt i alt vil jeg si på ditt budsjett at den er vanskelig å komme forbi. Du kan lese en god test her.

 

Ellers må du nok kikke på FullHD skjermer, og jeg er redd du kanskje må velge 2 av 3 uansett i forhold til IPS, flicker, og blåfilter.

 

Her er prisjakt liste sortert på pris for 2560x1440 skjermer. Det ser for meg ut som man må opp en tusenlapp for å få kinderegget, men samtidig så mister du mulighet til å justere høyde med mindre du kjøper et annet bordfeste.

 

Hei igjen og takk for svar! :)

 

Egentlig må jeg ikke ha skjerm overhodet. Jeg har jo alt en 14" ekstern. Jeg tror bare at arbeidet mitt hadde gått mye lettere med en større skjerm, så jeg tenker at det kanskje er verdt investeringen. Dessverre er budsjettet som student også noe sprengt.

 

Derfor tenker jeg at jeg eventuelt må inngå et kompromiss enn så lenge og så heller fleske til med det ultimate valget om et års tid eller slik.

 

Men den Dell-en du nevner kan nok være aktuell. :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest Bruker-239845

Bumper denne! :) 

 

Har holdt meg til laptop + 14" ekstern skjerm, men innser at dette blir i minste laget fremover, så jeg må nok kjøpe meg noe nå. Økonomien er betydelig bedre i august, så forhåpentligvis kan jeg kjøpe et litt dyrere oppsett da (ny stasjonær PC + 2 skjermer). 

 

Inntil da tror jeg kanskje det må bli en mellomløsning.

 

Noen nye tips siden sist? Kjøper gjerne brukt.

 

Vil tro at det må bli minimum 1X24-27" + laptopen. Eventuelt 2X20".

 

Oppløsning er vel også en faktor å ta hensyn til.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

AOC 27" LED Q2778VQE

 

http://www.cw.no/artikkel/test-av-pc-skjermer/test-aoc-q2778vqe-stor-skjerm-med-tn-panel

 

https://www.komplett.no/product/836860/datautstyr/skjermer/skjermer/aoc-27-led-q2778vqe#

 

Kr 1500/1700 på Finn.

 

***

 

24" Dell Full HD 1920x1200 (2407WFP 16:10) med USB hub og minnekortleser.

 

Kr 1500

 

***

Samsung buet LED skjerm:

 

http://www.elkjop.no/product/data/pc-skjerm/SAMLC27F591FD/samsung-c27f591-27-buet-led-skjerm-hvit-solv?scid=Pricecomparison2989

 

Full HD 1080p-oppløsning

 

Kan kanskje få denne til kr 2500 brukt.

 

***

 

Samsung 32" LED Curved C32F391

 

https://www.komplett.no/product/889000?noredirect=true#

 

Kan få denne for kr 2500 på Finn. Litt lav oppløsning i forhold til de andre?

 

 

***

 

Noen tips? Holder kanskje en knapp på den AOC-en med tanke på pris. Evt. den 27" Samsungen om jeg får den til en god pris. 

 

På forhånd takk! :D

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...