Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann! En veninne av meg sitter ganske godt i det akuratt nå for å si det sånn. Hun mistet nemlig passet sitt på byen i helga, og ingen har kontaktet henne og har sagt de har funnet det. Problemet er at vi skal på et arrangement denne helgen med 18års grense. Bankkortet hennes er uten bilde og hun har ikke førerkort. Og om man skal ha nødpass så må man ha dokumentert bevis på at man skal ut å reise. Finnes det noen andre former for gyldig legitimasjon eller måter å skaffe "nødslegetimasjon" på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri dokumentert reise når jeg skal ha nødpass, bare krysset av i en firkant. Du må rapportere at passet er borte med en gang. Visakort med bilde er alternativet, godtas stort sett overalt, men pass er egentlig det eneste gyldige utenlands (innenfor Europa).

 

Edit; Ser at de har forandret reglene så du må ha dokumentasjon. Det kan hende en billett holder som dokumentasjon.

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Det finnes dessverre ikke noe offisielt ID-bevis. Samtidig finnes det heller ingen regler som sier noe om hva som er gyldig legitimasjon. Begge deler er helt håpløst. Posten utstedte tidligere ID, men de sluttet med det for fem år siden. Hvis du går på skole eller studerer kan du forsøke deg med student/elevbevis, men mange steder er skeptiske til det.

Lenke til kommentar

Slik som eg forstår det så er ikkje spørsmålet eigentleg om kva som er gyldig ID, men kva arrangøren av dette 18 års arrangementet godtar som ID.

 

Arrangøren er ansvarlig for å ikkje sjenke mindreårige, deretter er det opp til arrangøren kva tiltak dei iverksetter for å påsjå at dei oppfyller sin plikt. Det vanligaste er å ha 18 års grense og ID plikt i døra. Men eg er heilt sikker på at dei ikkje krever ID frå pensjonistar og nære vennar og familie som dei utan tvil veit er over 18 år.

Dei kan også sleppe inn mindreårige om dei vil, men då må dei ha alderskontroll i baren samt vakter som passer på inne på området for å være sikker på at mindreårige verken får kjøpe eller drikke alkohol.

 

 

Så mitt råd er å ta kontakt med arrangør og be om råd.

Rekner med at dersom vennina di har med seg foreldra sine som kan bekrefte alderen innom uteplassen i forvegen så burde det være tilstrekkelig for arrangøren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...