Gå til innhold

Samsung UE55JS8005 eller Samsung UE55JU7005?


Anbefalte innlegg

Jeg skal ha meg en ny TV til under kr 10.000 og max 55". TV blir enten montert på vegg eller kommer til å vil stå på et TV-bord. Det er lite sollys som vil påvirke TV-bildet, men taklyset (LED-spotter) vil som oftest stå på. Vi har to sofaer på hver side av TV, følgelig vil TV ikke være plassert rett fremfor øynene. I bredde vil avstand sofa/TV være ca 30 cm fra ytterkant på TV til ytterkant på sofa, og i lengde vil avstand til TV og der vi normalt sitter/ligger i sofa være ca 2,5 meter. TV vil være koblet til eksternt anlegg, slik at lydkvalitet på TV er uvesentlig. TV vil bli brukt til å se serier og film, og ikke sport. 

 

Selv har jeg lite peiling på TV, men har en generell oppfatning av at Samsung er flinke til å lage TV med god kvalitet. I tillegg registrerer jeg at begge modellene som nevnt i headingen er på tilbud nå i romjulen. 

 

Hvilken av de to modellene bør jeg gå for og hvorfor? Dersom enkelte mener at ingen av modellene bør stases på, er jeg også åpen for innspill på andre modeller/fabrikater jeg bør velge. Kom da gjerne med en god begrunnelse.

 

Håper på mange gode svar  :)

Endret av goteren1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg ikke tar feil så er 8005, (8 serien) 2015 modellen mens 7005 er 2014.

 

8005 er da en nyere tv med bedre teknologi. Sitter på telefon så kan ikke se opp referanser men tror det er SUHD på den, som vil si 10bit fargebilde og "quantum dot" teknologi. Bestilte selv en 8505 i dag, og etter egen research så skal det være mye bedre bilde med SUHD.

Lenke til kommentar

Dette er feil, det er bokstakoden (JU) som sier at dette er 2015 modeller.

 

8005 er en model "bedre" enn 7005, men 7005 har blandt annet den fordelen at den er bakgrunnsbrlyst, mens 8005 er kantbelyst og er da også smalere, og mer utsatt for clouding. Begge er meget gode tv'r og har fått gode reviews. Selv hadde jeg nok valgt 8005 da den har bedre finnish på utseende og er smalere. Bildekvaliteten er nok totaltsett ganske lik.

Lenke til kommentar

Selv om jeg tok feil i sta (og har prøvd å lese meg opp og ikke klart å komme fram til akkurat hva produktnavnene betyr for'no:P), så vet jeg at JU8005 er SUHD, mens JU7005 er UHD.

 

Jeg selv ville gått for JU8005 også, men jeg kan ikke gi ett svar på egen erfaring da jeg ikke vet hva den praktiske forskjellen på vanlig UHD og SUHD er, men på papiret, så skal SUHD gi ca 64 ganger så dypt fargebilde og sterkere kontraster enn før.

 

Det finnes forresten ingen kilder enda som utnytter potensialet til SUHD fullt ut, ifølge en video-review jeg så tidligere i dag. Men ville tro bilde ble penere og føles mer virkelighetstro til tross for dette. Tek.no priser SUHD høyt ifølge dems artikkeler i hvertfall.

Endret av Profanity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...