Gå til innhold

Dokumentasjon på at man ikke har null inntekt


KatrinaS

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer an på hvem som vil ha dokumentasjon og hva denne inntekten består i. Det mest nærliggende er jo lønnsslipper, som Raatuter foreslår. Om det er næringsinntekt kan du vel bruke regnskaper eller skattedokumenter. Er det kapitalinntekt varierer det vel med typen aktiva. Alt kan dokumenteres med selvangivelse/ligningsattest, men de tallene er jo ikke oppdatert, så det blir historiske tall.

 

Eventuelt kan du vel bruke bankkontoutskrifter?

Lenke til kommentar

Det kommer an på hvem som vil ha dokumentasjon og hva denne inntekten består i. Det mest nærliggende er jo lønnsslipper, som Raatuter foreslår. Om det er næringsinntekt kan du vel bruke regnskaper eller skattedokumenter. Er det kapitalinntekt varierer det vel med typen aktiva. Alt kan dokumenteres med selvangivelse/ligningsattest, men de tallene er jo ikke oppdatert, så det blir historiske tall.

 

Eventuelt kan du vel bruke bankkontoutskrifter?

Det er dokumentasjon på end inntekt. Det skal leveres til lånekassen for å avgjøre foreldrestipend. Det er min samboer som må levere inn dette. Eneste inntekten hun har er noe støtte i mnd.
Lenke til kommentar

Hva med å spørre lånekassen? :)

 

For alminnelig stipend bruker lånekassen ligningstall, ved at du får utbetalt alt som lån og får det slettet når alle papirene er på plass (ca. tre semestre senere tror jeg). Hvordan man skal kunne dokumentere at noe ikke eksisterer vet jeg ikke helt, her vil jeg tro man bruker en eller annen form for egenerklæring i første rekke?

Lenke til kommentar

Mener du forresten foreldrestipend eller forsørgerstipend? Jeg ser ikke at foreldrestipend er behovsprøvd annet enn at du ikke kan få foreldrepenger fra NAV. Forsørgerstipend ser ut til å behovsprøves på samme måte som alminnelig studielån: Det utbetales som (midlertidig rentefritt) lån, og omgjøres etter å ha kontrollert ligningstallene. https://lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Fodsel_barn/Forsorgerstipend/forsorgerstipend/behovsproving-av-forsorgerstipend/

Lenke til kommentar

Mener du forresten foreldrestipend eller forsørgerstipend? Jeg ser ikke at foreldrestipend er behovsprøvd annet enn at du ikke kan få foreldrepenger fra NAV. Forsørgerstipend ser ut til å behovsprøves på samme måte som alminnelig studielån: Det utbetales som (midlertidig rentefritt) lån, og omgjøres etter å ha kontrollert ligningstallene. https://lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Fodsel_barn/Forsorgerstipend/forsorgerstipend/behovsproving-av-forsorgerstipend/

Trenger dokumentasjon på noe som ikke eksisterer, ja..

 

Hvis samboeren min har mer enn 350'000 i årsinntekt, vil jeg få mindre foreldrestipend. Derfor må det sees på. Og siden jeg søker, må jeg oppgi dokumentasjon på at hun ikke har inntekt.

 

Foreldrestipend. Men i samme søknad kan også forsørgerstipend medfølge.

Endret av BananLaks
Lenke til kommentar

Du blander forsørgerstipend og foreldrestipend. De er to forskjellige ting. Videre tar du feil i at du må oppgi slik dokumentasjon ved søknaden: Den henter lånekassen inn når ligningstallene for 2015 foreligger. Hvis du ikke "består", så forblir forsørgerstipendet lån.

Jeg måtte ha med dette. Jeg søker om foreldrestipend, hvor forsørgerstipend tas med dersom jeg kvalifiserer for det.

 

Derfor må jeg ifølge lånekassen sende inn dokumentasjon på min samboers inntekt. Først sendte jeg inn dokumentasjon på at vi bor sammen, og at jeg bor med datteren min. Etter 2mnd fikk jeg beskjed om at jeg også måtte ha med dokumentasjon på samboers inntekt.

 

Ganske tåpelig dette her. Vanlig søk på stipend går automatisk, så jeg ser ingen grunn til at dette skal være nødvendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...