Gå til innhold

#HS3tips: Organisering og sortering av devicer i HS3


Anbefalte innlegg

Originalt postet her, men Morgens mente det fortjente sin egen tråd.


Organisering og sortering av devicer

For dem som har drevet med dette lenge, og da mener jeg betydelig lenger enn meg, så er "Floor"/"Rooms" fordelingen den absolutt anbefalte, fordi den er skalerbar i alle bauger og kanter, og håndterer (stort sett) alle enheter du måtte ha. Jeg bruker nå selv denne, etter forsøk på flere andre systemer. Husk at dette skal være robust og skal vare i flere år, og dermed må logikken være tydelig for deg i 2023 også. Tenk hvis du bygger ut i samme rate frem til 2023 som du gjør nå? Hvordan ser det da ut?

Så derfor kjører jeg et forholdsvis strikt system. Alt av lys, temperatur og varmestyring sorteres på "Etasje" og "Rom". Alle rom har f.eks. "Taklys" og "Temperatur". Det gjør det lettere å finne device'n jeg er ute etter. Så lenge du vet hvor den er plassert, så finner du den raskt. Jeg sorterer alltid på "Name", Ascending.
Hvis det er flere enheter med samme funksjon, så settes det en prefiks bak, f.eks. "Rullegardin, vindu", "Rullegardin, dør", "Lameller, stort vindu", "Lameller, lite vindu", og så videre.

Audio-video devicer har jeg sortert ut under Media, og selv om f.eks. en TV eller en Squeezebox fysisk står i et rom og dermed strengt tatt heller burde ha en etasje- og rom-benevnelse, ble det så mange devicer i lista at det til slutt ble vanskelig å finne de funksjonene som det oftest er aktuelt å styre. Media-devicer står for ca. 250 av mine 800 devicer, så det er mange av dem.

Det er også en grunn til at jeg skjuler totalt uinteressant informasjon. For en ovn kan det være nyttig å vite hvor mange Watt den trekker eller totalt kWh for å ha kontroll på forbruket, men for en lyspære er det uinteressant. Derfor skjuler jeg alt slikt (f.eks. "Amperes", "Volts", "Power Factor", etc), spesielt for enheter som ikke har nytte for det.

Her er et kort sammendrag over mine Floors/Rooms:

0. etg (kjeller)
   Bad
   Gang
   Kjellerstue
   Matbod
   Vaskerom
   Verksted

1. etg
   Bad
   Gang
   Kjokken
   Sikringskap (for strømmåling)
   Stue
   Toalett

2. etg
   Gang
   Gjesterom
   LH-rom
   Loft
   NM-rom
   Soverom

Counters-Timers

Diverse
   Arduino Plugin
   Fitbit
   IFTTT
   Jul
   Wireless (for RFXCOM-dingser, f.eks. brytere)
   Z-Wave (diverse noder for testing)

Media
   [UPnP server og avspillere]
   Global Cache
   Harmony Hubs
   HDMI matrix
   Logitech Media Server
   SCSIP
   SqueezeBox
   Xbox

Settings
   Hardware
   Options
   Status

Ute
   Bod
   Gressklipper
   Ute (deriblant utelys)
   Vanning
   Vær
   Værmelding

Ellers bruker også jeg en herlig blanding av norsk og engelsk. Det plager meg litt at jeg ikke har klart å bestemme meg, men det er nå en gang slik at enkelte dingser er lettere å navngi på norsk enn engelsk, og motsatt for andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hva med vÆrmelding?

Det er ingenting i "Værmelding" som skal skrus på via tale. ;)

 

Hm

Det er mulig jeg husker feil, men jeg mente at ALL talegjenkjenning gikk i dass om bare EN Device hadde ÆØÅ uansett om den hadde Voice Command skrudd på eller ikke.

 

EDIT:

Ja Merko det er Off-topic lag en tråd med "Tale"

Endret av Fermate
Lenke til kommentar

 

 

Hva med vÆrmelding?

Det er ingenting i "Værmelding" som skal skrus på via tale. ;)

 

Hm

Det er mulig jeg husker feil, men jeg mente at ALL talegjenkjenning gikk i dass om bare EN Device hadde ÆØÅ uansett om den hadde Voice Command skrudd på eller ikke.

Det var muligens slik i HS2, iallfall...

Lenke til kommentar

Holder på å bygge opp min Organisering....

 

Men jeg lurer på om hvor man Behandler/administrerer/manage Floors og Rooms?

Vet jeg kan forandre på hver device eller alle, og jeg kan legge til Nye. Men er det ikke noen plass man kan administrere dette? F.eks. slette og bygge opp Organiseringen i stedet for å måtte knote med dette på en Device.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Litt off-topic, men hva bruker dere talestyring mot? Snakker dere i en fastmontert mikrofon, eller til telefonen?

 

Kan det være et alternativ og bruke Android som hjerne for mikrofon input? Da den forstår Norsk (med æøå) veldig godt.. :p

Min Android telefon forstår ikke norsk tale. Hva må jeg installere for å få kunne styre den med norsk tale? (Jeg har en Samsung Note 2 med Androidversjon 4.4.2).

Lenke til kommentar

 

Litt off-topic, men hva bruker dere talestyring mot? Snakker dere i en fastmontert mikrofon, eller til telefonen?

 

Kan det være et alternativ og bruke Android som hjerne for mikrofon input? Da den forstår Norsk (med æøå) veldig godt.. :p

Min Android telefon forstår ikke norsk tale. Hva må jeg installere for å få kunne styre den med norsk tale? (Jeg har en Samsung Note 2 med Androidversjon 4.4.2).

 

Se om du kan installere "Google nå" eller "Google Now" på playstore. er iallefall den som kan fange det opp. usikker om det vil fungere på din tlf men er jo verdt et forsøk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...