Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Zoloft mot tvangstanker. Langtidsvirkninger?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei. 
 
Min psykiater anbefaler Zoloft mot mine tvangstanker. 
 
Jeg er selv veldig skeptisk til SSRI medisiner, da jeg er redd for hvordan dette går utover hjernens serotonin produksjon. Altså, er jeg redd for hvordan det økte serotonin nivået medisinene gir kan gå utover kroppens evne til å produsere serotonin. 
 
Tenker at mer serotonin tilgjengelig (på grunn av at Zoloft hindrer nedbrytningen av serotonin) vil føre til at kroppen svarer med å produsere mindre serotonin, som jeg igjen kommer til å få problemer med når jeg slutter på medisinen.
 
Er generelt sett skeptisk til psykatrimedisiner, så derfor lite lyst til å ta Zoloft. Men en eventuelt bedring i mine tvangstanker virker jo fristende, da disse er ikke er helt heldige av natur.
 
Så hvordan er egentlig langtidsvirkningene av Zoloft? Tenker jeg ikke har lyst til å bruke det så altfor lenge. Maks fram til mai måned. Vil det bli problemer når jeg avslutter i at jeg plutselig har et serotonin underskudd?


Anonymous poster hash: e5050...416
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt negative erfaringer med den. Tar ikke depresjonen, men om du ikke er deprimert så kan du forsøke den. Lykke til!

Er deprimert. Men det er egentlig mitt sekundære problem. Godt vant med mine depressive perioder, så vet jo at det går over, og dermed ikke noe jeg nødvendigvis vil medisinere meg mot.

 

Mitt store problem er tvangstanker, av typen "jeg vil drepe *insert navn*" (forsåvidt samme navn som går igjen), som jeg har hatt i over et år nå. Og det begynner å slite på meg å ha slike tanker.

 

Anonymous poster hash: e5050...416

Lenke til kommentar

Man får en reaksjon når man avslutter, ja.

 

Tanken om å bruke medisinen en kort stund liker jeg dårlig. Hvis det er sånn at du kommer til å klare deg uten medisin i mai synes jeg du kan droppe medisinen. Sannheten er nok at du lurer deg, og om du starter kommer du ikke til å slutte i mai. Once you pop, you can't stop.

Jeg liker dårlig tanken på medisiner i det hele tatt. Er mer det at psykiateren (forståelig nok, burde sikkert heller hatt psykolog), hele tiden kommer med anbefalinger av medisiner.

 

Derfor tenkte jeg å prøve ut medisinen, men har ikke lyst til å gå på medisiner "resten av livet mitt", og derav bare en kort periode. Men ja, kan jo hende jeg blir helt hooked når jeg først prøver.

 

Men det er disse tankene mine, som jeg har hatt i et år nå, og som virkelig ikke slipper taket.

 

 

 

Når jeg leser rundt Zoloft, så er det en del negative erfaringer ute og går. Så vet ikke helt hva jeg skal tro. Nå er jeg jo sånn sett egentlig ganske så negativ til hele greia.

 

Anonymous poster hash: e5050...416

Lenke til kommentar

Har selv brukt Zoloft over en lengre periode tidligere. Hadde ingen problemer med medisinen, og den hjalp meg med det den skulle. Å slutte på slike medikamenter er litt ekkelt da man får en reaksjon den første tiden, men det går forholdsvis fort over, og det er ikke verre enn at man klarer å leve med det. Om du noen gang blir anbefalt Tolvon derimot av en lege ville jeg løpt, for det er en skikkelig drittmedisin!

Lenke til kommentar

Jeg har brukt Zoloft over en lengre periode. Er mann og fikk alle bivirkningene man kunne få. Tildels ekstremt plagsomme bivirkninger så jeg måtte slutte med de.

Men jeg tror det er relativt heftige bivirkninger med de fleste av disse medisinene så noen må man antagelig akseptere. Og de har jo en effekt så å kategorisk avvise tanken er nok ikke sikkert er den beste løsningen hvis man trenger hjelpen de kan gi.

Lenke til kommentar

Zoloft er en god medisin for blant annet tvangslidelser. Det virker som at du går til behandling, og det bør du forsette med. 

 

Om du ikke har mangel på serotonin fra før, vil dette sjeldent utgjøre noen endringer. Du kan lese om bivirkningene på www.felleskatalogen.no, eller ved å snakke med din behandler.

 

Det er viktig at du får medisinsk oppfølging når du går på SSRI-preparater. Du bør ta en serumspeil (blodprøve) før du starter med Zoloft. Dette bør du også gjøre igjen 2-3 uker etter du har startet på Zoloft.

 

Om du må øke dosen på Zoloft, bør du be om en ny blodprøve før og etter opptrappingen. På den måten kan de følge med blant annet serotoninmengden i blodet ditt.

 

Men jeg vil anbefale deg å diskutere det med din fastlege eller psykiater. Lykke til.

Lenke til kommentar

Har du forsøkt psykologisk behandling i det hele tatt? Vurder dette først hvis du ikke ønsker å bruke Zoloft. Har du et OCD-team i hjemstedet ditt?

Hadde time hos psykolog, men min maniske periode hvor jeg ble tvangsinnlagt gjorde at hun ikke ville ha meg. Da hun var redd for at jeg skulle dukke opp på kontoret hennes i manisk tilstand.

 

Anonymous poster hash: e5050...416

Lenke til kommentar

En annen sak er at hvis du har mani så er det ikke 100% trygt med Zoloft:

Aktivering av hypomani eller mani: Maniske/hypomaniske symptomer er rapportert hos et mindre antall pasienter behandlet med antidepressiver og legemidler mot tvangslidelser. Sertralin (Zoloft) skal derfor brukes med forsiktighet ved tidligere mani/hypomani. Nøye overvåkning av lege er påkrevd. Sertralin skal seponeres dersom pasienten går inn i en manisk fase.
Lenke til kommentar

Zoloft er en god medisin for blant annet tvangslidelser. Det virker som at du går til behandling, og det bør du forsette med. 

 

Om du ikke har mangel på serotonin fra før, vil dette sjeldent utgjøre noen endringer. Du kan lese om bivirkningene på www.felleskatalogen.no, eller ved å snakke med din behandler.

 

Det er viktig at du får medisinsk oppfølging når du går på SSRI-preparater. Du bør ta en serumspeil (blodprøve) før du starter med Zoloft. Dette bør du også gjøre igjen 2-3 uker etter du har startet på Zoloft.

 

Om du må øke dosen på Zoloft, bør du be om en ny blodprøve før og etter opptrappingen. På den måten kan de følge med blant annet serotoninmengden i blodet ditt.

 

Men jeg vil anbefale deg å diskutere det med din fastlege eller psykiater. Lykke til.

Kommet fram til at jeg ikke kommer til å ta disse medisinene. Da jeg er skeptisk til dem, og har det egentlig helt ok atm. Fikk pratet ut med en kompis, som ga meg litt nye perspektiver, og nå når solen har snudd, kan jeg tenke på det også. Nei, er egentlig redd for å fucke opp hodet mitt av medisiner, så dermed er jeg lite lysten. Vil ikke drive å gå på SSRI "resten av livet mitt".

 

Anonymous poster hash: e5050...416

Lenke til kommentar

 

En annen sak er at hvis du har mani så er det ikke 100% trygt med Zoloft:

Aktivering av hypomani eller mani: Maniske/hypomaniske symptomer er rapportert hos et mindre antall pasienter behandlet med antidepressiver og legemidler mot tvangslidelser. Sertralin (Zoloft) skal derfor brukes med forsiktighet ved tidligere mani/hypomani. Nøye overvåkning av lege er påkrevd. Sertralin skal seponeres dersom pasienten går inn i en manisk fase.

 

Ja, psykiateren tenkte seg om, etter å ha først skrevet resept på 50 mg hver dag, tenkte hun seg om når samtalen kom litt inn på mani, og da la hun den ned til 25 mg.

 
Nei, satser på å bli manisk uten medisiner.

 

Anonymous poster hash: e5050...416

Lenke til kommentar

Uff, prøv en ny psykolog.

 

Ja, skal tenke på det. Men egentlig hatt et par gode timer med psykiateren, med tanke på prating. Selv om sist time ikke var så god. Så vet ikke helt, hun har i hvert fall gitt noen gode perspektiver på enkelte greier.
 
Nei, får se etter neste time, om jeg gidder å gå til henne mer, eventuelt søke meg hos ny psykolog men det er kanskje ikke så lett å få tak i. Er ikke så stoket på de som er på det psykiatriske sykehuset.

 

Anonymous poster hash: e5050...416

Lenke til kommentar

Sikker på at ikke psykologen mente du trengte mer tett oppfølging, enn at hun var redd for at du skulle oppsøke henne manisk?

En hel del lidelser kan ikke fikses bare ved å gå å prate med en psykolog i 45 min pr uke, og at man da heller burde inn under dagpsykiatrisk behandling med langt tettere oppfølging av psykologer/psykiatere.Høres rart ut at en psykolog skulle nekte deg behandling under begrunnelsen hun er redd for å bli oppsøkt,

Lenke til kommentar

Sikker på at ikke psykologen mente du trengte mer tett oppfølging, enn at hun var redd for at du skulle oppsøke henne manisk?

En hel del lidelser kan ikke fikses bare ved å gå å prate med en psykolog i 45 min pr uke, og at man da heller burde inn under dagpsykiatrisk behandling med langt tettere oppfølging av psykologer/psykiatere.Høres rart ut at en psykolog skulle nekte deg behandling under begrunnelsen hun er redd for å bli oppsøkt,

Hun var redd for en situasjon hvor hun mente at jeg måtte bli tvangsinnlagt eller noe. Fordi hun driver  litt for seg selv, og hun da ikke hadde andre folk å kunne diskutere situasjonen med.

 

 

Forsåvidt så driver nå psykiateren jeg hos nå også for seg selv. Men for henne var ikke det at jeg skulle bli manisk noe hun var redd for (nevnte det at psykologen hadde sagt det til meg).

 

Men hadde foretrukket en psykolog, skal jeg være ærlig. Fordi jeg er lei av å høre. "Vil anbefale *** i kombinasjon med ***, som er effektivt mot ***"

 

Men om jeg ser på psykologen jeg hadde en gang i tiden, forsåvidt ikke samme type tvangstanker, så ga han meg ikke noe særlig perspektiv. Egentlig så anbefalte han meg bare en psykiater så jeg kunne få noe medisiner.

 

Anonymous poster hash: e5050...416

Lenke til kommentar

OCD team er det forsåvidt her, men vet ikke om jeg har lyst til å ha noe med dem å gjøre. Tvangsinnlagt en gang, aldri mer.

 

Anonymous poster hash: e5050...416

Trist at du har hatt dårlige erfaringer med tvangsinnleggelser. Men OCD team driver ikke med dette, det er én dagavdeling. Hvis du vil ha hjelp for tvangstankene dine, vil de hjelpe deg med dette, også dersom du har andre lidelser i tillegg (men de må vente til du ikke er i en manisk fase, dersom du er det). Du kan spørre psykiateren din om det kan være lurt å henvise deg.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...