Gå til innhold

iPXE UEFI vision erfaringer?


LMH1

Anbefalte innlegg

iPXE UEFI vision

Noen som vet dette er det samme som brukes i apple maskiner bare EFI boot med OSX?

 

Har noen erfaringer hva som kreves om man må ha server hovedkort (E-ATX) eller om det virker i alle hovedkort med UEFI?

 

Fordelen med dette er man slipper minnepenn\DVD\CD under installasjon blir samme som PXE boot bare det funger på internett (ipv4\ipv6).

 

Om noen vet hva UEFI online flash som betyr man trenger kun nettverkkabel for å oppdatere bios heter slik man slipper minnepenn til dette. trenger kun internetforbindelse.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv et ASRock H97 Anniversary hovedkort, og dette støtter online flashing av UEFI/Bios.. Dette fungerte veldig fint.

Gikk bare inn i UEFI, og trykka på "update" eller noe i den duren.. Og resten gikk av seg selv.

Var også et valg for å laste ned drivere automatisk.. men dette prøvde jeg ikke, da jeg kjører Windows Server på dette kortet (er jo egentlig ikke noe server hovedkort, men funker til mitt bruk).

 

iPXE kjenner jeg ikke til dessverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

iPXE UEFI vision

Noen som vet dette er det samme som brukes i apple maskiner bare EFI boot med OSX?

Meget tvilsomt at apple har inkorporert iPXE prosjektet i sin firmware.

Har noen erfaringer hva som kreves om man må ha server hovedkort (E-ATX) eller om det virker i alle hovedkort med UEFI?

Hvorfor skulle fysisk formfaktor på hovedkortet ha noe med om iPXE for UEFI kan startes?

Fordelen med dette er man slipper minnepenn\DVD\CD under installasjon blir samme som PXE boot bare det funger på internett (ipv4\ipv6).

Du kan boote over internett via PXE også, men du er fremdeles avhengig av en DHCP server. iPXE for UEFI er samme prosjektet som iPXE for BIOS, de bare kjører på forskjellig plattform. Så koden er forskjellig, fordi standarden er forskjellig. Men etter at iPXE er lastet enten fra BIOS eller UEFI, så er de like.

Om noen vet hva UEFI online flash som betyr man trenger kun nettverkkabel for å oppdatere bios heter slik man slipper minnepenn til dette. trenger kun internetforbindelse.

Det kan man få til med vanlig PXE boot, over internett om man ønsker det også.

 

PXE er en meget enkel standard, som sier at det i ett dhcp option felt skal informeres om en ip addresse hvor man finner en tftpserver, og ett annet felt sier ett filnavn den skal laste ned fra tftpserveren. Utifra dette kan du sette sammen omtrent hva du måtte ønske.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men vet du om alle nettverkkort inkludert SFP+ støtter iPXE?

Så er kun UEFI\bios som setter begrensingen der?

 

Dette er vel egentlig løsninger for server hovedkort, tror PXE\iPXE ikke er så vanlig for desktop for vanlige brukere.

Var først i starten kun for å gjøre det lettere for bedrifter.

 

Vet du om det finnes løsning (Microsoft\Linux) som støtter iPXE? Eller er det grunnen for hovedkortprodusentene har lite prioitert for dette.

 

Vet du også om det er slik teknologien kun setter flaskehals på nettvekkort? Har man 10 gigabit\s internetlinje og nettverkkort og PCI-E SSD (Enten m.2 eller tilsvarende) så burde serveren være flaskehalsen? Regner vel med den laster ned operativsystemet først også installerer etterpå.

 

Vet du noen virtuelle programvare som støtter iPXE som man kan teste?

 

Ser ut som det er kun core OS som støtter teknologien:Booting CoreOS via iPXE

Det er ikke direkte enkelt for nybegynnere.

Lenke til kommentar

iPXE kan lastes gjennom eksisterende PXE kode så langt jeg kan se. Så i utgangspunktet ser jeg ingen grunn til at det ikke skulle fungere på hvilket som helst nettkort.

 

Når det gjelder desktop, så blir de fleste desktop maskiner i bedrifter "tanket" gjennom PXE. Jeg tror ikke jeg har sett ett hovedkort idag som ikke støtter PXE. Den store forskjellen mellom Intel sin PXE rom, og iPXE er at iPXE støtter ting som iSCSI, ATAoE o.l Mens dette må typisk på en intel rom, løses gjennom prosjekter som syslinux/pxelinux.

 

Både microsoft og linux støtter pxe booting, selv om det har fryktelig lite å si for iPXE prosjektet. iPXE er en boot rom, som blir lagret på nettverkskortet.

 

Når du snakker om flaskehals er jeg litt usikker på hva du mener? Du kan boote fra nett og la OS disk kjøre over NFS/iSCSI eller du kan la hele OSet kjøre fra en RAM disk f.eks.

 

CoreOS har lagt ut en beskrivelse av hvordan ting kan løses med iPXE, men på generelt grunnlag så kan man boote både Windows og Linux gjennom iPXE. Enten direkte, eller ved å chainloade prosjekter som syslinux/pxelinux.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...