Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hjelp mot snorking!


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hei, jeg har fått vite at jeg snorker veldig høyt uansett om jeg sover på ryggen eller ikke. Er det noe medisiner mot dette? Noen råd? Tar gjerne imot tips fra folk som har funnet en løsning som funker.

 

Er mann, 42 år gammel og vanlig bygd(hverken tynn eller tjukk).

 

Anonymous poster hash: 732f6...42e

 

 

Er mann, 68 år gammel og vanlig bygd(hverken tynn eller tjukk).

Den eneste løsningen er en kjærlig kvinne som legger seg på gjesteværelset når min snorking blir for ille.

Lenke til kommentar

Kontakt fastlegen din for å få utredet om du kan ha søvnapné.  

Selv om det er flest overvektige som får dette, kan det også ramme normalvektige.

 

Tidligere fikk man en operasjon for å fjerne deler av ganen for å åpne opp luftveiene, men dette viste seg å være svært lite effektivt (effektivt for 2-3% av de som fikk operasjonen).  Beste alternativ er for disse er å bruke en CPAP maskin som blåser luft inn i pusterøret for å holde det åpent slik at man kan puste normalt.

Lenke til kommentar

Kontakt fastlegen din for å få utredet om du kan ha søvnapné.  

Selv om det er flest overvektige som får dette, kan det også ramme normalvektige.

 

Tidligere fikk man en operasjon for å fjerne deler av ganen for å åpne opp luftveiene, men dette viste seg å være svært lite effektivt (effektivt for 2-3% av de som fikk operasjonen).  Beste alternativ er for disse er å bruke en CPAP maskin som blåser luft inn i pusterøret for å holde det åpent slik at man kan puste normalt.

Min løsning er litt enklere.

Lenke til kommentar

 

Kontakt fastlegen din for å få utredet om du kan ha søvnapné.  

Selv om det er flest overvektige som får dette, kan det også ramme normalvektige.

 

Tidligere fikk man en operasjon for å fjerne deler av ganen for å åpne opp luftveiene, men dette viste seg å være svært lite effektivt (effektivt for 2-3% av de som fikk operasjonen).  Beste alternativ er for disse er å bruke en CPAP maskin som blåser luft inn i pusterøret for å holde det åpent slik at man kan puste normalt.

Min løsning er litt enklere.

 

Hvis det ER søvnapné, er det litt mer komplisert, iom. at apné ofte kan føre til dårligere livskvalitet (feks. konstant trøtthet) og sykdom (feks. hjerteproblemer).

Lenke til kommentar

TS her.

 

Takk for flere gode tips. Skal prøve en slik spray for å se om det hjelper. Vet ikke om søvnapne er tilfelle, men jeg ville uansett ikke kunne sove med en slik pustemaske på ansiktet, så jeg slår fra meg den tanken foreløpig

 

Er en sånn som kun klarer å sove hjemme i min egen seng når det er mørkt og stille, og tanken på å ha en maske som skal være på ansiktet gir meg bare angst.

Håper noe slikt ikke blir nødvendig.

 

Tar gjerne imot flere tips.



Anonymous poster hash: 732f6...42e
Lenke til kommentar

Kan være store tonsiller (mandler), ubehandlet astma, tett nese om natten f.eks pga middallergi - det er ganske vanskelig å komme med tips når man ikke vet hva problemet er. Ved søvnapne er ikke hovedsymptomet snorking, det er utmattelse og hodepine, så om du føler deg fin til ellers skyldes det nok ikke en søvnlidelse av den typen. Plager snorkingen deg? I så tilfelle ville jeg tatt en tur til fastlegen. Plager den bare andre, er det nok lite fastlegen ser seg villig til å bidra med.

Lenke til kommentar

Ellers så kan nok en vanlig nesespary (Otrivin, Rhinox) også virke bra eller bedre.

 

Flere jeg kjenner har tatt operasjon med stort hell. Selv om man har lettere for å sette mat i vrangstrupen om man fjerner drøvel og det hele.

 

Cpap krever en diger ubehagelig maske med slange, mange legger bort hele maskina etter kort tid.



Anonymous poster hash: 2168b...6c9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...