Gå til innhold

RYKTE: Snart skal Apple trolig levere musikk i mye høyere kvalitet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Nei, det blir ikke spennede å se hva de kommer opp med om ryktet stemmer, fordi ryktet sier eksakt hva det er :

 

"Nærmere bestemt skal Apple arbeide med å tilby musikk med en samplingsfrekvens på 92 kHz og 24-bits oppløsning" 

Det er eksakt dette de kommer opp med om ryktet stemmer, er det noe annet, så stemmer ryktet ikke.

 

Og det gjenstår ikke å se om dette fører til et kvalitetsløft, det er kjent teknologi.

 

AtW

Vi får se når det eventuelt dukker opp noe. Enten stemmer rykte eller så stemmer det ikke. Enten blir det et kvalitetsløft eller så gjør det det ikke. Vi vet antagelig svaret en gang i 2016 på begge deler...

 

 

Vi vet som sagt hundre ganger før allerede svaret på spørsmål to, dette er forsket på lenge og mange ganger, det gir ikke noe kvalitetsløft for en hjemmebruker.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg slipper heldigvis slik problematikk. Jeg har brukerkonto i artistens nettbutikk og kan akkurat når det passer meg gjennom direte nedlasting laste ned hele biblioteket i valgfrit format. Proprietære løsninger kan ryke og reise.

Det er jo flott at du, og alle andre, kan velge den løsningen som dekker ditt behov. Du ønsker å handle direkte med artisten, da er det fint at mange av de tilbyr det og i tillegg gir deg mulighet til å velge format. Supert!

 

Andre velger å ha en konto hos en av strømmetjenestene og handler sin musikk der, enten med strømming eller kjøp av hele album. Så vidt jeg vet tilbyr flere av disse også muligheter til å velge format, til en viss grad. Handle med en strømmetjenste dekker dermed behovet til oss som velger dette. Supert, det og!!!

Lenke til kommentar

 

 

Nei, det blir ikke spennede å se hva de kommer opp med om ryktet stemmer, fordi ryktet sier eksakt hva det er :

 "Nærmere bestemt skal Apple arbeide med å tilby musikk med en samplingsfrekvens på 92 kHz og 24-bits oppløsning" 

Det er eksakt dette de kommer opp med om ryktet stemmer, er det noe annet, så stemmer ryktet ikke.

 

Og det gjenstår ikke å se om dette fører til et kvalitetsløft, det er kjent teknologi.

 

AtW

 

Vi får se når det eventuelt dukker opp noe. Enten stemmer rykte eller så stemmer det ikke. Enten blir det et kvalitetsløft eller så gjør det det ikke. Vi vet antagelig svaret en gang i 2016 på begge deler...

 

Vi vet som sagt hundre ganger før allerede svaret på spørsmål to, dette er forsket på lenge og mange ganger, det gir ikke noe kvalitetsløft for en hjemmebruker.

 

AtW

...og som sagt like mange ganger, jeg venter og ser hva som dukker opp. Teknologiselskaper har kommet opp med overraskende og smarte ting før, og jeg ser ikke bort fra at de kan overraske igjen. Apple er blant disse selskapene men selvsagt ikke alene.

 

Det er godt mulig du kommer til å få rett og at det ikke blir noe kvalitetsløft. Ikke noe problem, det er bra som det er. Men skulle det likevel komme et lite løft så er det fint det og. Jeg avventer altså min egen konklusjon...

Lenke til kommentar

Ryktet handler om en konkret forbedring rogkas, det kan vel ikke være så vanskelig å skjønne? Denne konkrete forbedringen er ikke ny, og den gir ikke noe kvalitetsløft. Om apple "overrasker" og kommer med noe helt annet, så har det ikke noe med dette ryktet å gjøre. 

 

Og hva er det egentlig du avventer konklusjonen om 24 bit 96 khz gir bedre kvalitet til? Hva venter du på? Mer forskning på temaet? Hva konkret mener du er mangefullt med forskningen som foreligger i dag på dette temaet konkret?

 

AtW

Lenke til kommentar

Ryktet handler om en konkret forbedring rogkas, det kan vel ikke være så vanskelig å skjønne? Denne konkrete forbedringen er ikke ny, og den gir ikke noe kvalitetsløft. Om apple "overrasker" og kommer med noe helt annet, så har det ikke noe med dette ryktet å gjøre. 

 

Og hva er det egentlig du avventer konklusjonen om 24 bit 96 khz gir bedre kvalitet til? Hva venter du på? Mer forskning på temaet? Hva konkret mener du er mangefullt med forskningen som foreligger i dag på dette temaet konkret?

 

AtW

 

Strømming av musikk er en ganske ny teknologi. Jeg tror det finnes muligheter for å forbedre denne teknologien, du gjør det ikke og mener at den har nådd sin topp.

 

Vi er uenig.

 

 

Sorry AtW, jeg gidder ikke bli med på dine uendeligheter...

Lenke til kommentar

rogkas:

Dere er ikke uenige. AtW har presentert fakta. Du derimot bestrider fakta og har verken kunskap og argumenter som tilsier at du burde gjøre det.

 

"I was wrong." De tre viktigste ordene man kan lære seg, slik at man i det minste har et nytt og bedre standpunkt. Fakta er fakta uansett hva folk måtte mene, tro eller håpe på.

Endret av BadCat
  • Liker 3
Lenke til kommentar

rogkas:

Dere er ikke uenige. AtW har presentert fakta. Du derimot bestrider fakta og har verken kunskap og argumenter som tilsier at du burde gjøre det.

 

"I was wrong." De tre viktigste ordene man kan lære seg, slik at man i det minste har et nytt og bedre standpunkt. Fakta er fakta uansett hva folk måtte mene, tro eller håpe på.

Jeg bestrider ikke et eneste fakta. Ikke i det hele tatt. Det jeg derimot sier er at jeg er rimelig sikker på at strømming av musikk er en teknologi det er mulig å forbedre, den er ikke så veldig mange år gammel. Jeg blir altså ikke overrasket om Apple, eller andre, kommer opp med teknologiske løsninger som gir lyd over strømming et kvalitetsløft.

 

Tar jeg feil på det har jeg absolutt ingen problemer med å si at jeg tok feil. Det er tross alt ingen stor sak dette her, kvaliteten er jo allerede veldig bra. Men som sagt, jeg blir ikke overrasket om strømming av lyd har forbedringspotensiale.

 

Vi får altså svaret på dette i 2016, dersom ryktet stemmer...:)

Lenke til kommentar

Som AtW sier, vet vi svaret nå. Vi får eventuelt svar om ryktet stemmer.

 

Økt båndbredde fra ISP og økt kapasitet i servere hos innholdsleverandører har lite med kvaliteten til lydformater å gjøre. Fakta er at det gjennom teori som er bekreftet gjennom forsøk/praksis beviser at vi ikke trenger lydformat over 44,1/16 i forbindelse med avspilling. Dette vet man allerdede, ikke noe behov for å vente til 2016 eller eventuelt når ryktene blir bekreftet/avkreftet.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Takk, men det har liten sammenheng med det jeg sier. Den gode kilden skal nå transporteres fra et eller annet sted i verden over nettet til en høyttaler nær deg. Det er en rimelig kjent problemstilling rundt manglende båndbredde til å kunne transportere kildemateriale uten tap av kvalitet. Jeg kjenner flere lydfolk, både folk som jobber med lyd og som har det som lidenskap, som dropper streaming når de virkelig skal lytte til musikk og heller setter på analog kilde på LP eller digital kilde av absolutt beste kvalitet i sin gode CD-spiller. Jeg syns det tyder på at streaming av lyd kan være noe mangelfull.

 

Jeg tror fortsatt teknologiselskapene og deres gode ingeniører kommer til å finne frem til måter å forbedre kvaliteten på streaming. Du mener tilsynelatende at det har nådd sin topp og ikke lenger kan videreutvikles.

 

Vi er uenig. Hvem av oss som tar feil finner vi ut av i løpet av neste år...:)

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

Det vi vel kan være rimelig sikre på, er at alle Apple fantaster helt sikkert vil mene at kvaliteten som blir lansert er bedre enn alle andre alternativer, uavhengig av om den reelt sett er det

Det spiller ingen rolle om det er Apple eller noen andre som finner opp noe nytt. Er det en forbedring så er det en forbedring. Noen ganger er det et skikkelig løft, andre ganger nesten ubetydelig. Likevel er både små og store skritt viktig for utviklingen.

Lenke til kommentar

 

Ryktet handler om en konkret forbedring rogkas, det kan vel ikke være så vanskelig å skjønne? Denne konkrete forbedringen er ikke ny, og den gir ikke noe kvalitetsløft. Om apple "overrasker" og kommer med noe helt annet, så har det ikke noe med dette ryktet å gjøre. 

 

Og hva er det egentlig du avventer konklusjonen om 24 bit 96 khz gir bedre kvalitet til? Hva venter du på? Mer forskning på temaet? Hva konkret mener du er mangefullt med forskningen som foreligger i dag på dette temaet konkret?

 

AtW

 

Strømming av musikk er en ganske ny teknologi. Jeg tror det finnes muligheter for å forbedre denne teknologien, du gjør det ikke og mener at den har nådd sin topp.

 

Vi er uenig.

 

 

Sorry AtW, jeg gidder ikke bli med på dine uendeligheter...

 

 

Mine "uendligheter", blir litt kortere om du faktisk forholder deg til det jeg skriver, hvor mange ganger må jeg gjenta at jeg aldri har sagt det ikke går ann å forbedre lyd før du tar det til deg? 

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Du får svaret allerede i dag.

 

24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Takk, men det har liten sammenheng med det jeg sier. Den gode kilden skal nå transporteres fra et eller annet sted i verden over nettet til en høyttaler nær deg. Det er en rimelig kjent problemstilling rundt manglende båndbredde til å kunne transportere kildemateriale uten tap av kvalitet. Jeg kjenner flere lydfolk, både folk som jobber med lyd og som har det som lidenskap, som dropper streaming når de virkelig skal lytte til musikk og heller setter på analog kilde på LP eller digital kilde av absolutt beste kvalitet i sin gode CD-spiller. Jeg syns det tyder på at streaming av lyd kan være noe mangelfull.

 

Jeg tror fortsatt teknologiselskapene og deres gode ingeniører kommer til å finne frem til måter å forbedre kvaliteten på streaming. Du mener tilsynelatende at det har nådd sin topp og ikke lenger kan videreutvikles.

 

Vi er uenig. Hvem av oss som tar feil finner vi ut av i løpet av neste år... :)

 

 

Nei, det er ikke en "kjent problemstilling", klarer man å streame noe, så mister man ikke kvalitet underveis om noe er kompetent designet.

 

Om du har sånn tiltro til gode ingeniører, så burde du høre på hva de sier, og det er at 24/96 ikke gir noen forbedring for hjemmebrukeren.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det vi vel kan være rimelig sikre på, er at alle Apple fantaster helt sikkert vil mene at kvaliteten som blir lansert er bedre enn alle andre alternativer, uavhengig av om den reelt sett er det

Det spiller ingen rolle om det er Apple eller noen andre som finner opp noe nytt. Er det en forbedring så er det en forbedring. Noen ganger er det et skikkelig løft, andre ganger nesten ubetydelig. Likevel er både små og store skritt viktig for utviklingen.

 

 

Stemmer, og en endring som denne spådommen omhandler vil ikke føre til en forbedring, selv om det er Apple som gjør det, du sier det ikke spiller noen rolle, hva du skriver tyder på noe annet.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

...hvor mange ganger må jeg gjenta at jeg aldri har sagt det ikke går ann å forbedre lyd før du tar det til deg?

 

AtW

Så fint. Da er vi stort sett enig...:-)

 

 

Jeg er ikke så opptatt av lage en liste over hva vi er enig i og ikke, jeg forsøker å diskutere saken artikkelen handler om, og jeg forsøker å gjøre det på en redelig måte, min anbefaling er for deg å gjøre det samme.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

...hvor mange ganger må jeg gjenta at jeg aldri har sagt det ikke går ann å forbedre lyd før du tar det til deg?

AtW

 

Så fint. Da er vi stort sett enig...:-)

 

Jeg er ikke så opptatt av lage en liste over hva vi er enig i og ikke, jeg forsøker å diskutere saken artikkelen handler om, og jeg forsøker å gjøre det på en redelig måte, min anbefaling er for deg å gjøre det samme.

 

AtW

Artikkelen handler om et rykte...! La oss diskutere artikkelen basert på det da, gjerne også på en redelig måte. Hvis du klarer...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...