Gå til innhold

Hjelp til å velge riktig stereopakke i prisklasse 35-50k


Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp til å velge riktig stereopakke (høyttalere og forsterker) i prisklassen 35000,- til 50000,-. Er blitt nylig hifi-frelst uten noe erfaring eller kunnskap, så jeg håper følgende info kan gi et pekepinn om hvilket miljø det skal spilles i.

 

Stuen anlegget skal være plassert i er på ca. 35 kvm. Langsiden, der TV og stereo blir plassert er rundt 9 meter lang, mens kortsiden er rundt 3,7 meter bred. Alle vegger er av gips, og gulvet er av tre (parkett).

 

Var en tur innom en butikk og hørte på blant annet B&W CM10 S2 https://www.hifiklubben.no/hoyttalere/gulvstaende-hoyttaler/bowers--wilkins-cm10-s2-gulvstaende-hoyttaler/
sammen med en relativt billig forsterker NADC356BEE https://www.hifiklubben.no/stereo/forsterkere/nad-c356bee-integrert-forsterker/

 

Selgeren var utrolig flink. Lyden var veeeeeldig god akkurat der og da, sinnsykt klar og fyldig i mellomtonen, og jeg er ikke av typen som spiller veldig høyt så jeg trenger ikke noe som kan drive høyttalerne til selvmord. Samtidig var rommet et designet lytterom, optimalisert for en god lytteopplevelse, så jeg kan ha blitt utsatt for en bedre lyd enn jeg får hjemme.

 

Basert på informasjonen ovenfor, ønsker jeg å vite litt mer om følgende punkter nednefor og høre om løsningen jeg ble presentert for er godkjent, samt alternativer jeg bør gå for:

  1. Stuen tatt i betraktning, bør jeg gå for gulvstående eller stativhøyttaler?
  2. Selgeren opplyste om at forsterkeren var "billig" i den forstand at den kunne måles mot en rekke dyrere alternativer. Hva er forskjellene mellom billig og dyr? Er det kun effekten de sender ut? Jeg skal ikke spille konserthøyt i huset uansett, men party-høyt er noe forsterkeren skal kunne tåle. Kan f.eks. en dyr forsterker få frem et bredere lydbilde på samme volum? Og ikke minst, kan en forsterker være alt for god for høyttalerne; høres de "feil" ut da?

Setter stor pris på alle svar. God jul til alle sammen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en del erfaring med B&W høyttalere, har hatt det i mange år. Og til B&W CM10 S2 ville jeg uten å tvile påspandert meg en bedre forsterker enn NAD'en du linket til. Synes den kanskje er litt spinkel for de høyttalerne der. Her ville jeg nok vurdert noe fra Electrocompaniet, Hegel eller kanskje Primare, som skal være ganske sammenlignbare. Eller noe tilsvarende som Hifiklubben selger, kanskje du kan få en pakkepris? Selv sverger jeg til EC, da forsterkere fra EC passer veldig godt til B&W. Min første forsterker var nettopp en Electrocompaniet ECI-2, en meget strømsterk 2x50W integrert forsterker som jeg fikk svinebillig da jeg var 17, og har egentlig holdt meg til det, da jeg var veldig fornøyd med lyden. Siden har jeg gradvis oppgradert. Hifiklubben solgte EC for noen år siden, og de anbefalte EC sammen med B&W. Selv bruker jeg nå et forsterkersett fra EC (EC4.8 og AW120DMB) sammen med B&W 803 Diamond. De forrige høyttalerne jeg hadde var B&W 804S. Skulle egentlig kjøpe B&W CM9, men fant et par B&W 804S på demovaresalg, som bare kostet litt mer enn CM9, men som selvfølgelig var bedre. Da var ikke valget vanskelig.

 

En viktig forskjell mellom rimeligere og dyrere forsterkere er at de dyrere forsterkerne gjerne er mer strømsterke enn billigere forsterkere med samme oppgitt effekt, samt at THD er betraktelig lavere, noe som gir bedre og renere lyd. F.eks. er EC kjent for å være veldig strømsterke, og de er de også. Og man bør for all del unngå å kjøpe en for svak forsterker, det er da man kan ødelegge høyttalerne ved å sprenge de hvis man drar på for høyt. Og en høyttaler som B&W CM10 S2 vil man ikke ødelegge, så spander på deg en kraftig nok forsterker.

 

Stuen min, der anlegget står er på 26 kvm, altså mindre stue enn hva du har. Og 803 Diamond er vesentlig større enn CM10 S2, samt er mer massive lydmessig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tusen takk! Har også lest meg opp til at det kan være lurt å investere i en forsterker med integrert DAC for oss som spiller av digital musikk. Primært skal jeg bruke Sonos med Spotify til å spille av musikk. Har du erfaring med forsterkere med integrert DAC? I så fall, er dette verdt pengene?  :hmm: 

Lenke til kommentar

Tusen takk! Har også lest meg opp til at det kan være lurt å investere i en forsterker med integrert DAC for oss som spiller av digital musikk. Primært skal jeg bruke Sonos med Spotify til å spille av musikk. Har du erfaring med forsterkere med integrert DAC? I så fall, er dette verdt pengene?  :hmm:

Har ikke erfaring med det, nei. Synes selve anlegget skal være så "rent" som mulig. Vil heller koble til det jeg trenger som separate komponenter. Har multimedia-PCen tilkoblet en separat DAC. Denne er koblet til forforsterkeren med XLR-kabel, har nemlig et fullbalansert forsterkersett, da blir det feil å bruke noe annet enn XLR hvis man har mulighet. Du ser jo i min forrige post (og forsåvidt i min profil) hva slags anlegg jeg sitter på.

 

Akkurat nå spiller jeg musikk på anlegget fra mobilen. Har nemlig satt opp Airplay/Airfoil på multimedia-PCen (Debian GNU/Linux), så jeg gjør vel det du har som mål å gjøre. Pluss alt annet jeg har av muligheter.

Lenke til kommentar

Vil anbefale deg å ta en titt på Monitor Audio Gold-serien. 200 og 300-serien. Forsterker og dac ville jeg kjøpt på bruktmarkedet da dette er voldsomt overpriset nytt.

 

Når du sier hifi-frelst vurderer jeg deg da til å prioritere god lyd fremfor mye lyd. Forskjellen mellom Klipsch og feks Monitor Audio, liksom.

 

Jeg hadde meg en god lytterunde før jeg bestemte meg for Gold 200, hvor jeg vurderte Klipsch RP-280, Sonus Faber olympica 1 og 2, Audiovector til ca 30 000kr, Piaga 40.2 og 60.2, Dynaudio 200XD, Dali Rubicon 6 og B&W CM 8 og 10.

 

Gold 200 kom best ut for min del, fulgt av Dynaudio 200XD og Dali Rubicon 6. De andre var klasser under, uavhengig av pris.

Dette vil selvsagt variere stort avhengig av dine preferanser for lyd.

 

Når det kommer til forsterker/dac vil jeg anbefale å gå for separat dac og forsterker. Dette fordi det er en rivende utvikling i dac-markedet for tiden, som vil gi deg rom for oppgraderinger uten å måtte skifte forsterker, samt at det vil gi deg langt større utvalg i forsterkere.

Det første du bør gjøre er å finne ut hvilke høyttalere du liker, altså dine lydpreferanser. Deretter kan du begynne å se på matching av disse med forsterker og dac.

 

Rommet ditt er tilnærmet likt min stue, jeg gikk for liten gulvstående for å slippe å måtte kjøpe sub. Liten gulvstående for å slippe for mye buldrebass, som jeg fikk med mine forrige høyttalere.

 

Hvor bor du i verden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv i denne prisklassen vil jeg anbefale deg å ta en tur innom bruktmarkeder (finn.no, hifisentralen.no). Da sitter man igjen med veldig mye mer for pengene, og kan eventuelt selge videre igjen for å prøve nye ting, mer eller mindre uten tap.

 

Og ikke la deg lure inn i dyre kabelmerker. Så lenge de elektriske egenskapene på kabelen er gode, så er kabelen god.

 

Foreslår (som andre over) å gå for en separat DAC, integrert forsterker, og gulvstående høyttalere.

 

Eksempeloppsett, om du er modig nok til å gå for elektrostat:
Hegel HD20 DAC - 6000,-

Martin Logan Source SE - 11000,-

Electrocompaniet ECI-4 MK2 - 10000,- (Denne kan det nok prutes litt på..)

 

En tusenlapp i kabler, og du burde ha ett veldig åkei anlegg til noe rundt 25000,-. Sleng på en platespiller, noen gode plater, og godt øl, så er du oppe i 35000,- veldig fort :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vil anbefale deg å ta en titt på Monitor Audio Gold-serien. 200 og 300-serien. Forsterker og dac ville jeg kjøpt på bruktmarkedet da dette er voldsomt overpriset nytt.

 

Når du sier hifi-frelst vurderer jeg deg da til å prioritere god lyd fremfor mye lyd. Forskjellen mellom Klipsch og feks Monitor Audio, liksom.

 

Jeg hadde meg en god lytterunde før jeg bestemte meg for Gold 200, hvor jeg vurderte Klipsch RP-280, Sonus Faber olympica 1 og 2, Audiovector til ca 30 000kr, Piaga 40.2 og 60.2, Dynaudio 200XD, Dali Rubicon 6 og B&W CM 8 og 10.

 

Gold 200 kom best ut for min del, fulgt av Dynaudio 200XD og Dali Rubicon 6. De andre var klasser under, uavhengig av pris.

Dette vil selvsagt variere stort avhengig av dine preferanser for lyd.

 

Når det kommer til forsterker/dac vil jeg anbefale å gå for separat dac og forsterker. Dette fordi det er en rivende utvikling i dac-markedet for tiden, som vil gi deg rom for oppgraderinger uten å måtte skifte forsterker, samt at det vil gi deg langt større utvalg i forsterkere.

Det første du bør gjøre er å finne ut hvilke høyttalere du liker, altså dine lydpreferanser. Deretter kan du begynne å se på matching av disse med forsterker og dac.

 

Rommet ditt er tilnærmet likt min stue, jeg gikk for liten gulvstående for å slippe å måtte kjøpe sub. Liten gulvstående for å slippe for mye buldrebass, som jeg fikk med mine forrige høyttalere.

 

Hvor bor du i verden?

Takk, tar meg en tur til en butikk og hører på de i morgen; tror Soundgarden i Drammen har de inne. Det stemmer at god lyd er mer prioritert enn mye lyd når det kommer til min smak. Derfor faller de fine Klipsch-tilbudene fra Komplett bort for min del.

 

Har ikke hørt Monitor Audio før, så dette blir spennende. Har store forhåpninger nå siden du nevnte at de låt bedre enn B&W CM10!

Jeg hører på alt av musikk, men det går mest i rock, metall, akustisk og klassisk/symfoni. Derfor må jeg ha en dynamisk, allround høyttaler. Og nå ser det også ut til at det blir separat DAC takket være alle deres tips! :)

 

Jeg holder til i Lier.

Lenke til kommentar

Selv i denne prisklassen vil jeg anbefale deg å ta en tur innom bruktmarkeder (finn.no, hifisentralen.no). Da sitter man igjen med veldig mye mer for pengene, og kan eventuelt selge videre igjen for å prøve nye ting, mer eller mindre uten tap.

 

Og ikke la deg lure inn i dyre kabelmerker. Så lenge de elektriske egenskapene på kabelen er gode, så er kabelen god.

 

Foreslår (som andre over) å gå for en separat DAC, integrert forsterker, og gulvstående høyttalere.

 

Eksempeloppsett, om du er modig nok til å gå for elektrostat:

Hegel HD20 DAC - 6000,-

Martin Logan Source SE - 11000,-

Electrocompaniet ECI-4 MK2 - 10000,- (Denne kan det nok prutes litt på..)

 

En tusenlapp i kabler, og du burde ha ett veldig åkei anlegg til noe rundt 25000,-. Sleng på en platespiller, noen gode plater, og godt øl, så er du oppe i 35000,- veldig fort :-)

Elektrostat har jeg null erfaring med, men ser at folk på nettet anbefaler å spille de sammen med en sub når man ønsker mer "trykk" i røffere typer musikk. Får se om jeg eventuelt oppgraderer etter hvert, men akkurat nå tror jeg høyttalere av type bassrefleks er et greit sted å starte.

 

Selgeren i HiFi-Klubben anbefalte kabler til mellom 1000 og 2000 kr, så han var ikke langt unna dine anbefalinger. Jeg vet at kabling er et eget spesialiseringsfelt med mange preferanser og meninger, men jeg henger meg ikke opp i det i det hele tatt.

 

CD-spillere er noe dyre sett fra mitt ståsted. Etter din mening, rettferdiggjør prisen til en CD-spiller lydkvaliteten kontra f.eks. Spotify sin Extreme Quality musikk med 320 kbps, som igjen spilles av fra en PC via DAC og så inn i stereoanlegget?

Lenke til kommentar

Elektrostat har jeg null erfaring med, men ser at folk på nettet anbefaler å spille de sammen med en sub når man ønsker mer "trykk" i røffere typer musikk. Får se om jeg eventuelt oppgraderer etter hvert, men akkurat nå tror jeg høyttalere av type bassrefleks er et greit sted å starte.

 

Selgeren i HiFi-Klubben anbefalte kabler til mellom 1000 og 2000 kr, så han var ikke langt unna dine anbefalinger. Jeg vet at kabling er et eget spesialiseringsfelt med mange preferanser og meninger, men jeg henger meg ikke opp i det i det hele tatt.

 

CD-spillere er noe dyre sett fra mitt ståsted. Etter din mening, rettferdiggjør prisen til en CD-spiller lydkvaliteten kontra f.eks. Spotify sin Extreme Quality musikk med 320 kbps, som igjen spilles av fra en PC via DAC og så inn i stereoanlegget?

Bassrefleks er ett veldig greit sted å starte, og er mer anvendelig enn elektrostat, så det er ikke en dum tanke.

 

Bare vær obs på at mye av avansen til hifisjappene ligger i kabler, og de kommer nok til å prøve å selge inn kabler til 1000-2000-ish både mellom høyttalere og forsterker, forsterker og DAC, og DAC og PC/andre kilder.

 

Et godt og solid kabeloppsett, som ikke koster skjorta, kan være noe sånt som dette:

 * Argon Blue SC2 høyttalerkabel til 55,- per meter

 * 2 sett med Dali spader til høyttalerkablene til 90,- per sett. Eventuelt kan man gå for bananplugger om man føler seg mer komfortabel med det.

 * 2 sett med Argon Blue IN1 signalkabel til 398,- per sett

 * Grei digitalkabel mellom kilde og DAC. Greit å ha i bakhodet at digitalt i 99,9% av tilfellene er digitalt, og ikke trenger fancy kabling.

 

Jeg ville ikke kjøpt egen CD-spiller, men heller brukt PC-en som kilde, og brukt mer penger på DAC-en istedenfor.

 

Som BMWcoupeftw nevner over her, så anbefales det virkelig å komme seg til Oslo for å høre litt forskjellig før man tar ett valg. Anbefaler Oslo Hifi Center, Soundgarden og HIFI-klubben.

 

Hva med integrert forsterker med DAC innebygget? Da kan man på ett senere tidspunkt, om man ønsker, kjøpe ekstern DAC, og man får samtidig krysstestet for å høre om det er verdt det. Oslo Hifi Center selger f.eks Parasound Halo til 25k, som har fått veldig mye ros i markedet. Soundgarden selger Hegel H160 til 22k. Begge disse har integrert DAC, og støtter balansert+ubalansert input om man ønsker ekstern DAC i fremtiden.

 

Har du sett for deg noen produkter enda?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gi gjerne tilbakemelding om hvordan du opplever de forskjellige høyttalerne på din testrunde. Noen tips i så måte;

 

- Ta med en notatblokk. Skriv ned noen korte punkt om opplevelsen pr høyttaler. Dette vil hjelpe deg å huske hva som var bra/ikke bra.

 

- Finner du en lyd du virkelig liker, gå likevel videre for å lytte til andre høyttalere- både over og under i pris.

 

- Gjør selger oppmerksom på at du er på lytterunde og ikke vil bestemme deg før du har funnet en lyd du liker.

 

- Kom tilbake til den/de høyttalerne du likte best for en second go. Kanskje var de ikke så god som du husket- kanskje var de bedre.

 

- Spør om å få høre høyttalerne du liker på et mer edruelig oppsett. Monitor Audio Gold høres fantastisk ut på McIntosh integrert forsterker til 60 000,-. De høres ikke like fantastisk ut på Primare I22, selv om det fortsatt er voldsomt bra. Slik vil du få et inntrykk av hva som trengs for å få utnyttet høyttalerne.

 

 

Skikkelige høyttalere fortjener en god DAC og Tidal Hifi. Spotify er bra, men mangler en del i tredimensjonalitet og dybde i lydbildet i forhold til tidal hifi. Du merker det godt med sanger hvor feks et kor/orkester spiller i bakgrunnen. Dette forsvinner nesten helt med Spotify.

Cd-spiller kan du trygt legge nederst på prioriteringslisten da det fort koster mer enn det smaker i forhold til hva du får igjen i forhold til Tidal. 

 

Kabler? Sier meg enig med j-- over her. For å sette det i perspektiv; Jeg fikk 1200,- i avslag på RCA kabler til 1800,- (Nordost) for at selger skulle rettferdiggjøre dekningsgraden på høyttaler-tilbudet jeg fikk.

Selv på høyttalerne til 30 000,- er det sjanseløst å høre forskjell på disse kablene og clas ohlson kablene til 69 kr mellom dac og forsterkeren min...

Disse Monster-kablene som elkjøp selger til 1000 kr koster butikken en 50-lapp i innkjøp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Elektrostat har jeg null erfaring med, men ser at folk på nettet anbefaler å spille de sammen med en sub når man ønsker mer "trykk" i røffere typer musikk. Får se om jeg eventuelt oppgraderer etter hvert, men akkurat nå tror jeg høyttalere av type bassrefleks er et greit sted å starte.

 

Selgeren i HiFi-Klubben anbefalte kabler til mellom 1000 og 2000 kr, så han var ikke langt unna dine anbefalinger. Jeg vet at kabling er et eget spesialiseringsfelt med mange preferanser og meninger, men jeg henger meg ikke opp i det i det hele tatt.

 

CD-spillere er noe dyre sett fra mitt ståsted. Etter din mening, rettferdiggjør prisen til en CD-spiller lydkvaliteten kontra f.eks. Spotify sin Extreme Quality musikk med 320 kbps, som igjen spilles av fra en PC via DAC og så inn i stereoanlegget?

Bassrefleks er ett veldig greit sted å starte, og er mer anvendelig enn elektrostat, så det er ikke en dum tanke.

 

Bare vær obs på at mye av avansen til hifisjappene ligger i kabler, og de kommer nok til å prøve å selge inn kabler til 1000-2000-ish både mellom høyttalere og forsterker, forsterker og DAC, og DAC og PC/andre kilder.

 

Et godt og solid kabeloppsett, som ikke koster skjorta, kan være noe sånt som dette:

 * Argon Blue SC2 høyttalerkabel til 55,- per meter

 * 2 sett med Dali spader til høyttalerkablene til 90,- per sett. Eventuelt kan man gå for bananplugger om man føler seg mer komfortabel med det.

 * 2 sett med Argon Blue IN1 signalkabel til 398,- per sett

 * Grei digitalkabel mellom kilde og DAC. Greit å ha i bakhodet at digitalt i 99,9% av tilfellene er digitalt, og ikke trenger fancy kabling.

 

Jeg ville ikke kjøpt egen CD-spiller, men heller brukt PC-en som kilde, og brukt mer penger på DAC-en istedenfor.

 

Som BMWcoupeftw nevner over her, så anbefales det virkelig å komme seg til Oslo for å høre litt forskjellig før man tar ett valg. Anbefaler Oslo Hifi Center, Soundgarden og HIFI-klubben.

 

Hva med integrert forsterker med DAC innebygget? Da kan man på ett senere tidspunkt, om man ønsker, kjøpe ekstern DAC, og man får samtidig krysstestet for å høre om det er verdt det. Oslo Hifi Center selger f.eks Parasound Halo til 25k, som har fått veldig mye ros i markedet. Soundgarden selger Hegel H160 til 22k. Begge disse har integrert DAC, og støtter balansert+ubalansert input om man ønsker ekstern DAC i fremtiden.

 

Har du sett for deg noen produkter enda?

 

 

Hifi-klubben og Soundgarden har litt "kjedelig" utvalg, det er liksom Dynaudio, Sonus, Dali & B&W, ikke noe mer. 

Forsterkeriet er jo omtrent bare Hegel & Nad også! :D 

Avtal med Lyric Hifi, han selger masse som er meget bra. Samme gjør Stereofil, Duet/Audio Norge, OHC osv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den NAD-forsterkeren til CM-10 er en særdeles merkelig anbefaling, og jeg vil kalle den dårlig. De høyttalerne krever og fortjener noe langt råere. Altså, 2x80 kan gjerne holde, men resten må oppgraderes kraftig. F.eks. Denon PMA2020 har også 2x80, men spiller i en helt annen liga og kan selvsagt høres på hifi-klubben.

Men som poster over her sier, ta deg en runde og hør på godsakene som er på andre butikker også. Men det budsjettet kan det bli veldig bra.

Lenke til kommentar

Den NAD-forsterkeren til CM-10 er en særdeles merkelig anbefaling, og jeg vil kalle den dårlig. De høyttalerne krever og fortjener noe langt råere. Altså, 2x80 kan gjerne holde, men resten må oppgraderes kraftig. F.eks. Denon PMA2020 har også 2x80, men spiller i en helt annen liga og kan selvsagt høres på hifi-klubben.

Ja, TS bør gå for en forsterker på > 2x100W "klasse A", type EC, Hegel, Primare og tilsvarende.

 

(legg merke til at jeg sier "klasse A", da disse ikke er rene klasse A forsterkere, det vil i så fall sprenge TS sitt budsjett så til de grader)

Lenke til kommentar

En del år siden jeg var "litt for mye" engasjert, men det er spesielt to høyttalerfabrikanter som ligger i minnet: ProAc (Lyric Hifi) og danske System Audio (Soundgarden). System Audio 905 (utgått) var de mest musikalske høyttalerne jeg hadde hørt i prissjiktet 2500.- ProAc trenger kanskje ingen nærmere presentasjon? 

 

Ser dansken fremdeles holder koken  (flere modeller forøvrig):  http://www.lydogbilde.no/test/hoyttalere/6-gulvstaende-hoyttalere-apr-2013/system-audio-mantra-50

Endret av Fjellvåken
Lenke til kommentar

På SA synes jeg man må opp på Pandion (gulvstående) før det ble skikkelig sving på sakene og ikke minst musikalsk. Mantra 50 var mer spennende enn 60, likevel ikke helt min stil. ProAc har noe magisk over seg allerede fra Tablette, og spesielt når du kommer opp på Response-serien.

Tor hos Lyric er alltid åpen for en diskusjon rundt pris også.

Lenke til kommentar

Basert på informasjonen ovenfor, ønsker jeg å vite litt mer om følgende punkter nednefor og høre om løsningen jeg ble presentert for er godkjent, samt alternativer jeg bør gå for:

  1. Stuen tatt i betraktning, bør jeg gå for gulvstående eller stativhøyttaler?
  2. Selgeren opplyste om at forsterkeren var "billig" i den forstand at den kunne måles mot en rekke dyrere alternativer. Hva er forskjellene mellom billig og dyr? Er det kun effekten de sender ut? Jeg skal ikke spille konserthøyt i huset uansett, men party-høyt er noe forsterkeren skal kunne tåle. Kan f.eks. en dyr forsterker få frem et bredere lydbilde på samme volum? Og ikke minst, kan en forsterker være alt for god for høyttalerne; høres de "feil" ut da?

1. Stuen er stor nok til å forsvare en gulvstående høyttaler, men ikke så stor at en stativhøyttaler ikke kan fylle den med lyd på en tilfredsstillende måte.

 

2.1 Forskjellene på en dyr og billig forsterker inkluderer forhåpentligvis kvaliteten på komponentene, ofte den oppgitte effekten og også hvor reell den oppgitte ytelsen faktisk er.

 

2.2 Effekt har i utgangspunktet lite eller ingenting med pris å gjøre.  Det finnes forsterkere på 1-10W som koster hundretusener og også forsterkere oppgitt til hundrevis av watt som koster en håndfull tusenlapper.

 

2.3 I utgangspunktet er det høyttalerkonstruksjonen som avgjør hvor bredt eller smalt lydbildet blir, men forsterkeren kan også til en viss grad påvirke dette.  Spesielt gjelder det tilfeller der forsterkeren er en dårlig match med høyttaleren, f.eks hvis den ikke er i stand til levere tilstrekkelig effekt til å drive den på rimelig vis eller om den ikke er beregnet på å drive den motstanden som høyttaleren oppviser.  Det siste gjelder i alle hovedsak rørforsterkere, så det er neppe noe du behøver å bekymre deg om.

 

2.4 En forsterker kan aldri bli for god i forhold til høyttalerne.  Vanligvis er det det motsatte som er tilfellet og mange har fått hakeslepp når de hører hva billige høyttalere er i stand til å levere når de blir drevet av en langt dyrere forsterker.

 

Det beste rådet i forhold til valg av komponenter har du allerede fått: å komme deg ut av huset og inn på så mange butikker som mulig for å få hørt på flest mulig anlegg.  Helst bør du besøke andre butikker i tillegg til Soundgarden og HiFi Klubben.  Siden du har kort vei til Oslo anbefaler jeg på det sterkeste at du får med deg disse her:

 

 

Lyric HiFi - Torggaten 26 (kanskje best å ikke se på nettsiden, som kan skremme vannet av hvem som helst...)

 

Stereofil - Grensen 9

 

I motsatt retning, i Horten, har du:

 

Audioaktøren - Storgata 22.

 

Når det gjelder spesifikke produkter foreslår jeg at du passer på å få hørt høyttalere fra ProAc og Epos hos Lyric, Tannoy hos Stereofil og Spendor og Usher hos Audioaktøren.  Og om du ikke lyttet på Dynaudio hos Soundgarden så bør du ta en tur innom igjen.  Av forsterkeri ville jeg hørt på Electrocompaniet, Hegel og Primare hos Soundgarden, Sugden hos Audioaktøren, Rega og Audiolab hos Stereofil og hva sikkert ett eller annet hos Lyric også (nettsidene har ikke endret seg på flere år såvidt jeg kan se, så gudene må vite hva som egentlig finnes i butikken...).

 

Uansett så er det nest beste rådet å bruke tid på valget.  35-50 lapper er tross alt litt penger og et hastverkskjøp kan fort koste mer enn det smaker hvis du etter en uke eller fem finner ut at valgene kanskje ikke var så optimale likevel.  Ta med deg et knippe CDer du liker og bruk en time eller tre i hver butikk, så vil du ha et mye klarere bilde av hva slags lyd du liker (lys/mørk, nøytral/romantisk, kald/varm, etc) og hvilke produkter du synes leverer best.  Ikke bare vil det være nyttig, men som nyfrelst Hi-Fi frik burde det være underholdende og interessant også.

 

Siste råd fra min side er å gi beng i hva selgere og andre sier om kabler og heller plukke opp slikt fra Clas, Biltema eller lignende.  Jeg brydde meg om slikt i starten og trodde på selgere og guruer som sa at en kabel ikke er en kabel, men i dag er anlegget koblet sammen med kabler som stort sett koster en femtilapp for stykket og jeg er mere fornøyd enn når de kostet X000,-/stk.

 

Lykke til.

 

(Edit: Spedor > Spendor)

Endret av Belfaborac
Lenke til kommentar

 

 

Basert på informasjonen ovenfor, ønsker jeg å vite litt mer om følgende punkter nednefor og høre om løsningen jeg ble presentert for er godkjent, samt alternativer jeg bør gå for:

  • Stuen tatt i betraktning, bør jeg gå for gulvstående eller stativhøyttaler?
  • Selgeren opplyste om at forsterkeren var "billig" i den forstand at den kunne måles mot en rekke dyrere alternativer. Hva er forskjellene mellom billig og dyr? Er det kun effekten de sender ut? Jeg skal ikke spille konserthøyt i huset uansett, men party-høyt er noe forsterkeren skal kunne tåle. Kan f.eks. en dyr forsterker få frem et bredere lydbilde på samme volum? Og ikke minst, kan en forsterker være alt for god for høyttalerne; høres de "feil" ut da?
1. Stuen er stor nok til å forsvare en gulvstående høyttaler, men ikke så stor at en stativhøyttaler ikke kan fylle den med lyd på en tilfredsstillende måte.

 

2.1 Forskjellene på en dyr og billig forsterker inkluderer forhåpentligvis kvaliteten på komponentene, ofte den oppgitte effekten og også hvor reell den oppgitte ytelsen faktisk er.

 

2.2 Effekt har i utgangspunktet lite eller ingenting med pris å gjøre. Det finnes forsterkere på 1-10W som koster hundretusener og også forsterkere oppgitt til hundrevis av watt som koster en håndfull tusenlapper.

 

2.3 I utgangspunktet er det høyttalerkonstruksjonen som avgjør hvor bredt eller smalt lydbildet blir, men forsterkeren kan også til en viss grad påvirke dette. Spesielt gjelder det tilfeller der forsterkeren er en dårlig match med høyttaleren, f.eks hvis den ikke er i stand til levere tilstrekkelig effekt til å drive den på rimelig vis eller om den ikke er beregnet på å drive den motstanden som høyttaleren oppviser. Det siste gjelder i alle hovedsak rørforsterkere, så det er neppe noe du behøver å bekymre deg om.

 

2.4 En forsterker kan aldri bli for god i forhold til høyttalerne. Vanligvis er det det motsatte som er tilfellet og mange har fått hakeslepp når de hører hva billige høyttalere er i stand til å levere når de blir drevet av en langt dyrere forsterker.

 

Det beste rådet i forhold til valg av komponenter har du allerede fått: å komme deg ut av huset og inn på så mange butikker som mulig for å få hørt på flest mulig anlegg. Helst bør du besøke andre butikker i tillegg til Soundgarden og HiFi Klubben. Siden du har kort vei til Oslo anbefaler jeg på det sterkeste at du får med deg disse her:

 

 

Lyric HiFi - Torggaten 26 (kanskje best å ikke se på nettsiden, som kan skremme vannet av hvem som helst...)

 

Stereofil - Grensen 9

 

I motsatt retning, i Horten, har du:

 

Audioaktøren - Storgata 22.

 

Når det gjelder spesifikke produkter foreslår jeg at du passer på å få hørt høyttalere fra ProAc og Epos hos Lyric, Tannoy hos Stereofil og Spedor og Usher hos Audioaktøren. Og om du ikke lyttet på Dynaudio hos Soundgarden så bør du ta en tur innom igjen. Av forsterkeri ville jeg hørt på Electrocompaniet, Hegel og Primare hos Soundgarden, Sugden hos Audioaktøren, Rega og Audiolab hos Stereofil og hva sikkert ett eller annet hos Lyric også (nettsidene har ikke endret seg på flere år såvidt jeg kan se, så gudene må vite hva som egentlig finnes i butikken...).

 

Uansett så er det nest beste rådet å bruke tid på valget. 35-50 lapper er tross alt litt penger og et hastverkskjøp kan fort koste mer enn det smaker hvis du etter en uke eller fem finner ut at valgene kanskje ikke var så optimale likevel. Ta med deg et knippe CDer du liker og bruk en time eller tre i hver butikk, så vil du ha et mye klarere bilde av hva slags lyd du liker (lys/mørk, nøytral/romantisk, kald/varm, etc) og hvilke produkter du synes leverer best. Ikke bare vil det være nyttig, men som nyfrelst Hi-Fi frik burde det være underholdende og interessant også.

 

Siste råd fra min side er å gi beng i hva selgere og andre sier om kabler og heller plukke opp slikt fra Clas, Biltema eller lignende. Jeg brydde meg om slikt i starten og trodde på selgere og guruer som sa at en kabel ikke er en kabel, men i dag er anlegget koblet sammen med kabler som stort sett koster en femtilapp for stykket og jeg er mere fornøyd enn når de kostet X000,-/stk.

 

Lykke til.

Tusen takk for svar folkens, og godt nyttår! Da blir det noen lytterunder i januar. Kommer tilbake og oppdaterer tråden når utstyret er valgt :) setter stor pris på alle svarene deres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...