Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Viderekoble 220v til DIY-lysbord


Anbefalte innlegg

Jeg holder for tiden på med et DIY-prosjekt som skal bli en julegave til min søster, hun elsker å tegne og trenger et stort og lyssterkt tegnebrett. Jeg skal lage ett i 30x40cm, slik at hun kan bruke sine største tegneblokker på denne. 

 

Det jeg lurer på er hvordan jeg best og tryggest mulig skal kunne koble det som er vist i bildet under:

post-72074-0-62217000-1450527225_thumb.jpg

 

Som dere ser er det en stofftrukket ledning med bryter som kommer inn i rammen, og jeg trodde diode-kittet fra IKEA kom til å være litt annerledes; her er jo nemlig omformeren til 12v i selve støpselet, som var en strek i regningen for mine kunnskaper. Jeg håpte omformeren til 12v fra IKEA skulle være en "egen enhet" slik at jeg bare kunne kappe ledningen og koble de sammen med tilkoblingsklemmer. Den gang ei. 

 

Så mitt spørsmål er, hvordan løser jeg dette på en enkel og sikker måte? Jeg har allerede forsøkt å bryte opp en av de to veggstøpselene og vurdert å lodde nye ledninger på kretskortet i omformeren, men den var limt såpass godt sammen at det var lettere sagt enn gjort. 

Endret av mannyboi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klarer liksom ikke helt å se hva du skal få til her. Er det sånn at du absolutt må bruke den ledninga med rødt overtrekk?

Da kan du vel bare flytte overtrekket over på ledninga fra omformeren.

Ja, jeg vil helst bruke den ledningen med rødt overtrekk da den har innebygget bryter. I tillegg blir det en løsning som ser langt bedre ut enn hvis jeg skal ha et stort hvitt klumpete støpsel på utsiden av lysbordet. 

Lenke til kommentar

Ja, jeg vil helst bruke den ledningen med rødt overtrekk da den har innebygget bryter. I tillegg blir det en løsning som ser langt bedre ut enn hvis jeg skal ha et stort hvitt klumpete støpsel på utsiden av lysbordet. 

 

Det du kan gjøre er å forlenge den hvite ledningen fra Ikea pluggen og bruke den istedenfor den røde.

Alternativt skøte den røde på den hvite ledninga ut av Ikea pluggen og skjøten den tilbake til stripen bak brettet, da får du i tilleggbryterfunksjonen.

Fordelen med disse metodene er at du modifiserer svakstrømsdelen av LED opplegget og ikke 230V delen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...