Gå til innhold

Hjelp til kjøp av ny router


Yohohoho

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel...  åpenbart trenger du minst 1 stk ethernet port på en router ;)

 

Men litt mer seriøst.

 

Jeg anntar dette:

1 WAN port (internet)

minst 1 LAN port (lokalt nett)

 

Men så kommer andre spørsmål:

Du trenger muligens wifi?

Hvor mange enheter?

Hva slags linje har du ut?

Skal du bruke nettet til til facebook og vg?

eller skal du streame fra netflix i 4k?

Har du noen lokal lagring (NAS) du vil ha hurtig tilgang til fra noen enheter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for god tilbakemelding! Mye som jeg ikke har tenkt på ser jeg! :) 

 

Ja, minimum 1stk ethernet port ja, hehe. Men også minimum 1 LAN port.. som du skjønte. ;) 

 

 

Ja til WiFi, som blir brukt til mobil/nettbrett. Ellers har jeg kabel som går inn i stasjonær PC'en fra router. 

Har faktisk kun 2 enheter når jeg tenker meg om.. som trenger WiFi. 

Har 25/10 Canal Digital linje. 

Å streame netflix i 4k hadde nok vært kjekt å hatt mulighet til, men jeg kommer mest sannsynlig ikke til å bruke det. 

Har ikke NAS. 

Lenke til kommentar

hehe ok :)

 

Når det gjelder wifi er det utrolig irriterende om aksesspunktet tar kvelden jevnlig. Spesielt når man streamer (youtube, netflix, spotify, etc). Så det er verdt å finne en stabil router, fremfor en med flest features.

 

En kort oppsummering av min erfaring med type routere som kan være aktuelle for deg:

 

Asus: 

Litt overkill til ditt bruk, men god kvalitet og stabil. RT serien er veldig bra (kanskje bortsett fra RT-N56U).

Har du pengene er en AC router i RT serien sterkt å anbefale. Disse har dual band og vil nok vare en god stund.

 

Linksys: 

Varierende kvalitet (spesielt i tiden da de var kjøpt opp av Cisco). 

Et billig og godt alternativ er WRT54GL. Solid men begynner å dra på årene. Dog for en 25/10 linje fungerer den helt greit for 2-3 enheter.

 

TP-Link:

Tegneserie-merke. Har bakdører i sine routere som de ikke engang gidder å patche. Jeg har selv kontaktet support og spurt når de kommer med en patch og fikk svar "Bare unngå at noen får tilgang til ditt LAN". 

Jeg har desverre en som støver ned på hylla. Kjøp heller fra noen seriøse.

(en av kildene: http://sekurak.pl/tp-link-httptftp-backdoor/)

 

Apple: 

Mange er fornøyd med apple sine produkter. Har hørt at de er gode og stabile. Men muligens knyttet litt mer opp mot apple produkter (om jeg kjenner apple rett) :) 

Kan være verdt en titt.

 

Dlink:

Har kun erfaring med de billigste routerene fra dlink, som har vært ustabil på wifi. Ikke noe jeg gidder å bruke tid på lengre.

 

Cisco small business:

Helt overkill for ditt bruk, men også dyrt og dårlig (dog er switchene i denne kategorien overraskende bra).

 

Så min anbefaling: 

Billigste som duger:

https://www.komplett.no/product/314078/datautstyr/nettverksprodukter/routere/linksys-trdls-g-bredbandsrouter-54

 

Mye bedre og litt mer fremtidsrettet:

https://www.komplett.no/product/822431/datautstyr/nettverksprodukter/routere/asus-rt-ac68u-11ac-ac1900-router#reviews

 

Dette er som nevnt min erfaring og andre har helt sikkert andre preferanser og erfaringer.

Lenke til kommentar

Tusen takk for flott tilbakemelding! Det setter jeg veldig pris på. :) 

 

Har ikke tenkt på Apple i det hele tatt, men skal definitivt ta en titt, ettersom der er iPhone og iPad jeg har (og mest sannsynlig en form for macbook i forbindelse med skole neste år). 

 

Skal lese meg opp på de forskjellige og se hva jeg havner på. Veldig kjekt å ha begrenset søkene litt, ettersom jeg kan ikke så fryktelig mye om routere og kunne like så godt havnet på en billig linksys/TP-link router som så grei ut. 

 

Takk igjen! :) 

Lenke til kommentar

Endte opp med en Apple AirPort Express. :) 

Lettere router finner man nok ikke! Koblet pc ethernet kabel til og alt fungerte fra første stund. Gikk inn i Innstillinger på iPhone hvor det allerede var en mulighet for "set up AirPort Express", tastet inn passord og navn, neste... så fiks ferdig alt. Så enkelt! :D 

Lenke til kommentar

Endte opp med en Apple AirPort Express. :)

Lettere router finner man nok ikke! Koblet pc ethernet kabel til og alt fungerte fra første stund. Gikk inn i Innstillinger på iPhone hvor det allerede var en mulighet for "set up AirPort Express", tastet inn passord og navn, neste... så fiks ferdig alt. Så enkelt! :D

 

Så bra :)

Kom gjerne med en oppdatering etterhvert på hvordan du synes den fungerer. 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

 

Endte opp med en Apple AirPort Express. :)

Lettere router finner man nok ikke! Koblet pc ethernet kabel til og alt fungerte fra første stund. Gikk inn i Innstillinger på iPhone hvor det allerede var en mulighet for "set up AirPort Express", tastet inn passord og navn, neste... så fiks ferdig alt. Så enkelt! :D

 

Så bra :)

Kom gjerne med en oppdatering etterhvert på hvordan du synes den fungerer. 

 

Hei.

Lenge siden jeg har logga inn, men så svaret ditt nå. 

 

Hvordan fungerer det? 

Legger ikke merke til ruteren i det hele tatt. Alt bare virker, alt kobler seg opp automatisk, ikke ett eneste problem med nettverk eller lignende. Absolutt helt spinhakkende feilfritt. Og det er deilig. :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Endte opp med en Apple AirPort Express. :)

Lettere router finner man nok ikke! Koblet pc ethernet kabel til og alt fungerte fra første stund. Gikk inn i Innstillinger på iPhone hvor det allerede var en mulighet for "set up AirPort Express", tastet inn passord og navn, neste... så fiks ferdig alt. Så enkelt! :D

 

Så bra :)

Kom gjerne med en oppdatering etterhvert på hvordan du synes den fungerer. 

 

Hei.

Lenge siden jeg har logga inn, men så svaret ditt nå. 

 

Hvordan fungerer det? 

Legger ikke merke til ruteren i det hele tatt. Alt bare virker, alt kobler seg opp automatisk, ikke ett eneste problem med nettverk eller lignende. Absolutt helt spinhakkende feilfritt. Og det er deilig. :D

 

 

Takker for tilbakemelding!  Nesten så jeg fikk lyst til å prøve en selv :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...