Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sømløst hjemmenettverk


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har fått jobben med å fikse nettet hjemme i julen (N). Jeg ønsker å bruke så lite tid som mulig på det. Problemet er at den trådløse ruteren må stå i en annen etasje enn der intetnettutgangen er. Nett gjennom strømnettet fungerer ikke. Jeg ønsker å kjøpe utstyr som gjør det som jeg beskrevet med figuren under. Gjerne et sett som skal fungere slik. Stabilitet er prioritet nummer 1 og plug and play nr 2. Det er mulig at en tredje ruter også er nødvendig, for å dekke hele huset. Forslag til utstyr?

 

nett.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Router "må" stå der linja kommer ut, eller så må du ha mulighet til å trekke kabelen til routeren. 

Jeg sier "må".. det finnes flere alternativer men du MÅ uansett ha noe der linja er. 

 

Sett opp en router med linja, så plasserer du repeatere som Chris93 foreslår.

 

Alternativet er å sette opp ett AP (AP1) med linja som kun har kontakt med et annet AP (AP2), og viker da på samme måte som en kabel eller nettverk gjennom strømpluggen. Deretter må du koble til routeren til AP2 via vanlig kabel. 

Men dette blir utrolig klønete. 

 

Som leder oss tilbake til: Hvofor har du ikke mulighet til å sette routeren der internettutgangen er ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Begrensning: 

Ruterene kan ikke være koblet sammen vha nettverkskabel eller gjennom strømnett. 

 

Prioritet 1: stabilitet

prioritet 2: plug and play

 

 

Huset har ett tjukt betonggulv og en stor pipe. Område 1, 2, 3, 4 og 5 skal ha wifi tilgang. En ruter i område 1 gir nett i område 1 og 2 og nett i deler av område 4. En ruter i område 2 gir nett i område 1, 2 og 3. En ruter i område 4 har ikke blitt prøvd. Dagens løsning er en ruter i område 1 for nett på loftet og en lang kabel som ligger i trappen ned til område 3 som gir nett i område 4, 3 og 5. (Trappen ned til område 5 befinner seg i område 3 og gir derfor dekning der). Sånn, nå har jeg forklart nøye. Noen som har forslag innenfor mine begrensninger og som gir best stabilitet og plug and play?

 

 

nett2.png

EDIT: Jeg foreslår en ruter i område 2 som sender til område 3 hvor det også er en ruter. 

EDIT2: Var egentlig anbefalinger av produkter jeg var på utkikk etter

EDIT3: Trappen befinner seg i område 3 og ikke 4

Endret av Kirchhoff
Lenke til kommentar

 

Stabilitet er prioritet nummer 1 = kablet nettverk.

Kult. Et av utfordringens begrensninger at nett gjennom kabel eller strømnett ikke er mulig.

Det vil alltid være en eller annen mulighet for kabel. Regner med at det er strømkabler i huset, det beviser at kabling er mulig. Spørsmålet er hvor mye arbeid det blir. ;):dremel:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er stabilitet viktig så kommer du ikke utenom kabel.

Kan du fravike stabilitetskravet så kan du se på trådløse repeatere.

Men med den mengden du trenger i forhold til tegningen din så må du regne med å ofre en god del responstid og hastighet.

 

Dette er årsaken til at vi anbefaler å trekke kabel mellom aksesspunktene da de slipper å måtte prøve å motta data fra enhetene i huset (Telefoner, TVer og annet dilldall på WiFi) for å se sende de videre trådløst til hovedrouteren.

Med ett AP så reiser de igjennom en kabel, en dedikert link som er full Duplex, det vil si at de kan både sende og motta data samtidig og er ikke utsatt for "krasj"

For med WiFi kan bare 1 enhet sende data om gangen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...