Gå til innhold

Hvor godt trent bør man være i Forsvaret?


#2013

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

https://forsvaret.no/karriere/krav/fysiske-krav

 

På linken over så ser du karakterskalaen i forsvaret (se på den for ikke 3-årig KS). Så jo nærmere du er toppkarakter jo bedre er det.

 

Utenom de øvelsene forsvaret har karakter på, så bør du selvfølgelig klare å gå med en litt tung sekk i en stund. 

Men hvis du klarte deg fint på sesjon så klarer du deg nok helt fint i forsvaret. Jeg har sett personer som var i veldig dårlig form (ble overrasket når de fikk fortsette) som fullførte førstegangstjenesten helt fint.

 

Men hvis det er en bestemt tjeneste du har lyst på, så bør du sikte mot så høy karakter som mulig på 3000m og styrkeøvelsene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er dette tester som blir tatt og karakterer fastsatt ila av første uke på rekrutten eller er det mulighet for å forbedre karakteren i rekruttperioden? 

 

Satser på å komme inn som brannvernssoldat etter rekrutt, ser jeg ligger på rundt 5.5 gjennomsnittlig i fysiske krav, noen som vet om det burde være innafor?

Endret av Snapfat
Lenke til kommentar

Er dette tester som blir tatt og karakterer fastsatt ila av første uke på rekrutten eller er det mulighet for å forbedre karakteren i rekruttperioden? 

 

Satser på å komme inn som brannvernssoldat etter rekrutt, ser jeg ligger på rundt 4.5 gjennomsnittlig i fysiske krav, noen som vet om det burde være innafor?

 

Da jeg var på madla i 2011 var det tester jevnlig i de 2 månedene, hvis du ikke gjorde det bra på testene måtte du feks ut og springe kl 5 før frokost. Så unngå det. Brannvern da skal du være i toppsjiktet så hvis du ikke er godt trent nå burde du legge fra deg pc'en og starte :p

Lenke til kommentar

Er dette tester som blir tatt og karakterer fastsatt ila av første uke på rekrutten eller er det mulighet for å forbedre karakteren i rekruttperioden? 

 

Satser på å komme inn som brannvernssoldat etter rekrutt, ser jeg ligger på rundt 4.5 gjennomsnittlig i fysiske krav, noen som vet om det burde være innafor?

 

Når jeg var inne så gjennomførte de to runder i løpet av rekrutten hvor de satt karakter. En litt i starten og en i slutten av rekrutten. Så du har mulighet til å forbedre.

 

Når jeg var inne så var det beste resultatet som sto som jeg skjønte. Så jeg klarte karakter 6 på push ups første testen vi tok. Jeg kunne da fokusere mer på f.eks hang-ups neste gang ettersom jeg da hadde 6 i push ups. Men usikker på om det fortsatt er sånn.

 

Hvor stor konkurranse du vil møte avhenger jo av hvem som er inne samtidig som deg. Men du burde absolutt ligge godt over gjennomsnittet for å hevde deg. Brannvernsoldat er en veldig populær stilling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Hei,

 

Er innkalt i Luftforsvaret til sommeren, altså i juli. Gjorde det relativt bra på sesjon, men lurer på hva slags krav de setter til trening? Hvor sterk bør man være og hvor god kondisjon bør man ha?

 

Takker for svar

 

Luftforsvaret er vel relativt rolig tjeneste har jeg hørt fra folk som har vært instruktører på Madla og folk som har tjenestegjort i vakt og sikring. Ikke like tungt som hæren, men vet ikke om kravene muligens kan være de samme nå.

Lenke til kommentar

 

Hei,

 

Er innkalt i Luftforsvaret til sommeren, altså i juli. Gjorde det relativt bra på sesjon, men lurer på hva slags krav de setter til trening? Hvor sterk bør man være og hvor god kondisjon bør man ha?

 

Takker for svar

 

Luftforsvaret er vel relativt rolig tjeneste har jeg hørt fra folk som har vært instruktører på Madla og folk som har tjenestegjort i vakt og sikring. Ikke like tungt som hæren, men vet ikke om kravene muligens kan være de samme nå.

 

Det er en sannhet med modifikasjoner. "Kravene" er de samme uavhengig av forsvarsgren. I gjennomsnitt  er det nok flere rolige stillinger i luftforsvaret enn i hæren, men her avhenger jo alt av hva slags stilling man ønsker seg. Som nevnt over; hvis man har lyst til å bli hundefører eller brannvernssoldat bør man ligge i hardtrening. Ellers klarer man seg med normalt god form for de fleste stillinger. Finn ut hva du kan tenke deg å gjøre!

God form er en fordel uansett. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da ble det ingen BRP på meg, med klart best fysisk resultat (6,6,5,5) på troppen og som troppstillitsvalgt så var ikke det nok. Ser ut som fagbrev blir verdsatt høyt når det kommer til BRP, ett år med sanitet blir nok spennende det også.. :)

Utdyp gjerne litt :) Ka fagbrev dei hadde?

Skal inn i luftforsvaret i juli og vil gjerne prøve meg som BRP!

Lenke til kommentar

 

Da ble det ingen BRP på meg, med klart best fysisk resultat (6,6,5,5) på troppen og som troppstillitsvalgt så var ikke det nok. Ser ut som fagbrev blir verdsatt høyt når det kommer til BRP, ett år med sanitet blir nok spennende det også.. :)

Utdyp gjerne litt :) Ka fagbrev dei hadde?

Skal inn i luftforsvaret i juli og vil gjerne prøve meg som BRP!

 

De hadde utdanning innen bygg og anleggsteknikk som kom inn på BRP i min tropp, men tror nok fagbrev innen elektro eller teknikk og industriell blir verdsatt som brannvernssoldat. 

Når det er sagt så kjenner jeg flere som har blitt BRP uten noe fagbrev, så det er absolutt ikke noe må krav, så jeg forventet forsåvidt å komme inn..  

Lykke til da!

Lenke til kommentar

 

 

Da ble det ingen BRP på meg, med klart best fysisk resultat (6,6,5,5) på troppen og som troppstillitsvalgt så var ikke det nok. Ser ut som fagbrev blir verdsatt høyt når det kommer til BRP, ett år med sanitet blir nok spennende det også.. :)

 

Utdyp gjerne litt :) Ka fagbrev dei hadde?

Skal inn i luftforsvaret i juli og vil gjerne prøve meg som BRP!

De hadde utdanning innen bygg og anleggsteknikk som kom inn på BRP i min tropp, men tror nok fagbrev innen elektro eller teknikk og industriell blir verdsatt som brannvernssoldat. 

Når det er sagt så kjenner jeg flere som har blitt BRP uten noe fagbrev, så det er absolutt ikke noe må krav, så jeg forventet forsåvidt å komme inn..  

Lykke til da!

Takk skal du ha, får legge meg i hardtrening!

Var du på Madla? Noke spesielt man burde huske på i rekrutten?

Korleis var det fysiske nivået på resten i luftforsvaret son gjennomsnittlig?

 

Ble mange spørsmål det her :)

Lenke til kommentar

 

Takk skal du ha, får legge meg i hardtrening!

Var du på Madla? Noke spesielt man burde huske på i rekrutten?

Korleis var det fysiske nivået på resten i luftforsvaret son gjennomsnittlig?

 

Ble mange spørsmål det her :)

 

Det aller fleste rekruttene til luft er på Madla, så ja. Om det er noe spesielt man burde huske på vet jeg nå ikke, men å kunne litt om HK416, de ulike grader/distinksjoner i luft og sjø og ha lest FSAN P-21 før du kommer inn så ligger du milevis foran alle andre i rekrutten. 

Kan ikke si meg imponert av det fysiske nivået, vår tropp hadde en gjennomsnittstid på rett over 15 min på 3000 m. 

Endret av Snapfat
Lenke til kommentar

Sanitet er ingen nedtur! Og dessuten utrolig nyttig kunnskap å ha med seg uansett hva man skal bli i livet :) Stå på med samme iver, så kommer du kanskje inn på tropp 1 (den het det da jeg var der i 2013 i alle fall) hvis du vil. Den er stasjonert på Sessvoll fast, og har mer grønn tjeneste enn de san.assene som blir sendt ut på kongerikets sykestuer. Soldatene på tropp 1 fikk ofte ta lappen på lastebil, beltevogn eller utrykkningskjøretøy (sivil) også :) Støttet med skarp san-beredskap på store øvelser og en del sivile arrangementer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...