Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Damer som ikke er egoistiske


Anbefalte innlegg

Er det bare meg, eller er det utrolig vanskelig å finne damer som ikke er egoistiske på dagens "markedet"?
Jeg er fult klar over at alle mennesker har en viss grad av egoisme, og jeg ønsker ikke generalisere eller henge ut ALLE damer, men det er virkelig de av dem som har en alt for høy grad av egoisme, indirekte og direkte. Oftest opplever jeg de med ego-defensive holdninger, søke etter overdrevent beskyttelse samt oppmerksomhet. Legg gjerne skylda på søke etter "status" eller andre illusjoner, men jeg er heller enslig frem til jeg er nær 40 enn å drasse på ei som oppfører seg som en 90-talls tenåring. Personlig er slike mennesker en såkalt "deal-breaker" for meg ved første blikk, og omgåes sjeldent slike med mindre jeg "må".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det å være histrionisk er jo blitt en folkesport og beklageligvis på mange måter sosialt normalisert og akseptert. Du kan jo vurdere om du har noen schizoide trekk. De tiltrekkes gjerne av disse egenskapene. Kan også være verdt å se om du projiserer noe. Sjelden noen har 100% selvinnsikt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De finnes ikke. Vi er noen jævlige vesener som bare vil suge ut sjela deres.

 

Det er ikke noe problem å male fanden på veggen så lenge man legger tapeten over...

 

Det hjelper forresten ikke å anlegge skjegg, darling, jeg vet du har innovertiss  :wee:

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Du kan ha hatt uflaks. Jeg føler det samme titt og ofte, men velger å tro man har uflaks i perioder. Men er jo en ting i tiden at man skal gjøre alt hele tiden og da blir det lite tid til ekthet.

Men! Er et veldig stort men her. Det finnes unntak. Prøv å finn disse. Og når du finner ei, ta godt vare på hun og hun tar godt vare på deg. Sjelden vare de der.

Lenke til kommentar

NB: Trigger warning: Sterk generalisering

 

Tror det ligger en sammenheng med hvordan vi som samfunn tradisjonelt sett har oppdratt gutter og jenter ulikt fra tidlig alder.

Jenter blir fortalt at de betyr noe, og deres følelser betyr mer en enn gutter sin følelser.

Klassisk eksempel er "Suck it up" holdningen gutter blir ofte møtt. Det er bare et liten skrapemerke på kneet, gutter griner ikke. etc.

Jenter i samme situasjon vil få mer komfort og trøst i samme situasjon enn gutter. Igjen generalisering men ikke langt fra sannheten dersom man tenker over forskjellsbehandling gjennom oppvekst.

I tillegg blir gutter lært at de er "expendable" ofte gjennom media som f.eks kvinner og barn først når en redning kreves. En mann ofrer sitt liv for en kvinne, etc. I nyere tid der sosiale media regjerer er det INGEN TVIL om at jenter og kvinner som nå er vokst opp med facebook, instagram, snapchat og dating apps; de elsker oppmerksomheten de får fra å legge ut sine selfies. Det hele handler om validering.

 

Ego vil jeg si er sterkt knyttet med personlighet som utvikles delvis av hva man opplever og hva man har blitt fortalt og oppvokst med gjennom tiden. Så for meg peker alle tegn mot at ja, jenter har et ego som er større enn gutters. Men rettere sagt at de er mer påvirket av sitt ego og responderer lettere emosjonelt når sitt ego blir dradd i en eller annen retting. Gutter er også styrt av sitt ego, men gjerne mer påvirket av hva de kan utrette fremfor å ta inn hva andre sine meninger er. Tenk jakt, bygge/skape et verk, vinne i sport og spill og den slags. 

 

End of /generalisering

 

Side note ego er ikke nødvendigvis en dårlig ting. Jeg vil heller si valg man tar som utnytter andre for å fremme seg selv er verre. Med fornuftig tankegang og et snev av ære kan man fint gjøre smarte beslutninger som både booster egoet uten at andre kommer i skyggen av det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Poeng, poeng. Lever ein etter dei normene og er gut/jente etter ein konstruert mal, kan ein nok kjenne slik på det, og sånn sett kan eg sjå poenget til OP. Det er definitivt generalisering, men eg er med på resonnementet. Egoisme er ein bra ting i sin dose.

 

Jeg ønsket ikke at spørsmålet skulle trekkes ut av proporsjoner, når jeg skrev at jeg ikke ønsket å generalisere.

Endret av PKcyriuz
Lenke til kommentar

Jeg henger ikke helt med her. Kan noen som mener at dagens kvinner er egoistiske utbrodere litt hva de legger i det? Hva slags oppførsler er det snakk om? Gjerne konkrete eksempler.

ntils gav deg nettopp et par, de er vel "klassikerne" - ja det finnes hos menn også, så kan ikke generaliserer til bare kvinner, men nå var det kvinner/damer jeg ønsket å trekke frem - da kvinner har etter min oppfatning en langt større grad av egoisme enn menn..

Lenke til kommentar

ntils gav deg nettopp et par, de er vel "klassikerne" - ja det finnes hos menn også, så kan ikke generaliserer til bare kvinner, men nå var det kvinner/damer jeg ønsket å trekke frem - da kvinner har etter min oppfatning en langt større grad av egoisme enn menn..

Det eneste konkrete eksempelet jeg kan tenke meg du mener av det ntils skrev er hans spekulasjon i at kvinner søker validering gjennom slik som instagram. Ikke en kontroversiell spekulasjon, men jeg henger fortsatt ikke med i svingene hvis det i seg selv er egoisme.

 

Med fare for å tråkke noen på tærne så får jeg komme med en egen (aldri så liten) generalisering sjøl.

 

Det er lett å tillegge kvinner negative egenskaper, som for eksempel at de er egoistiske, hvis det egentlig "problemet" er at de ikke er like interessert i deg, som det du er i dem. Jeg mistenker at enkelte i denne tråden kan gjøre det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

ntils gav deg nettopp et par, de er vel "klassikerne" - ja det finnes hos menn også, så kan ikke generaliserer til bare kvinner, men nå var det kvinner/damer jeg ønsket å trekke frem - da kvinner har etter min oppfatning en langt større grad av egoisme enn menn..

Det eneste konkrete eksempelet jeg kan tenke meg du mener av det ntils skrev er hans spekulasjon i at kvinner søker validering gjennom slik som instagram. Ikke en kontroversiell spekulasjon, men jeg henger fortsatt ikke med i svingene hvis det i seg selv er egoisme.

 

Med fare for å tråkke noen på tærne så får jeg komme med en egen (aldri så liten) generalisering sjøl.

 

Det er lett å tillegge kvinner negative egenskaper, som for eksempel at de er egoistiske, hvis det egentlig "problemet" er at de ikke er like interessert i deg, som det du er i dem. Jeg mistenker at enkelte i denne tråden kan gjøre det.

 

Da har vi ikke har samme oppfatning av hva som menes med Egoisme, eller at jeg ikke har gjort meg tydelig nok. Med egoisme menes det, tilsvarende med Buddhismen "jeg"-ets bevissthet (noe jeg ser på som en illusjon). Den samme illusjonen som oppfostret bl.a ønsker og grådighet. "Det er lett å tillegge kvinner negative egenskaper, som for eksempel at de er egoistiske" - det samme kan sies om menn, og "problemet" er ikke at jeg er interessert i dem, men disse ikke interessert i meg... Jeg skrev om noen hadde innspill på om flere opplevde det samme, at det er en større mengde kvinner, på det jeg velger å kalle "markedet" idag - som har en større grad av egoistiske holdninger ("jeg"-et) noe som fører til at de blir uinteressante, eventuelle innspill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...