Gå til innhold

[Løst] Netcom sier jeg har sendt 85 SMSer i utlandet, SMS logg viser 7. Hva kan jeg gjøre?


myhken

Anbefalte innlegg

Har hatt Tele2 i 10 år eller mer, og det har aldri vært noe problem når jeg har vært i utlandet. Jeg har blitt fakturert for de meldingene jeg har sendt, og ev tele og data.

For 5 måneder siden måtte jeg bytte over til Netcom, siden Tele2 skal utfases? Uansett, jeg har Netcom nå.

Reiste til India den 27.oktober og kom hjem igjen den 25.november.

 

Siden jeg er i India titt og ofte, har jeg egen telefon der med India SIM kort, så alle SMSer (stort sett) sendes med den. Siden det koster ca 4 kroner pr SMS sendt fra den norske telefonen, begrenser jeg det til svært viktige SMSer. Har også skype, så prøver stort sett å sende SMSene derfra. Men glemmer noen ganger å svare igjen på skype, så svarer på vanlig telefon.

 

Uansett, i hele perioden jeg har vært borte har jeg sendt totalt 7 SMSer. De fleste korte, Ja, OK type meldinger. Ingen over 160 tegn, men Netcom sier at i utlandet så er det bare 100 tegn per SMS. Greit, så er vi oppe i kanskje 9 max.

 

På forrige faktura, ble jeg belastet for 12 SMSer sendt i utland. Det var spesielt siden telefonen ikke ble slått på før 2.november. Da fikk jeg den første meldingen om "Velkommen til India, prisene er så og så".

Likevel skulle jeg i perioden før det sendt 12 SMSer.

Etter 2 November tok det helt av og da jeg dro hjem hadde (påstå Netcom) at jeg hadde sendt 63 nye meldinger. Og etter jeg kom hjem, flere dager etter, økte antallet til 73. + de 12 fra forrige faktura.

 

Har snakket og mailet med kundesenteret, men de sier at teknisk avdeling har sett på saken og at det ikke er noe feil fra de sin side. De påstår hardnakket at jeg har sendt 85 meldinger i perioden jeg var i India. Jeg pleier ikke å sende 85 meldinger hjemme en gang per måned, og hadde ingen grunn til å sende 85 meldinger til 4 kroner stykket i India, når jeg har telefon med India SIM til de i India, og Skype til de i Norge.

 

Ba om å få en total oversikt over alle SMSer med nummer, antall, datoer osv 26.November. Fikk bare en oversikt over antall SMSer og annet bruk. Ingen ting nyttig. Nå har de sendt faktura, og jeg har sagt at jeg nekter å betale for de SMSene på denne fakturaen. Så det blir jo en konflikt av dette.

 

Jeg har også tatt ut og sendt en total SMS logg både inn og ut fra hele perioden til dem. Men virker ikke som de stoler på den loggen.

 

Hvilke rettigheter har jeg? Hva kan jeg gjøre? Det er ikke snakk om mer enn 250 kroner, men det er prinsippet, at de tar seg betalt for meldinger jeg ikke har sendt. Regner med at det blir inkasso på de 250 kronene jeg trekker fra fakturaen?

 

Hva anbefaler du at jeg gjør videre? Som sagt, jeg nekter å gi meg på antallet. Faktisk har de belastet meg ca 1 krone per tegn jeg har skrevet, så det sier jo sitt. Ikke 1 kr per melding, men per tegn.

Endret av myhken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker du BankID på mobil? Dersom du ikke har mobildata påskrudd i utlandet så sender den sms istedenfor. Dette koster like mye som en vanlig sms, men dukker ikke opp i SMS-loggen på mobilen.

BankID bruker SMS uansett, i hvert fall det OneCall fortalte meg. 

 

Netcom skriver på sine sider: 

  • I utlandet blir du belastet for de SMS'ene telefonen sender til BankID-systemet.
Lenke til kommentar

Mistenkte også BankID, men de kommer opp som egen kolonne, og Netcom sier de er gratis i utlandet også. Men antallet kan fort stemme mer da, for jeg har betalt noen regninger osv, og sjekket saldo osv en del ganger på den måneden.

På den andre siden så er jo de listet i en egen kolonne, og tror nok det antallet stemmer mer med virkeligheten.

(33 ganger på en måned) Jeg har jo gjort andre ting på en måneds ferie enn å betale regninger også ;)

 

 

Får sende en epost igjen og spørre om de fortsatt mener at BankID er gratis i utlandet også...

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Heihei! Disclaimer: Jeg jobber i NetCom. Ut fra det du beskriver her, så høres det veldig ut som om dette er snakk om BankID altså. Ved innlogging til BankID sendes det noen "stille" SMSer som verifikasjon. Disse koster ikke noe i Norge, men du belastes vanlig utenlandstakst for SMS i utlandet. Om du sjekker nummer det skal være sendt SMSer til fra utlandet, vil det i mange tilfeller være mulig å sjekke om dette er BankID - det kommer litt an på hva slags nummeridentifisering som støttes av operatøren du har vært koblet til. Det er altså ikke alltid man ser hvilket nummer det er snakk om. Send meg eventuelt en PM så kan jeg se på dette for deg i morgen. Mvh Andreas Jakobsen

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er jo ganske greit å vite. Jeg trodde BankID var nettbasert, og at det gikk greit så lenge jeg var tilkoblet Wifi i utlandet. Men det gir jo mening at det er snakk om SMS-er, for alle SIM-tjenester baserer seg vel på det. Kan dog ikke huske å ha sett info fra noen operatører at ekstrakostnader kan påløpe i utlandet nettopp fordi det er snakk om SMS.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Langtidsløsningen er vel å droppe Netcom. jeg var kunde der i 8 år, til kundeservicen irriterte meg vekk fra dem over noe liknende. Nytter ikke å diskutere med selskaper som ikke vil beholde kunder

Lenke til kommentar

Langtidsløsningen er vel å droppe Netcom. jeg var kunde der i 8 år, til kundeservicen irriterte meg vekk fra dem over noe liknende. Nytter ikke å diskutere med selskaper som ikke vil beholde kunder

Telenor, eller Stjeleh** tar seg jo grovt betalt for BankID på mobil. Det at de i tillegg blokkerer "bakdører" til 5-sifrede nr pluss at de er dyrest av alle på generell er gode grunner til å holde seg langt unna.

Endret av stigfjel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Viser seg å være BankID som er synderen ja. De tar betalt for 2x SMS i Utland per gang du bruker BankID. Så hvis du logger deg på, og så bekrefter en regning, blir du belastet 4x SMS i Utland, altså i mitt tilfelle 16 kroner.

Det som er merkelig er at Andreas som skrev i posten vet dette, men kundeservice sendte meg en epost i dag der de påstår at jeg IKKE har blitt belastet for BankID i perioden. Og påstår fortsatt at jeg har sendt alle SMSene. Og det irriterer meg veldig, for jeg vet jo at jeg ikke har sendt så mange SMSer. Har jo SMS loggen, har et program (dodol) som teller sendte SMS/Tele/Data og alle sier 7.

Og jeg vet jo selv hva jeg har sendt.

 

Nei, om de ikke kommer opp med en veldig god løsning, så vet jeg at Netcom forlater jeg om  måneder da bindingen på telefonen utløper. Skjønner ikke hvorfor de skulle ta bort Tele2. Ville aldri hatt slike problemer der.

Lenke til kommentar

Telenor, eller Stjeleh** tar seg jo grovt betalt for BankID på mobil. Det at de i tillegg blokkerer "bakdører" til 5-sifrede nr pluss at de er dyrest av alle på generell er gode grunner til å holde seg langt unna.

Heldigvis så finnes det en operatør eller to i tillegg til netcom og telenor :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

Telenor, eller Stjeleh** tar seg jo grovt betalt for BankID på mobil. Det at de i tillegg blokkerer "bakdører" til 5-sifrede nr pluss at de er dyrest av alle på generell er gode grunner til å holde seg langt unna.

Heldigvis så finnes det en operatør eller to i tillegg til netcom og telenor :)

 

Jeg bruker Hello, som igjen bruker Telenor sitt nett, og blir like mye sperret fra å bruke utenlandsnummer som erstatning for dyre 5-sifferede nummer som Telenors egne kunder blir  :nei:

 

Kanskje det finnes en liste over operatører som ikke sperrer for dette?

Lenke til kommentar

Jeg bruker Hello, som igjen bruker Telenor sitt nett, og blir like mye sperret fra å bruke utenlandsnummer som erstatning for dyre 5-sifferede nummer som Telenors egne kunder blir  :nei:

 

Kanskje det finnes en liste over operatører som ikke sperrer for dette?

Løsningen må vel bli å velge en operatør som benytter Netcom sitt nett, da de ikke sperrer for dette. Jeg vet at både Netcom og Chess ikke sperrer for slike nr, da jeg selv bruker disse fremfor de dyre 5-sifrede nr.

Endret av stigfjel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...